Statistik liftkortspriser

johan

Administrator
Jag håller på att samla ihop liftkortspriser för svenska skidorter, sammanställningen kommer så småningom att synas här på Freeride. Men det är inte helt enkelt att hitta gamla priser och anläggningar verkar inte vara så sugna på att lämna ut informationen. Så därför ber jag er om hjälp.

Den information som jag samlar in är:
  • 1 dag
  • 6 dagar
  • säsongskort
Priser på högsäsong (dyraste perioden på året)
Vuxna exkl key card
Utan ev. online rabatt och utan eventuella tillägg för aktiviteter som inte är utförsåkning. Utan boka tidigt rabatt.
Säsongskort för vintersäsongen (ej sommar / åretrunt)

Är det någon som har information om?
Åre 2020/21 1 dag
Åre 2015/16 (säsongskort)
Åre 2014/15 (säsongskort)
Åre 2011/12 och tidigare
Vemdalen 2020/21
Skistar Sälen 2020/21
Romme Alpin 2019/20 + 15/16 + 14/15 + 13/14 + 12/13
Branäs 16/17 och tidigare
Idre Fjäll 19/20 + 15/16 och tidigare
Kläppen 18/19 (säsongskort) + 16/17 och tidigare
Stöten 19/20 + 14/15 och tidigare
Hemavan Tärnaby 19/20 (säsongskort) + 16/17 och tidigare
Riksgränsen 19/20 + 16/17 och tidigare
Kittelfjäll 19/20 + 16/17 och tidigare
Trysil 20/21
Hemsedal 20/21

Senast ändrad:

johan

Administrator
Waybackmachine funkar på många sidor men i dessa fall lyckades jag inte. Någon annan som kanske har bättre wayback-skills?

pd

Aktiv medlem
(y)

Jag tänker att prisutvecklingen för veckokort kanske möjligen är mera relevant än dagskort för de allra flesta.

kodiak70

Medlem
Tjuvtitt för er som är intresserade

Ni som kikar får gärna komma med feedback
Sjuk utveckling, särskilt sedan 2017… Utan några investeringar i skidåkningen så blir det magstarkt…

johan

Administrator
(y)

Jag tänker att prisutvecklingen för veckokort kanske möjligen är mera relevant än dagskort för de allra flesta.
Liftkortspriser i Schweiz kommer importeras in automatiskt men då bara 1-dags kort så det blev lite lättare att ta det.

Är det någon som känner till hur fördelningen av liftkortsförsäljningen ser ut för någon skidort? Hur många/procent skipass säljs för 1/2/3/4/5/6 dagar / säsongs kort?

pd

Aktiv medlem
Var 2018 första året då de började med olika priser för låg och högsäsong? Någon som minns? Eller sitter på svaret.

johan

Administrator
En intressant sak är ju om den sänkta momsen för väldigt många år sen påverkade liftskortspriserna.
Den 1 januari 2007 så ändrades momsen från 12 till 6 %. Har tyvärr inte så mycket statistik ännu på liftkortspriser från den perioden, men hör gärna av här i tråden om ni har uppgifter.

Koppelman

Aktiv medlem
Jag håller på att samla ihop liftkortspriser för svenska skidorter, sammanställningen kommer så småningom att synas här på Freeride. Men det är inte helt enkelt att hitta gamla priser och anläggningar verkar inte vara så sugna på att lämna ut informationen. Så därför ber jag er om hjälp.
Kanske det finns idrottsföreningar som är behjälpliga som sitter på några bokslut/årsredovisningar där de köpt liftkort genom åren om det köpts inom klubben?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp