Denna debatt verkar spåra ur helt för att sedan, tack vare AceDg och andra, kunna spåra tillbaka igen. Kul.
För att först sortera ut detta med stavar från början, jag vet att detta inte ifrågasattes men ändå, så skulle jag rekommendera alla som ifrågasätter stavIsättning att åka utan stavar. I yxig terräng går detta inte alls. Jmf med en WC åkare som tappar staven, går åt h-e.
Frågan är då vad man skall göra med stavarna? Så länge man åker i bra backa eller lätt off-piste behöver man inte använda stavarna men det hjälper. man använder dem för balansens skull OCH för att ha rätt position på kroppen (se AceDg ovan). Stå mitt på skidan.
När det sedan börjar gå för fort eller blir för brant brukar de flesta (99%) luta sig bakåt av ren rädsla vilket leder till skenande åkning, fall, ont osv. För att HELA TIDEN kunna stå mitt på skidorna (i lössnö med tryck på bakändan men ändå STÅ mitt på plankan) behöver man bl. a. armarna framåt och "hjälpa till" att dra kroppen framåt. Man behöver då jobba med armarna, inte ha dem hängande, och då är stavisättning utmärkt. Detta får sedan andra positiva effekter berörda ovan, initiera sväng etc.
Allt är alltså en skön helhet som manifesteras med en korrekt stavisättning, du har då den fulländade tekniken.
Eder Wesserbisser
Steepndeep