step-in eller straps

• Trådstartare Trådstartare el_maco
  • Start datum Start datum
E

el_maco

Guest
step-in eller straps
HEJ !
jag behöver akut hjälp!!!! Jag ska inhandla en burton bräda och då e frågan ska jag ha "original"bindning, flow eller step-in han i affären rekommenderade step-in men jag tvekar. svara gärna om ni har ngn åsikt eller erfarenhet !
Tack på förhand
Anders

Tack til banditen som kom med goda råd man tackar

step-in eller straps
Jag har åkt på både step-in och vanliga softbindningar och min åsikt är att step-in fungerar perfekt när man arbetar som snowboardlärare och måste "sätta fast och lossa" hela tiden. Vid åkning i pisten och "carva" fungerar de till och med bättre än softisar. De kräver en viss tids tillvänjning eftersom det blir stelare att åka. Om du däremot åker mer allround, hoppar och leker och åker utanför pisterna är vanliga softbindningar helt klart att föredra. Min rekommendation är att köp vanliga bindningar om du inte bara tänker carva i pisten. Flowbindningarna känns som vanliga bindningar ungefär fast med tryck över hela vristen. Fungerar bra tills de börjar bli lite slitna då de ofta släpper och glappar lite. Gå inte på försäljarna för leverantörerna vill sälja in step-in systemet och påverkar butikerna på clinicar att sälja det systemet. Lycka till!

step-in eller straps
Ja har kört på step-in-bindníngar i 3-4 år nu... O ja tycker dem har fungerat perfekt!! Fruktansvärt smidigt att bara glida i bindningen i farten när man släppt liften.. Lite jobbigt att behöva vänta på polarna bara.. O ja tcker man sittter bättre i dem än i vanliga bindningar.. Och su sitter ju fast likadant varje gång.. Ja kör med Emery-bindningarna, vilka ja ansåg vara bäst när ja köpte dem.. D har utvecklats sedan dess o fårr nåra bättre funktioner.. Men ja rekommenderar dem varmt!! Hör av dig om d e nåt mer du undrar över!!

step-in eller straps
Körde på step-in i en säsong och det var fan det värsta jag gjort...

Tjackade Burton Custom Freeride och dom sitter gjutna på fötterna och jag kommer aldrig byta tillbaka till SI.

step-in eller straps
Custom har jag me. De har pajjat. En gång. Köper CFX-bindningar nu. Flow kan dra åt h*vete, pajjade tre par på tre resor i rad. (och de var 3 dagar, 4 dagar, 3 dagar. Sen körde jag custom, hur nöjd som helst (förutom att de är för mjuka, köp cfx soft...).

step-in eller straps
Hej

Step in kommer mer och mer pga av att det är så enkelt men det kan vara en chansning. Det är inte roligt att vara på toppen och så pajar helt plötsligt bindningen.
Om du har pengar och är beredd att lägga ut runt 1500 - 2000 för bara bindningen så är det värt det i längden. Flow-bindningar är ju väldigt praktiska och fördelar friktionen över hela foten vilket gör det skönare för foten.
Lycka till med köpet vilket fall som helst

peter

step-in eller straps
Eftersom jag själv har straps och aldrig har provat step-in så kan jag inte säga vad som är bäst. Men tänk på det här: Du ser nästan aldrig några duktiga åkare med step-in. Inga proffs åker längre med step-in (vad jag vet).

Hoppas det är lite till hjälp.

step-in eller straps
Förut har jag alltid kört med straps .. inte så bra kvalite och dom har gått sönder mycket. Typ varje gång man är uppe nångång ..

Nu har jag fått nya bräda, Extreme X-MC och Emery SIS Boots & Bindningar. Riktiga värsting grejer och dom sitter underbart. Jag rekommenderar verkligen det. Får du ont ibland i fötter och ben när du åker? Med SI försvinner det och det finns många andra fördelar..!!

step-in eller straps
Fördelen med step-in är att det går himla smidigt att sätta på sig och ta av sig, extra gött i skandinaviens små pyttebackar där man får ta av sig och sätta på sig hela tiden.
En nackdel som finns är förståss att du inte kan byta boots lika lätt eftersom du måste hitta ett par med samma stepinbinding, sen är det oxå jobbigare att gå omkring eftersom skenan ligger i skon (finns sånna med skena på brädan oxå). Men åkningen tycker jag går alldeles utmärkt med en stepin och jag känner ingen stor skillnad mellan dem. och det är ju det som är viktigast..

/Christian

step-in eller straps
hmmm.. Mina Emery Step-in boots 01/02 är exxakt lika jobbiga att gå i som vanliga snowboardskor för stålpinnen ligger i en grej som går in lite..

step-in eller straps
För det första är det svårt att dömma ut ett märke, en modell, en bindningbara för att just den man själv hade gick sönder! Det är ju samma som med allt, kan ju fungera bra för 2000 pers, så går det sönder för en själv....yeah yeah...till frågan

Flow är alpint sett det absolut bästa systemet, dess egenskaper i pisten är oslagbart, tyvärr faller systemet på detta, iom att det är så bra där är att det blir för styvt i puder, det leder till att bräda skär istället för att pressa i svängarna

Burton Step-In är marknadens mest kompletta och mest välarbetade, sedan kan du bälja sko och bindning ut flera perspektiv, men allt är riktigt bra!

Buckles, i parken är det det som rocker...jag som själv harvar park o pipe 80 % kör buckles där, Burton Step In när jag kör friåkning....i övrigt har jag kört Flow i 5 säsonger.....

peace

step-in eller straps
Det har inte jag hört (Eller märkt för den delen heller) Däremot har jag hört att tomtar inte finns... Nån som hört desamma..??

step-in eller straps
Har kort pa burton si sedan fem ar tillbaka. Om du ar en piperatta kanske det inte ar det basta, och om du slanger dig ut for klippor... men allt darimellan sa ar det idiotiskt att spanna av och pa sig hela tiden... kor du manuellt eller automat...

//

step-in eller straps
detta är min åsikt i denna saliga blandning av åsikter:

straps: tar för lång tid, skidåkarna väntar irriterade. Blöt i röven, eftersom man inte kan stå upp

step-in: sköna, effektiva, snabba, lätta... men var är känslan? ok, vindraget är kvar... men man känner inte marken man åker på... plötsligt blir brädan 5 cm tjock och otymplig...

flow: mellantinget som jag rekomenderar... känsla och snabbheten i starten (utan blöta rumpor). fördelningen över hela vristen gör att man kan hålla ut även i de mest utmanande av väder... har bara kört med dem i 1 säsong och kanske inte kan uttala mig om kvaliteten än men de har funkat utan problem under min tid :D

step-in eller straps
Det här har diskuterats många gånger och alltid kommer samma sunkiga argument upp, nämligen att man blir blöt i röven av att ha vanliga strap-bindningar.

Jag har alltid åkt strap-bindningar och jag vet inte om det bara är jag, men jag sitter i stort sett aldrig ner och spänner på mig bindningarna. Det är inte särskilt svårt att ta dem på sig stående plus att jag upplever att man får i skon bättre i bindningan när man står. Ta lite tid att lära er att ta på bindningarna stående så slipper blöta rövar bli ett argument för att använda step-in.

Peace!

step-in eller straps
Jag har åkt 5 år på mina flow fl29. Det var en av flows bättre modeller när bindningen köptes. Har fått byta en del grejor, bla gick vajern av i Serre Chevalier 2002. Har på det stora hela varit mkt nöjd med bidningen, man sitter fast som attan i dom. Jag gillar att köra fort, helst i puder och då vill man inte halka runt i bindningarna, vilket man gör i många straps-bindningar (har testat burton o drake). Gillar man att hoppa och köra i snowpark ska man inte ha stepin eller flow.

Har dåliga erfarenheter av emery...

/Anders

step-in eller straps
Jag har både kört straps step in men dock inte flow.. Min erfarenhet av Step in är att man står inte lika fast som med straps eller flow, Det resulterar att JAG får mycket bak/fram vikt men fan va skönt att man inte behöver vänta..

Flow verkar rätt praktiskt men vajern som håller fast bak partiet brukar oftast bli slappt och sitter inte lika bra (Hört av andra)

step-in eller straps
Jag körde med emery step in (har gått över till straps) och dom var HELT ok men dom känns lite opålitliga ibland, speciellt när man haft dom ett tag å "låsen" börjar slappa till sig. Det är inte alltid dom klickar i ordentligt vilket kan vara lite obehagligt när man hoppar, det kan också vara lite tjafs när det är mycket snö att komma i dom. Men de är ändå ett bra alternativ för den som inte orkar hålla på med straps. Och framförallt om du köper step in, köp med bakkappor!

step-in eller straps
det står att han behöver _AKUT HJÄLP_ år 2001, så varför besvara frågan över 3 år senare? om han inte har enorm beslutsångest tror jag faktiskt att han har hunnit köpa sina bindningar och säkerligen ett par till?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp