Sth2-tå med kingpin-häl

Ludiu

Medlem
Sth2-tå med kingpin-häl
Funderar såhär på kvällskvisten. Hur rekommenderat/dumt är det att blanda bindningar? Ponera att man kör kingpin som turbindning och tex sth2 för pist i samma skida (med inserts). Då lär man väl aldrig behöva byta häldelen utan bara tån för att växla mellan åktyper? Eller har en vanlig bindning funktioner i häldelen som kingpin saknar? Skiljer höjden så markant att det inte går?

Sth2-tå med kingpin-häl
Höjden kan såklart ställa till det i aspekten ramp, men det är ju enkelt att kolla. Annars borde det tom öka säkerheten eftersom du får en bättre utlösning i tådelen. Rent tekniskt borde man kunna dra tådelen i botten och få samma säkerhet som i original, eftersom det är häldelen som styr sidoutlösningen. Du får nog skippa stämningen av Marker sen bara om du drar knät :)

Sth2-tå med kingpin-häl
Just det, kingpin är ju lite tvärt om mot en traditionell bindning? Vertikal utlösning i både tå och häl samt horisontell i bara häl, medan en trad. bindning har horisontell i tå och vertikal i häl?

Sth2-tå med kingpin-häl
MnO sa:
Höjden kan såklart ställa till det i aspekten ramp, men det är ju enkelt att kolla. Annars borde det tom öka säkerheten eftersom du får en bättre utlösning i tådelen. Rent tekniskt borde man kunna dra tådelen i botten och få samma säkerhet som i original, eftersom det är häldelen som styr sidoutlösningen. Du får nog skippa stämningen av Marker sen bara om du drar knät :)
Nog smartare att dra tådelen i botten isf ja. Både STH-tån och Kingpin-hälen är ju designade att lösa ut i sidled baserat på att pjäxan inte kan röra sig (iaf inte så mkt) i den andra bindningsdelen. Risk att det blir helt okontrollerat om båda kan lösa i sidled. Kanske säkrare, kanske inte, kanske tjuvsläpp hela tiden?

@Ludiu Kingpin har ingen kontrollerad utlösning i tån, horisontell och vertikal i hälen. Stora frågan är ju: varför strula med två bindningar + inserts när man helt enkelt kan montera Tecton? Gissar att svaret är att du redan har inserts och de två bindningarna?
Wildsnow har ju kört lite inlägg på temat "Frankenbindningar", men alltid blandningar av turbindningar vad jag sett...

Sth2-tå med kingpin-häl
Nja, jag var mer nyfiken. Råkar ha sth2 nu och tänkte gå över till tech inom snar framtid. Men är inte så förtjust i tanken att köra techbindning om man ska åka resort en hel dag. Och då går det ju fortare att bara byta tådelen istället för hela bindningen. Men det är ju bara intressant om om man har samma prestanda (vilket man ju inte har då).

Sth2-tå med kingpin-häl
Ludiu sa:
Nja, jag var mer nyfiken. Råkar ha sth2 nu och tänkte gå över till tech inom snar framtid. Men är inte så förtjust i tanken att köra techbindning om man ska åka resort en hel dag. Och då går det ju fortare att bara byta tådelen istället för hela bindningen. Men det är ju bara intressant om om man har samma prestanda (vilket man ju inte har då).
Men man kan ju också ha flera skidor såklart...

Sth2-tå med kingpin-häl
Har en polare som kör Atomic Bentchetler med inserts för en STH2 och G3 Ion. När vi ska tura slänger han på G3-tådelen och turar genom att skruva fram häldelen, så att häldelen agerar som en riser. Han får upp bromsarna med gummiband. Sedan när vi ska nedförs skruvar han bara bak häldelen igen och klickar i. Ser ut som en riktig frankenstein-bindning, men det verkar ju funka. Transitions mellan uppför och nedför blir ju lite långdragna och pilliga, men han brukar ändå vara snabbare än mig.

Så ja det är klart det går att mixa bindningar, frågan är om det är värt det och hur säkerheten förändras.

Sth2-tå med kingpin-häl
Inte för att vara sån men lösningen på ursprungsproblemet låter ju som att skaffa ett par Shifts nästa säsong istället ;) (Nej jag har inget med Salomon att göra, mer än att jag verkligen gillar konceptet)

När det kommer till att blanda skulle iaf jag tycka att det kändes rejält svajjigt att få sidledsutlösning i både häl och tå. Spontant tänker jag att det borde ge problem med returfjädringen eftersom det inte finns något som håller emot i andra änden.

Tillbaka
Topp