Stavar - vad är det bra för ?

lill_K

Ny medlem
Tjennare alla har alltid åkt snowblades och aldrig kännt av att man kan behöva stavar eller så men har nu hoppat över till twintip och känns mycket mer svår arbetat och en kompis sa att balansen sitter i stavarna.

Vad har man stavarna till igentligen ? och skriv gärna hur man ska använda dom osv.

M.v.h Joakim

Stavföring, något som borde vara mer eller mindre ommöjligt med de korta stavar som flertalet jibbers använder. Så med ministavar - ingenting. Med normallånga stavar - stavföring, dvs att du markerar varje initiering av sväng med att sätta ned staven åt det håll du tänkt svänga.

Jarle sa:
Stavföring, något som borde vara mer eller mindre ommöjligt med de korta stavar som flertalet jibbers använder. Så med ministavar - ingenting. Med normallånga stavar - stavföring, dvs att du markerar varje initiering av sväng med att sätta ned staven åt det håll du tänkt svänga.
Läs och lär pojkar och flickor!

Finns ingen vits att ha 60-70cm stavar, mina 1m stavar är på snudd till för korta :/

Tack för alla svar, men blir det lättare att åka med t.ex. stavar i rätt längd ? Efter dessa svar här så känns det onördigt att ha stavar om man åker offpist, park osv ?

Om inte annat så kan man stava med stavar... Om det är nördig eller onördigt med stavar i offpisten är väl ganska personligt men det är absolut inte onödigt utan tvärtom nödvändigt i hur många aspekter som helst (förlåt kunde inte hålla mig). Om du inte har koll på hur du ska använda stavarna i din skidåkning så är mitt bästa tips att ta några skidlektioner (jag försöker inte vara dryg eller skämta). Du kommer att utvecklas som skidåkare enormt om du får med dig stavtekniken!

Jarle sa:
om man är van att hoppa med stavar så tycker hjag iallfall att det är fett sketchy att köra utan, så jag tycker att man får mycket mer balans i luften med stavar... Så att säga att korta stavar inte har nån funktion är helt fel.. tycker jag

balans som sagt, och för mej går det allmänt dåligt om jag kör utan stavar, de är något som sitter i huvudet bara:p

Jag visste väl att jag hade rätt, de säger just så i Snowroller.. " Balansen är i stavarna när dem lär han från österike (?) att åka skidor..

Jag visste väl att film skulle lära mig nått vettigt, - Jag visste det

FRED OUT lovers!

Jag tycker mest att det är skönt att hålla i något och att det helt änkelt är snyggare med. Känner ingen skillnad på balans med eller utan.

Med dem kan du även (stav)hugga nån som vägrar betala tillbaka sitt lån, tränger sig i liftkön eller gör något annatsom besvärar dig. Man kan även använda dem för ökad balans(men det är mer en bonus)...! Varsågod! :)

Det är skönare med stavar! Det enda dåliga md dom är att dom kan vara lite i vägen när dö gör frontflips :P men försvinner med tiden de med ;)

Felixus sa:
Jag tycker mest att det är skönt att hålla i något och att det helt änkelt är snyggare med. Känner ingen skillnad på balans med eller utan.
Jag personligen tycker det ser sjukt fult ut med folk som åker med stavar utan att använda dom :D

Intressant frågeställning.

Efter att ha glömt stavarna hemma en skidhelg så ställde jag mig själv samma fråga.

I ren piståkning tycker jag att det går minst lika bra att utan stavar. Varför?

Om jag inte har stavar, kan jag flytta armarna mer och snabbare än med stavar (t.ex, vänster armen långt över bröstet till höger). Genom att snabbt "slänga" armarna åt ett håll gör att jag kan flytta min tyngdpunkt och därmed balansen snabbare/mer/lättare än med stavar.

Vid snabb carving kan jag låta armarna pendla i samma takt som svängarna.

Slutligen så tycker jag det är lättare att luta kroppen mer och därmed få mer kantning utan stavar.

Balans
bAlans
baLans
balAns
balaNs
balanS
snalaB
snalAb
snaLab
snAlab
sNalab
Snalab

tjarå

linder sa:
Felixus sa:
Jag personligen tycker det ser sjukt fult ut med folk som åker med stavar utan att använda dom :D

Klart jag använder dom. Typ staka. Men hur många använder stavarna i backen när dom kör slalom? O jag kör bara i parken
och där använder man dem inte så mycke. Enligt mej.

Det är väl bara att kolla några skidfilmer (IDEA bl.a. har jag för mig) där vissa fjantar fått för sig att de ska åka utan stavar i pudret, ser helt handikappat ut.
Stavar underlättar för att få rytm och balans i åkningen.
Men testa att åka utan, anser du att det funkar bra för dig så kör utan!

ok nu har man blivit lite upplyst.
stavar för att man ska staka med, hika, få rytm i åkning, man är van vid dem, det är snyggt och ger bättre balans.
kan hålla med om de 4 första men inte de 2 sista.
om man åker park, pipe m.m. och har snygg stil måste det väl se bättre ut utan stavar? sen det sista om balans, med tanke på att man till skillnad från snowboard har stor balansyta både innan på/i luften och i landningarna i olika moment plus att man kan rädda ett halvmisslyckad trick pga att du har två ben med 4 kanter tycker jag inte man behöver stavarna för ev extra balans.
rätta mig gärna om jag har missförstått=)

En som hoppar och sätter ett trick utan stavar är coolt. En som hoppar och sätter samma trick med full stavkontroll i luften är ännu snyggare. Visar ju på ännu mer kroppskontroll!

Dessutom tycker jag det är svårt att få det att se rytmiskt oc snyggt ut i kortsväng om man inte har stavar. Men alla har ju sin smak och stil ;)

Skidor utan stavar i puder däremot är bara korkat och ser för jävligt ut...

Det är ju tex gött att gå på ett skidgymnasium och kunna vara bra på att stava för då kan du ju glida igenom resten

Stavar har många syften, men om man kan åka lite mer avancerat känner man stor skillnad när man kör carvingsvängar, med stavarnas hjälp kan man nämligen hjälpa kroppen i rotationen när man ska svänga( någon som är mer erfaren av detta kanske kan komma med en bättre förklaring) Nummer två är balansen som många skriver här, och sen är de skönt att kunna staka sig fram.

Lycka till:D

Av: Jarle | 2009-12-20 17:49

men jibbers har inte stavar för att sätta ner de i svängar eftersom jibbers inte kör slalom i parken som vissa andra...

jag har stavar för att jag tycker at det är SJUKT mycket skönare i luften!

Tillbaka
Topp