Stighudar eller snöskor?

Marschall

Ny medlem
Stighudar eller snöskor?
Tänkte kolla om någon har någon erfarenhet av både stighudar och snöskor. Jag planerar att eventuellt ta en säsong i Hemsedal och de sägs vara bra offpiståkning. Tanken som då slog mig va att hajka runt för att hitta lite bra lössnö och då är frågan om snöskor eller hudar är bäst.

Jag har även en annan tråd där jag frågar efter tips och råd om jobb inom skistar samt info om rossignols Soul 7 som jag planerar att köpa, dock är jag inte super sugen på att köpa en turbindning vilket jag tror är ett krav för att använda stighudar om men inte vill vara väldigt stel i sin gång på skidor.

Länk: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=95160

Tar emot all information och tips. Vore även intressant att veta vart man lättast får tag hudar och snöskor i Sthlm området.

//Marschall

Stighudar eller snöskor?
vjakob sa:
Vill du inte använda en turbindning finns ju trekkers. Har inte testat sådana själv, men dugligt ska de väl fungera. Skulle absolut använda trekkers istället för klumpiga snöskor. Svårare att följa spår i snöskor, måste hänga på ryggsäcken osv.

http://www.backcountryaccess.com/products/avalanche-safety/alpine-trekkers/
Helt klart intressant! Aldrig hört talas om "trekkers" men ska läsa på lite.

Om man nu skulle vilka ge sig ut i områden utan spår dvs helt offpist och tolka runt lite skulle snöskor vara att föredra eller bör jag tänka om angående turbindningar. Jag tänker att en turbindning är lite jobbigt att ha om man inte ska tolka runt hela tiden utan köra lite i pist också. Är de bara en fördom jag har som är helt fel eller finns de någon sanning i de? Sen är väl de att turbindningar är dyrare än vanligt.

Stighudar eller snöskor?
Du får bra bärighet med ett par skidor, så det är inga problem att traska ut i det djupa vita ospårat.

Turbindningen är lite tyngre (finns förstås riktigt lätta saker som dynafit, plum osv.) och du får aningen högre ståhöjd men det tycker inte jag är något problem. Kör själv med ett par Marker Duke som fungerar klanderfritt.

Stighudar eller snöskor?
Du är bra mycket snabbare på hudar än på snöskor. Har nog aldrig hört talas om någon med kombinationen skidor/snöskor faktiskt.

Att åka utför med turbindningar (Marker, Salomon) är heller ingen skillnad mot "vanliga" bindningar förutom en något högre ståhöjd som sagt. Men det är inget man ens märker om man åker som en vanlig människa. Jagar man tiondelar bland portarna kanske det är annorlunda. Diamir märks mer (högre och vingligare), Dynafit har jag inte provat.

Trekkers kan funka för kortare turer om du redan har vanliga bindningar och inte vill byta. Men de väger mer, och framför allt blir det vingligt när man går på skrå.

Stighudar eller snöskor?
Kan säga att jag har åkt på både Marker Dukisar och Marker TOUR FT12. Inga problem alls. Åker på ett par skidor med midja 108mm idag med TOUR FT12 och går perfekt,,,väger ca 85kg... Har turat i 3-4 dagar i sträck med dom,,,, funkar för mig.... (visst subjektivt :))
Den kombon du ser efter har jag ALLDRIG sett på något av dom ställen jag varit på,,,,, Finns nog en anledning :)

Stighudar eller snöskor?
Stort tack för alla svar! Ja de må nog vara lite udda med snöskor. Lekte bara runt med tanken om vad som skulle prestera bäst och vara minst klumpigt över längre sträckor. Kan även själv säga att jag inte heller sett någon vandra omkring med snöskor.

En annan tanke som slog mig va som Sulan sa att man kommer upp lite högre på en turbindning. Frågan är om man verkligen kommer känna av de då många skidor nu kommer med en rail att bara skjuta på bindningen och även där kommer man upp lite jämfört med om man skruvar den i skidan. Dock är de nog mer av pistskidorna och inte lika mycket offpist skidor (om man nu vill kalla Rossis soul 7 för ren offpist)

Iallafall kommer de nog bli en turbindning. Frågan är vilken man bör satsa på då.
Innan jag kika på turbindningar så kolla jag självklart på Rossis egna som är rekommenderade med skidan och har hört att dem ska vara helt okej,(Binding: Axial³ 120 B120) i en fin matchande färg. Självklart vill jag hellre gå på funktion än utseende men de skadar inte om båda går att kombinera.

Jag är 180 lång väger 71 och tänkte väl ta en soul 7:a som är 180 lång med en midja på 106.

Stighudar eller snöskor?
Jag återkommer med ett svar ikväll när jag inte längre är på jobbet. (Skriver här redan nu, annars kommer jag glömma bort det...)

Senast ändrad:
Stighudar eller snöskor?
Vattendroppe sa:
Jag återkommer med ett svar ikväll när jag inte längre är på jobbet. (Skriver här redan nu, annars kommer jag glömma bort det...)
Inga problem, jag tar tillvara på min lediga dag från jobbet att bara slappa runt på freeride :)

Stighudar eller snöskor?
Ang. bindningar.
De vanligaste alpina turbindningarna är Marker Duke/Baron/Tour12, Salomon Guardian och Tyrolia Adrenaline – alla tre bygger på samma koncept, dvs är så kallade "rambindningar", och funkar likadant.

Det som skiljer Duke och Baron är DIN värdet (Duke går till 16, Baron till 13), och Tour12 går till 12 och har en lite annan häldel.
Salomons bindning (finns även brandade som Atomic, Look och Scott) finns också i en 13 och en 16-version. Det som skiljer Salomon och Marker är att Salomons bindning har lite lägre ståhöjd och väger lite mer, samt att man kan lossa gåläget utan att kliva ur bindningen (vilket enligt mig är det enda solklara plusargumentet för Salomon, några gram hit eller dit kan man spara på andra ställen).
Har inte testat Tyrolias variant så där får någon annan gärna flika in. :)

Vad gäller utseende så finns vad jag minns både Baron och Guardian i någon kombo av svart och vit, vilket är trevligt för det matchar det mesta. :)

Edit: Såg nu att
@Vattendroppe redan hunnit svara, grejt :) Lyssna på honom, han kan saker.

Senast ändrad:
Stighudar eller snöskor?
Är i princip ingen som kör snöskor och skidor. Skulle isf vara om man kör alpinbindningar och inte vill köpa trekkers och stighudar. Men ett par bra snöskor är inte gratis så det är väl bättre att lägga de pengarna på turbindningar och stighudar istället. Man får ju lyfta på fötterna betydligt mer med snöskor samt att man måste bära skidorna.

Endel snowboard åkare som inte har tagit steget till splitboard kör snöskor. För snowboardåkning är det inte en helt dålig ide men för skidåkning finns det ju bättre alternativ.

Stighudar eller snöskor?
Jag vet inte om jag faktiskt kan saker, men jag gör ett försök till upplyst inlägg och hoppas jag lyckas att inte raljera allt för mycket.

@heddious redan har haft en rätt ingående sakupplysning kommer jag vinkla det hela lite mer personligt.

Du har bestämt dig för att inte köra på snöskor, bra val! (Jag passar även på att flika in att jag HAR sett kombon snöskor + alpinbindning, men det var locals i japan, och de är ju lite annars de däringa jappsarna.)

Jag har kört runt på lite alla möjliga bindningar på lite alla möjliga skidor, här kommer lite tankar.

Håll dig borta från fritschis rambindningar, maken till hfärdeloes skapelse får man leta efter. Gör vilken skida som helst till en hög med skräp så fort underlaget blir minsta lilla hårt eller stökigt.

På de två (monterade) skidparen jag har just nu sitter dynafitbindningar (de är alltså inte rambindningar, på dessa bindningar utgör pjäxan själva "ramen", precis som på en alpinbindning). Personligen upplever jag en skillnad mellan att åka på de bindningarna jämfört med en rambindning, MEN det har vare sig med ståhöjd eller vinkel eller något annat att göra, utan vikten. Vikten på foten blir helt enkelt märkbart större och jag upplever åkningen som mer ansträngande. Det tar väl kanske 30 minuter innan man är inkörd, men kan vara värt att veta, jag tycker att vikt inte bara spelar roll uppför. På mitt tredje par kommer det nog bli en rambindning, detta av ett antal olika anledningar. Om för- och nackdelar med dynafit/tech kan du nog läsa mer om i allehanda trådar överallt, men de tre största nackdelarna kan sammanfattas i svindyrt, småkrångligt och innebär vissa begränsningar i shitfuck conditions.

Vad gäller ståhöjd finns det inget enkelt svar. Rent mekaniskt/matematiskt/vetenskapligt, och erfarenhetsmässigt för mig, så spelar en fast skillnad i ståhöjd (typ jämföra en alpinbindning med en duke/whatever) mindre roll på fetare skidor. Tjockaste jag åkt på hade 138 mm midja på en R/R-skida (kan rekommendera att testa nångång f ö, det är en intressant upplevelse!), eller 135 mm midja på en skida med vanlig sidecut. När det är så breda historier kommer du aldrig känna någon skillnad på en duke eller en alpinbindning. (Ska man gå in på teknikaliteter beror det på att 13 cm/2 >> 3.6 cm och lite trigonometriska förhållanden.)

Där det, vad jag upplevt, kan göra skillnad, är på smalare skidor på hårt underlag. Tänk typ 100 mm midja i pist. I mjukt underlag har jag aldrig märkt någon skillnad, förmodligen för snön under en är "lös" och man inte håller rena skär på samma sätt. på 106 midja finns det en liten risk att du kommer känna en skillnad med lite mer ståhöjd om du pressar rejält i pist, men ingen biggie skulle jag inte tro. Om du verkligen vill finns ju trekker-alternativet, vet folk som turar både långt och "svårt" på sådana, men det brukar rendera några svordomar på vägen.

Om det är en issue med looks så tror jag att atomic tracker från förra året skulle sitta som en smeck färgkombomässigt ;) Också årets helsvarta duke borde gå hem.

Jag tror det var allt sådär på rak arm. Nu ska jag trycka i mig aminosyror, klättra och bekämpa defhungern med adrenalin och pepp. Kommer jag på något (eller om det dyker upp en fråga) kan jag återkomma efter mitt postworkout meal senare ikväll!

Stighudar eller snöskor?
Känner att jag har fått mycket bra tips och olika värderingar och en liten insikt om japaner och snöskor ;)

De som jag känner direkt efter att ha läst
@Vattendroppe är att vikten kanske blir för mycket om man nu går på en turbindning.

Jag jämförde lite bindningar;
Rossis Axial³ 120 B120 4,26 lbs (1,932 gram) (vet att de ej är en turbindning men bara för att jämföra med vad en vanlig bindning hade vägt)

Marker duke EPF 2760 gram

Salomon MNC guardian 16 L 2990 gram

Med reservation för fel. Inte säker om jag ska ha L i salomon. Har 27,5 i pjäxor.

Vet inte om jag vill offra allt va åkkänsla heter.
Jag är absolut inte jätte vass på skidor men tanke är att tvinga upp talangen då jag siktar på att köra en säsong i hemsedal.

Av de jag har hört ska de vara bra med lössnötillgångar och fina chanser att tolka för att hitta fina puder linjer. De va då som tanken om en turbindning slog mig. Men jag kommer inte åker härligt puder hela tiden utan de kommer nog bli väldigt blandat men även mycket pist, där av Rossi soul 7 valet som ska funka bra överallt.
Om turbindningarna blir för mycket eller att de kanske inte hållet för vanlig pist åkning om de skulle vara lite hårdare snö så kanske jag bara får vänja mig att sätta skidorna på ryggan och tolka med pjäxor.

Ber om ursäkt ifall jag låter väldigt virrig. Målet är att göra säsongen så bra som möjligt nu och för framtiden. Jag uppskattar verkligen alla svar och med er hjälp kommer jag säkert fram till rätt beslut.

//Marschall

Stighudar eller snöskor?
Jag inser att jag varit lite otydlig, jag tror inte det märks särskilt stor viktskillnad mellan en alpinbindning och en ramturbindning (inte inte annat, kolla in marker tour F12, väger ungefär 1 kg per bindning). Tänk på att det jag jämför med är 500 gram per bindning och ~1500 gram per bindning! :)

Självklart gäller också samma att det beror på skidan här också. En rejält tung skida märks det mindre på. Nu är ju skidan du kollar på dock rimligt lätt, så det är inte omöjligt att det gör en viss skillnad. (MEN, jag tror inte det märks. Vill du spela safe så är dock alpinbindning valet, å andra sidan läste jag något om säsong i Norge - och där är min erfarenhet att man får knalla för alla de riktigt bra åken.)

Senast ändrad:
Stighudar eller snöskor?
Jo skidan är hyfsat lätt så du skulle ta en marker tour f12 över en marker duke EPF? Eller kanske baron modellen från marker.

Av de jag har förstått så är duke mer vikt men bättre downhill än vad de övriga är? Finns de någon sanning i de.

Sen väger jag inte mycket utan bara 71 kg så funderar på om de är bara jobbigt att ha den tyngre duke om den anses vara mer för tyngre åker.

Måste åter tacka dig speciellt
@Vattendroppe då du sitter på bra kunskap som jag tar mig vidare och lär mig av.

Stighudar eller snöskor?
Köp två par skidor.

Nackdelen med techbindningar är att alla (?) pjäxor till dem är tofflor. Bindningen är förmodligen bättre att åka med men den förbättringen förtas av att pjäxorna är så sladdriga.

Stighudar eller snöskor?
la_grave sa:
Köp två par skidor.

Nackdelen med techbindningar är att alla (?) pjäxor till dem är tofflor. Bindningen är förmodligen bättre att åka med men den förbättringen förtas av att pjäxorna är så sladdriga.
Vi har inte nämnt techbimdningar och de är nog inget jag är intresserad av. Så då kommer jag inte behövs köpa två par skidor om de inte är något annat som stör balansen och tvingar mig till de beslutet.

Vet inte om någon har kört Markers Duke, Baron eller f12 på ett par Rossi soul 7:or förut men de måste finnas värre alternativ än att kombinera dem två istället för att köpa en klassisk alpinbindning utan tour egenskaper.

Stighudar eller snöskor?
Marschall sa:
Av de jag har förstått så är duke mer vikt men bättre downhill än vad de övriga är? Finns de någon sanning i de.

Sen väger jag inte mycket utan bara 71 kg så funderar på om de är bara jobbigt att ha den tyngre duke om den anses vara mer för tyngre åker.
Jag tycker du hittar huvudet på spiken här. Jag kan garantera dig att du inte skulle märka någon skillnad mellan Baron och Duke vid utförskörning och kan, bl.a. m.h.t. till din vikt, egentligen inte se några andra skäl än macho- och/eller statusjakt för att välja den tyngre Duken före Baronen.

En annan skillnad förutom ståhöjd mellan de turbindningar som tidigare nämnts, och som du kanske skulle kunna känna skillnad vid ett blindtest med alla bindningar riggade på samma skidor som du kör med samma pjäxor, är den vinkel som pjäxan hamnar i när den sitter i bindningen.

I folkmun kallas den delta (vilket egentligen avser skillnade i höjd mellan tå- och häldel, mätt från skidans översida till sulans undersida) . En traditionell alpinbindning har i regel någon/några millimeter lägre tå (men varierar, finns ingen standard). Denna vinkel samspelar med andra vinklar i pjäxan, och ditt sätt att stå och att åka.

Baron/Duke har samma höjd på tå och häl. Guardian/Tracker har en något lägre tå än häl. Vilket som är bäst? Tja, sanningen ligger som bekant i betraktarens ögon, och som jag skrev tidigare, vid ett blindtest skulle du kanske kunna märka skillnad. Det mesta går att vänja sig vid. Jag har kört såväl Duke som Baron och Guardian, dock inte på samma lagg, och upplever alla som mycket kompetenta alpinbindningar.

Om du söker i trådar här kommer du hitta fler av deras styrkor och brister, generellt är väl annars de stora skillnaderna de som
@Heddious listar.

Senast ändrad:
Stighudar eller snöskor?
Marschall sa:
la_grave sa:
Köp två par skidor.

Vi har inte nämnt techbimdningar och de är nog inget jag är intresserad av. Så då kommer jag inte behövs köpa två par skidor om de inte är något annat som stör balansen och tvingar mig till de beslutet.

Vet inte om någon har kört Markers Duke, Baron eller f12 på ett par Rossi soul 7:or förut men de måste finnas värre alternativ än att kombinera dem två istället för att köpa en klassisk alpinbindning utan tour egenskaper.
Vattendroppe nämnde techbindningar.

Köpa två par skidor är standardrådet, oavsett bindning, om man ska åka mycket. Allroundskidor suger. Skidor går sönder - alltid dagen innan årets bästa skiddag då all lössnö är bortblåst och man har perfekt hårt underlag att åka på. I ditt fall kan man dessutom addera att du vill ha en rejäl bindning i vissa lägen. Då är svaret enkelt: köp ett par skidor med turbindning och ett par med alpinbindning.

Stighudar eller snöskor?
Kan bara säga att med det beskrivna behovet och vikten på åkaren,,,så verkar det onödigt tungt med DUKE EPF, eller Baron EFP.
De ca 500gr grammen eller vad det nu är mot en TOUR 12 EPF är enorm när det är dax att gå uppför.
Tror det finns också tester på Wildsnow eller Teton just gällande styvhet etc där det visade sig när jag så sist att TOUR 12 är vridstyvare än den andra nämnda,,,, (men det var ett tag sedan jag kollade och kommer inte ihåg om Tracker etc var med). (jag har åkt mkt på Duke och Baron,,,,, och nu sist TOUR 12 EDF....

Men det är lite som La Grave skriver,,,,, bättre att ha en sak till varje ändåmål,,,men det kostar,,,
Sen tror jag att skall du tjäna vikt för hitta lössnö så är det bindningen du skall se på,.... man vill ju ha en bra skida utför,,,, och bra pjäxor...
Naturligtvis så är också pjäxan A och O om du skall gå lite på tur och ha en bra säsong,,,, gummisula,,bra gå läge,,,, samtidgt bra utför,,,,
Gällande rena Tech har jag inte vågat gå över till,,,, då det skriv mkt för OCH emot de på nätet.... naturligtvis beroende vad för ändåmål man har.,...
Lycka till.....

Stighudar eller snöskor?
Marschall sa:
Som
@la_grave säger, det är ju ofta fördelaktigt att ha fler än ett par skidor. Men de kostar ändå en hel del, och jag vet i alla fall vad jag skulle välja om valet stod mellan en vecka extra åkning och ett par extra skidor (som nog är approximativt jämförbar kostnadsmässigt). Tips: Det är inte ett extra skidpar.

Det enda jag kan tillägga här är att jag har sett dukes som har gått fruktansvärt många skiddagar och fortfarande är i funktionabelt skick. Jag har aldrig sett lika gamla (fungerande) barons som jag sett dukes. Inte heller tours för den delen, men den bindningen har inte funnits tillräckligt länge för det än. Jag misstänker dock att touren inte kommer hålla lika extremt länge som duken faktiskt gör.

Med det sagt, en tour (eller baron) håller bra många skiddagar. Tror att en marker tour skulle vara ett utmärkt alternativ.

Stighudar eller snöskor?
+1 på Marker Tour F12

Om du væger ca 70 och inte åkt "jættemycket" innan, så kommer DIN12 ræcka mer æn væl.
Åkmæssigt kommer du inte mærka något om du inte råkar vara supernørd som trænat alpint sen du låg i magen på mamma.

Pålitlig bindning som kommer gøra dig till en raket uppfør, jæmført med snøskor eller vanlig booting...

Som referens kørde jag F12 i vintras, 7:e helsæsongen, på ett par skidor som ær bra kralligare æn soul 7. Jag væger ~73 kg och gillar att stå på och droppa klippor nær det finns tillfælle. Landa rætt så håller den før det mesta :)

Meeeen... halvægs i sæsongen gick jag øver till Dynafit. Går aldrig tillbaka.

Edit: Kan væl tillægga att jag tidigare kørt på både Dukes och fritschis. Blæh.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp