Stavlängd?

Prahna

Ny medlem
Stavlängd?
Jag har idag köpt ett par stavar på Stadium, jo det är nästan så man skäms....men de fanns bara där. Det blev ett par feta Scott firewall i rött utförande:)

Nu till problemet, har dessa rätt längd? Killen på stadium var ju till föga hjälp....."jag kör själv med långa stavar, och du måste välja själv..." var vad han sa...begåvad eller?
Jag som är 1.79m lång körde med ett par 115 cm stavar sist och de var för korta. Dock vill jag inte ha för långa heller eftersom jag strävar efter att kunna åka blandat oxå.. Denna gången köpte jag ett par som är 1.20 långa. Nu är frågan, är dessa för korta oxå? Jag har 14 dagar öppet köp så det är bara att gå tillbaka med dem om jag ångrar mig.
Om jag står med handen på trugan så har jag 90graders vinkel.

///Mats

Stavlängd?
Tjena!

Jag kör själv med 120cm stavar och då är jag ca 183cm, nyss köpt dom och killen jag snackade med visste vad han prata om så. Att tillägga är att jag hoppar en del och då ska inte stavarna vara i vägen...

Stavlängd?
Så mycket bullshit snackade han ju inte ändå. Det viktigaste är ju faktiskt att man själv trivs. Jag är 183 cm och har 125 cm-stavar och det är perfekt, så det blir nog bra med 120 för dig. Det enda jag kan komma på är bra med långa stavar är vid stakning, och det försöker man ju undvika...

Stavlängd?
men vaffan. de är ju bara stavar!!! 5cm hit eller dit. (antar att du inte tävlar portar eller dyl.)

åk bara, man vänjer sig me de mesta. 125 är riktigt långt... super-glånga nästan.

Stavlängd?
Ett enkelt och beprövat sätt att hitta rätt längd på stavarna för vanlig alpin skidåkning i pist är ca 70% av kroppslängden. Om man utgår från det kan man sedan ta hänsyn till personliga saker man vill göra på skidorna såsom hoppa, åka bana, åka offpist, åka puckel mm. Du bör också ta hänsyn till ev. plattor på skidorna. Scott har annars en mall för hur långa stavar man ska välja. Finns i många butiker. Kom ihåg att även den är ett ungefärligt mått och man måste alltid ta hänsyn till personliga önskemål. Det är alltid enklare att köpa för långa stavar och sedan korta av dom allt eftersom ....!

Stavlängd?
känns det bra så har du väl köpt rätt... vafan, åkningen lär väl inte påverkas av att du har 2-3 cm. för korta/för långa stavar..
Välj den som e snygg o billig o va glad...

Stavlängd?
Ola Rockberg har ju helt rätt så kort och gott brukar man alltså ta en miniräknare och ex knacka in 179 x 0.70 (alt. x 0.71) och sen är det bara att lägga till eller dra ifrån några centimeter beroende på personliga preferenser. Alternativt räknar man i huvet´ eller så vänder man bara staven upp och ner, och placerar sedan handen under trugan, kollar om man får önskvärd vinkel i armbågstrakten...klart...

M v h
// Porken

Stavlängd?
Aaahrrrgh då skulle jag ju 125cm stav.....finns ju inte att uppbringa i GBG....inte denna scottstav i alla fall

///Mats

Stavlängd?
Tjabba! Jag är 186 cm och kör med standardlängd 130 cm vilket passar bra i piståkning och stor offpist. I trasslig offpist (typ fjällbjörksslalom) och i puckeln är det dock i längsta laget. För rätt position i en tuff puckel går jag ända ner till 115 cm...

Om man är osäker på stavlängd kan ett par teleskopstavar vara kalas. Jag har ett par Girpon som gått tre säsonger utan större problem. (Bytta trugor och något speciell form på ena staven...)

MVH/MM

Stavlängd?
Själv är jag 188 och kör med 135 cm långa stavar,
kändes ovant i början eftersom mina gamla var 125 cm, men nu känns dom bara så rätt.

Stavlängd?
Jag köpte 125:or inför den här säsongen och jag gjorde nog bort mig lite. Jag är 178 lång och de är lite för långa. Framförallt när jag åker carving eftersom de då bara är vägen. Jag kommer nog att kapa dem några cm. till nästa säsong. (Jag åkte på 120cm förut, så kanske är det bara en vanesak.)

Stavlängd?
Har nu bestämt mig för att lämna tillbaka stavarna på stadium. De är för korta, jag skall ha en 125 stav. Jag kommer göra som ola tipsade om, kapa om jag behöver.
Är det någon som vet var i GBG som jag kan få tag på scott firewall i 125 cm längd. Jag vet att den finns i stockholm men jag vill inte betala portot på 100kr, staven är dyr som den är...
Sedan vet jag att man kan få staven från Stadium, Udens, Adams mm om de beställer men då får jag oxå pröjsa porto...inte kul.
Har nu kollat samtliga intersport, stadium, team sportia, adams och udens och ingen har den.....snälla hjälp.

///Mats

Stavlängd?
Jippi

Jag lämnade tillbaka mina stavar på stadium och idag upptäckte jag att alpingaraget har rea!!!!!
Jag ringde dem och de hade 125cm långa firewall från scott:)
Jippi vad jag e glad, nu har jag en komplett utrustning:)
Och staven var billigare med frakt än demn på stadium.

tack ännu en gång för all hjälp.

///Mats

Stavlängd?
Själv är jag 177 ungefär och kör med 120-140. Med mina fina teleskopstavar i kolfiber har jag upptäckt att 125 är skönast för piståkning. Är det lite brantare offpist går jag ned mot 120. För stakning plockar jag upp dem till maxlängden 140 förståss. En intressant övning är att försöka sig på kortsväng i flackbacke (gärna lite puckelaktigt) med stavisättnig med 140-längden. Känns kanonkul och extremt obalanserat. Lite som att köra full, faktiskt.

Annars är mina piststavar 130cm och dessutom "breda". Med andra ord handlar det givetvis om böjda super-G-stavar. Dessa är också att rekomendera för nybörjare på det berömda stavtricket (se min hemsida).

HitMe

Stavlängd?
Kan någon ge ett bra svar på varför det ofta rekommenderas att man skall ha så långa stavar (180cm lång = 125cm stavar).
Jag tycker långa stavar bara är i vägen förutom vid stakning. Dessutom är det mycket lättare att knäcka långa stavar. Jag kör med 110 cm stavar och är 177cm. Passar perfekt.
Alla borde åtminstone pröva att åka med korta stavar. Många skulle byta om de bara visste hur underbart det är!

Tillbaka
Topp