Jag vet inte om jag faktiskt kan saker, men jag gör ett försök till upplyst inlägg och hoppas jag lyckas att inte raljera allt för mycket.
Då
@heddious redan har haft en rätt ingående sakupplysning kommer jag vinkla det hela lite mer personligt.
Du har bestämt dig för att inte köra på snöskor, bra val! (Jag passar även på att flika in att jag HAR sett kombon snöskor + alpinbindning, men det var locals i japan, och de är ju lite annars de däringa jappsarna.)
Jag har kört runt på lite alla möjliga bindningar på lite alla möjliga skidor, här kommer lite tankar.
Håll dig borta från fritschis rambindningar, maken till hfärdeloes skapelse får man leta efter. Gör vilken skida som helst till en hög med skräp så fort underlaget blir minsta lilla hårt eller stökigt.
På de två (monterade) skidparen jag har just nu sitter dynafitbindningar (de är alltså inte rambindningar, på dessa bindningar utgör pjäxan själva "ramen", precis som på en alpinbindning). Personligen upplever jag en skillnad mellan att åka på de bindningarna jämfört med en rambindning, MEN det har vare sig med ståhöjd eller vinkel eller något annat att göra, utan vikten. Vikten på foten blir helt enkelt märkbart större och jag upplever åkningen som mer ansträngande. Det tar väl kanske 30 minuter innan man är inkörd, men kan vara värt att veta, jag tycker att vikt inte bara spelar roll uppför. På mitt tredje par kommer det nog bli en rambindning, detta av ett antal olika anledningar. Om för- och nackdelar med dynafit/tech kan du nog läsa mer om i allehanda trådar överallt, men de tre största nackdelarna kan sammanfattas i svindyrt, småkrångligt och innebär vissa begränsningar i shitfuck conditions.
Vad gäller ståhöjd finns det inget enkelt svar. Rent mekaniskt/matematiskt/vetenskapligt, och erfarenhetsmässigt för mig, så spelar en fast skillnad i ståhöjd (typ jämföra en alpinbindning med en duke/whatever) mindre roll på fetare skidor. Tjockaste jag åkt på hade 138 mm midja på en R/R-skida (kan rekommendera att testa nångång f ö, det är en intressant upplevelse!), eller 135 mm midja på en skida med vanlig sidecut. När det är så breda historier kommer du aldrig känna någon skillnad på en duke eller en alpinbindning. (Ska man gå in på teknikaliteter beror det på att 13 cm/2 >> 3.6 cm och lite trigonometriska förhållanden.)
Där det, vad jag upplevt, kan göra skillnad, är på smalare skidor på hårt underlag. Tänk typ 100 mm midja i pist. I mjukt underlag har jag aldrig märkt någon skillnad, förmodligen för snön under en är "lös" och man inte håller rena skär på samma sätt. på 106 midja finns det en liten risk att du kommer känna en skillnad med lite mer ståhöjd om du pressar rejält i pist, men ingen biggie skulle jag inte tro. Om du verkligen vill finns ju trekker-alternativet, vet folk som turar både långt och "svårt" på sådana, men det brukar rendera några svordomar på vägen.
Om det är en issue med looks så tror jag att atomic tracker från förra året skulle sitta som en smeck färgkombomässigt

Också årets helsvarta duke borde gå hem.
Jag tror det var allt sådär på rak arm. Nu ska jag trycka i mig aminosyror, klättra och bekämpa defhungern med adrenalin och pepp. Kommer jag på något (eller om det dyker upp en fråga) kan jag återkomma efter mitt postworkout meal senare ikväll!