Stavar

Stavar
Gå in på en skidshop och testa! Testa stavarna, längd efter längd, på följande sätt: Vänd staven uppochner och fatta en näve runt den direkt under kringlan (även kallad "trugan"). Toppen på stavhantaget ska samtidigt ha kontakt med golvet... Inta en för skidåkning lämplig "attackposition", dvs böj på knäna som om du hade pjäxor på fötterna. Om din underarm är vågrät är staven av rätt längd!
Lycka till!

Stavar
Jag håller inte med! Enligt din formel så ska ju mina stavar vara 133,2 cm långa... men dom är bara 125 cm, och passar mig perfekt! Jahej, du måste prova dig fram!

*Varning för för långa stavar!*

Stavar
Jo, men sen beror det väl på hur du åker, kör man lite aggro är det ju bra att kapa några cm extra för att komma mer i en huckad position, likadant om man är jibber då gäller det väl att ha minst 10cm kortare än "standard". Är du däremot en semester-plogare är det väl läge att ha lite längre.

Stavar
Det beror vad du tycker är coolast. Vill du vara racekille (ej slalom), är det långa stavar som gäller, staka fart är bra, likaså om du tycker de gamla legenderna nere i alpernas skidskolor är coola. Långa stavar är bra hängstavar. Många jibbare har som sagt innan, lite kortare stavar, likaså puckelkungarna. Nä, gör som så: Ta stavarna i handen, uppochner, greppa över trugan( ja det ekar) och föreställ dig en stavisättning. Det är bl.a därför vi har stavar (staka, hänga räknas ej). Stavisättningen blir ju påverkad negativt om staven är för lång, överkroppen blir lätt för upprätt med bl.a eventuell fartökning som resultat. Dessutom blir det lättare "yviga" rörelser som påverkar balansen i överkroppen negativt.
Ej heller för korta stavar är bra. Då blir det "räkan". Den svenska gyllene medelvägen är som vanligt bäst. Efter några dagar märker man oftast vilken längd man föredrar. Det ska väl dock tilläggas att det kryllar av duktiga åkare, som i mina ögon, har för korta respektive för långa stavar, men likväl åker "komplett". Känsla för feeling
Lycka till
Robin

Stavar
håller med Robin och alpvalpen!
det är det enda som funkar, men iof så är det rätt lätt att köpa ett par stavar enligt Tony Ms formel och sen såga av dom där dom känns perfekta! själv tänkte jag kapa mina något, är 178 lång och det känns nog bäst med ungefär 120 gör mig...

Stavar
vänd på staven....

greppa UNDER trugan (nu när staven e vänd)

annars blir måttet för långt då den delen som är under trugan (när staven är rättvänd)

är nedkörd i snön.

stå som du brukar när du åker... toppen på stavens handtag skall vara i kontakt med golvet/marken och armen i 90 grader (som ett "L") då är staven i rätt längd

eller?

under under under trugan

Tillbaka
Topp