Stighudar - Bredd och längd?

Kroppsvikten spelar som sagt ingen annan roll än att man borde sjunka ner djupare i snön på ett par givna skidor. Större area på skidorna borde också göra att man sjunker ner mindre. Om nu friktionskoefficienten är den samma på mer eller mindre komprimerad snö men det känns väl som ett rimligt antagande.

Det som däremot är uppenbart är att friktionskoefficienten är högre med stigudar än med ett par belag (är ju hela syftet med stighudarna). Ett par stighudar som inte täcker hela skidan borde därmed ge samma effekt som en sänkt friktionskoefficient dvs att man börjar glida bakåt vid en mindre lutning. Sen om det fungerar i det aktuella fallet eller inte borde beror på lutningen, snöförhållandena och hur hög friktionskoefficient stighudarna har. Man kan se det som att du lägger en del av din vikt på den delen av skidan som saknar hudar och där gör den mindre nytta än på den delen av skidan som har hudar.

Skillnaden i area mellan ett par 105mm breda 188cm långa skidor och ett par 118mm breda skidor med samma profil borde vara ungefär 12%. Så det är ju inte en enorm skillnad. Jag hade prövat med de 105mm breda hudarna och köpt ett par nya om jag hade fått problem. Dock är det väl inte alltid så lätt att få tag på ett par nya hudar mitt ute på fjället men iaf :)

Hur brant kan man gå med hudar ungefär? Dvs när behöver man börja traversera istället? Hälhöjaren verkar vara på maximalt 13 grader på de flesta turbindningar.

PNyberg sa:
LawndartGustav sa:
A-Pow sa:
gör ett snitt i hudarna (ca 20cm från toppen till botten) och lägg dem så att det täcker ända ut till kanten, du kommer att få en glipa i mitten men det är inget som du kommer att märka av.
Provat detta??
fler tips angående detta, att göra splitskins alltså.... ??
Det funkar nog rätt bra skulle jag tro. Men blir nog lite jävligare om det är blåsigt??

Finns även http://www.backcountry.com/black-diamond-ascension-nylon-split-sts-climbing-skin
jag har testa på mina gamla koala skins, dom är skurna för en skida som är 98 i midjan, har snittat dem och har använt dem på skidor ända upp till 115mm om jag ska vara ärlig så märker iaf jag ingen skillnad i greppet, jämfört med mina k2 hudar som jag har till mina sidestash. det viktiga är ju som sagt att när man går på skrå så ska kanterna sticka fram, och då är ju ändå inte hela skidan belastad på samma sätt som när man går rätt upp så då gör det inte någonting om det är en liten glipa på 1 centimeter i mitten, .

tycker det inte är speciellt bökigt att sätta på dem när det blåser, man får vara lite mer noggrann så går det bra :)

Kom på en fråga till.
Hur flexiga/stretchiga är hudarna?
Har kollat närmare på G3orna både storlek M och L, M går upp till 181 och L 180 till 190cm.
Mina skidor är 183, så vilken av dessa storlekar borde jag välja?

Jerrre sa:
Kom på en fråga till.
Hur flexiga/stretchiga är hudarna?
Har kollat närmare på G3orna både storlek M och L, M går upp till 181 och L 180 till 190cm.
Mina skidor är 183, så vilken av dessa storlekar borde jag välja?
De töjs nog ut lite, men det är ju lite dumt att chansa. Jag hade nog gått för Long i det här fallet, då tailclippet är rätt långt.

DrJ sa:
Vad skall man ha för hudar till mina Down CD 4 som jag hoppas dimper ned snart? Vad tror ni om dessa, nått att ha? http://www.snowinn.com/skidor/pomoca-free-spirit-back-fix-set-110-mm/64811/p
Det var dom billigaste jag kunde hitta...
Vet inte hur Pomoca mäter sin längd, men skulle kunna tänka mig att huden totalt är 180 cm lång, i vilket fall det ev. kan bli problem med längden. Bredden är bra för skidan i alla fall.

Dock, med tanke på vilken skida du har köpt känns det som att turande är snarare regel än undantag med den setupen? Om så är fallet skulle i alla fall jag rekommendera något annat än pomocas nylonhudar, om du inte saknar gångteknik helt. Pomocas nylon/mixhudar med mycket nylon är något av det oglidigaste jag testat, för en turskida skulle jag offrat en hel hög av det extra greppet i utbyte mot glid och gå på typ G3s nylonhudar (BD är fortfarande OK, men glider sämre än G3) alternativt kört en mohairmixhud.

Vad tror ni om Gecko? Många missnöjda användare bla på wildsnow men det måste ju finnas många som tycker att det fungerar bra annars antar jag att dom inte skulle kunna fortsätta?

DrJ sa:
Vad tror ni om Gecko? Många missnöjda användare bla på wildsnow men det måste ju finnas många som tycker att det fungerar bra annars antar jag att dom inte skulle kunna fortsätta?
Tills dess att wildsnow säger annat om Gecko kommer jag inte chansa i alla fall. "Konsumentrecensioner" kan ju mycket väl visa sig att folk gett maxpoäng och massa plus efter att ha använt hudarna totalt två gånger à 60 minuter. Wildsnows problem uppstod först efter förhållandevis lång tid av ordentlig användning.

DrJ sa:
Några utav mina vänner använde Gecko förra säsongen och de har/är på väg att skaffa nya hudar.

Enligt dem släpper de otroligt mycket, snö fastnar alldeles för lätt, spännena är inte att lita på osv..

DrJ sa:
Jag har kört mina för lite för att uppleva wildsnows problem. Men jag kan skriva under på att snö tenderar på att krypa in mellan hud och belag framifrån. I rejäl omfattning när det är lössnö. Jag hade den tidigare typen av spänne baktill, det var helt värdelöst! Bytte till Kohlas I-lock.

De är dock smidiga vid korta sträckor/mycket på-av. Jag upplever dem snudd på kleggiga efter en tid inomhus och undrar om inte just värme i kombination med mkt användande är bidragande till att bitar så småningom släpper.

Undrar om Kohlas vacuum-variant har samma problem som Gecko med tiden?

Gecko hudar
Jag har haft mina en säsong och turat med dem mer än 20 dagar
Allmänt så är det absolut ett alternativ till traditionella klisterhudar
Har många dagars erfarenhet av klisterhudar
Gecko hudarna är använda i alla typer av snö. Torr kall blöt mm men det funkar riktigt bra
Enkelt att få på plats och sitter jmfr med vanliga minst lika bra enligt min erfaren okänsliga för om de är blöta
Det enda negativa är att det börjar släppa av "limmet" lokalt
Det har inte märkts när jag åkt utan endast vid koll av hudarna
Så sammanfattningsvis
Jag är helnöjd och skulle idag gjort samma köp
F

Tillbaka
Topp