Status Chamonix 2020

Jag, min fru och vår ettåring körde två månader i Chamonix i jan-feb i år och siktar på att göra detsamma nästa år. Det enda som störde mig något var liftarna då Plan Praz och Flegere ofta antingen stod still eller hade långa köer (speciellt Flegere). Dessutom var ju Grand Montets-kabinen nerbrunnen.

Någon som vet status på liftarna nästa säsong?

Hört att de ska byta ut Flegere mot en gondol, har det hänt?

Har de fixat plan praz så den inte står lika ofta?

Någon annan uppdatering? (Grand Montets har jag ingen förhoppning att de ska ha hunnit bygga upp)

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Bra fråga! Slängde iväg ett mail igår till en som har lägenhet där nere som kanske har bättre koll, återkommer om/när jag har någon info!

Heddious

Aktiv medlem
Vad gäller Flegere så är de i full gång med att bygga ny gondol istället för den gamla kabinbanan, exakt samma sträckning. Detaljinfo och bilder från arbetets fortgå g finns i underforumet på den gravt nördiga sidan "Remontees Mecaniques", dock på franska.

yolof

Medlem
Kom precis hem från Courmayeur där jag pratade med två guider (varav en stationerad i Chamonix) och båda sa att någon ersättning till Grand Montets-kabinen inte kommer att byggas upp till kommande säsong. Allra tidigast blir det till säsongen efter (dvs säsongen 2020/2021). Det är tydligen en enorm byråkrati kring bygget.

Tack! Bara för att förtydliga så är flegere-kabinen borta och flegere-gondolen klar till i vinter?
Samma guider sa att Flégère blir klar till nu denna vintersäsong.

Kom precis hem från Courmayeur där jag pratade med två guider (varav en stationerad i Chamonix) och båda sa att någon ersättning till Grand Montets-kabinen inte kommer att byggas upp till kommande säsong. Allra tidigast blir det till säsongen efter (dvs säsongen 2020/2021). Det är tydligen en enorm byråkrati kring bygget.

Samma guider sa att Flégère blir klar till nu denna vintersäsong.
Tack! Att ha två moderna vägar upp i flegere/brevent kommer göra stor skillnad mot tidigare år.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp