Stighudar - Vad rekommenders/rekommenders inte?

Jo som rubriken säger, har riktigt dålig koll på detta med stighudar. vad rekommenders och rekommendrs inte bland märken och sånt?
Ska ha dom till ett patt hendryx Voodoo skidor som är 174 cm lång!

S.k. klisterfria hudar har jag aldrig sett fungera särskilt bra så håll dig borta från sådana (t.ex. Gecko). I övrigt är det inte så mycket att fundera på, köp det du hittar bäst pris på.

De kan vara olika robusta, vilket påverkar vikten och graden av otymplighet. Jag kan däremot inte säga något om hur du ska tänka kring detta

Mina BD-hudar har jag vissa problem med beslaget bak till ett par av mina skidor (Extrem Project) eftersom skidan är helt rundad bak och spännet ofta glider av åt sidan. Tror de finns andra fästbeslag som kan fungera bättre. Kan vara värt att tänka på.

Om du tänkt använda hudarns mycket och/eller under längre tid kan det vara värt att lägga lite mer än för de allra billigaste, det ÄR skillnad i kvalitet

Har knallat några mil med mina Gekko, både till P.O och Nu på Dps W99 och dom har funkat bra för mig. Ganska så stor skillnad i vikt emellan ett par G3 med klister och ett par Gekko, det märks i ryggan, enkelt handhavande är det med dom också men andra som provat har kanske haft mindre tur, jag trivs med dom iaf .

Gissar att du är tjej, det är jag med - berättar detta ifall andra känner igen sig och nåt för dig att ha i åtanke när du frågar runt:

Jag är 165cm/55kg och har haft problem med att få fäste vid väldigt halt underlag i antingen branta partier där man ska gå rakt upp och i mindre branta partier (men fortfarande hala) där man ska gå snett uppåt på skär.

Hudarna tappar fästet väldigt lätt och jag halkar ner. Detta är ju såklart oerhört obehagligt och det bidrar säkert till att jag blir mer osäker på det.

Det är helt klart så att jag inte är en expert på att gå med hudar, MEN jag tror också att mina problem har en del att göra med vikten/storleken: jag tror inte jag lyckas tynga ner hudarna tillräckligt för att få fäste där det är som halast. Ni som är experter får gärna spekulera vidare i om detta är ren skit bakom spakarna eller om det kan finnas sanning bakom mina teorier.

Har gått med Black Crows Camox + BD Ascension (100% nylon) samt Dynafit Baltoro + BD Nylon/Mohair-blandning, samma problem med båda.

Jag ska utvärdera under nästa säsong om det blir bättre med bättre teknik (har börjat gå mycket i år) men skulle jag köpa hudar idag skulle jag kolla efter såna med väldigt bra fäste. Det blir inte bra i huvudet när man går uppför och funderar på vilka utvägar man har ifall man tappar fästet.

I övrigt är jag nöjd med BD Ascension som är mina egna, vad gäller på/avtagning, vikt osv.

Senast ändrad:
pickpack sa:
Att ha bra teknik med hudarna är verkligen A, O och allt däremellan. Men det är också många variabler som spelar in.

På det sättet du beskriver det gissar jag att det är det vanligaste felet jag ser (och själv har gjort många gånger) i hudspåret när det börjar bli halt och hårt underlag; spåret ligger åt helsike för högt. En bra riktlinje är att aldrig använda hälhöjare om det är halt (behövs hälhöjare är spåret för högt), och dessutom aktivt tänka på att hålla ner höjden på spåret.

Senast ändrad:
pickpack sa:
Jag är 165cm/55kg och har haft problem med att få fäste vid väldigt halt underlag i antingen branta partier där man ska gå rakt upp och i mindre branta partier (men fortfarande hala) där man ska gå snett uppåt på skär......................

.
Rent teoretiskt så skall din egen vikt inte spela någon roll, snarare kan det i praktiken vara en fördel att vara lätt i förhållande till den yta av skidor/hudar du står på eftersom underlaget inte brister lika lätt. Friktionskraften F= my*m där m är din egen vikt och my en friktionskoefficient mellan stighud och snö. my varierar aningen mellan hudar och mycket mer beroende på snötyp.

En tyngre åkare får mer fäste pga sin högre vikt men samtidigt behöver denne bättre fäste just pga sin tyngd. Möjligen kan spann på skidan inverka om du inte lyckas trycka ned det.

Är snökvalitén på gränsen så kan man minska belastningen på snön genom att ,som Vattendroppe skriver, inte gå så högt i varje slag.

Det är alltså din egen teknik alternativt bättre anpassning av hudarna till skidan som behövs. Ett tips som du säkert hört är att på hårt underlag vinkla ned foten så att det blir mer hud och mindre kant i snön.

Tydligen skall hudar av sälskinn vara överlägsna vad gäller glid men vet ej om de även ger bättre fäste?

Senast ändrad:
Kul att Du hikar!! Har provat det mesta genom åren och anser att årets BD Glidelite är de bästa. Måste också slå ett slag för deras Freeglide valla nu på våren när de är blött. la_grave klipp bort bakfästet och gör en avrundad kant på huden innan ev Twintipp börjar.

Vattendroppe sa:
En bra riktlinje är att aldrig använda hälhöjare om det är halt (behövs hälhöjare är spåret för högt), och dessutom aktivt tänka på att hålla ner höjden på spåret.
snorkel sa:
Det är alltså din egen teknik alternativt bättre anpassning av hudarna till skidan som behövs. Ett tips som du säkert hört är att på hårt underlag vinkla ned foten så att det blir mer hud och mindre kant i snön.
Tack båda två för svar!
Jag får fortsätta jobba på tekniken och hoppas på att problemen ger sig =)

Oavsttt fabrikat eller typ av hudar är i vissa situationer skarjärn ovärderligt. Speciellt på vårturer då man startar i ottan innan skaren mjuknat

Jag använder Gecko de senaste 2 säsongerna och har inte haft några problem med dem
Fäster lika bra nu som då
Lättare
Mer okänsliga för fukt
så jag är nöjd och skulle nog välja gecko idag igen

/ F

la_grave sa:
Förstår inte riktigt hur du menar, har du någon bild?
Han menar att du ska köra hudarna utan bakfästet, i vilket fall det är viktigt att stighudens bakkant är avrundat och slutar på en del av skidan som har snökontakt hela tiden.

Vattendroppe sa:
pickpack sa:
Att ha bra teknik med hudarna är verkligen A, O och allt däremellan. Men det är också många variabler som spelar in.

På det sättet du beskriver det gissar jag att det är det vanligaste felet jag ser (och själv har gjort många gånger) i hudspåret när det börjar bli halt och hårt underlag; spåret ligger åt helsike för högt. En bra riktlinje är att aldrig använda hälhöjare om det är halt (behövs hälhöjare är spåret för högt), och dessutom aktivt tänka på att hålla ner höjden på spåret.
Vad menar du med "för högt"? Att man gått på skrå för högt upp på berget eller helt enkelt gått där det är för brant?

Pillard sa:
Vad menar du med "för högt"? Att man gått på skrå för högt upp på berget eller helt enkelt gått där det är för brant?
Att hudspåret är för brant, att man försöker ta för mycket höjd i varje steg. I ett flackare hudspår är det mycket lättare att ta sig fram i brantare terräng med sämre snöläge. Testa, det är lite av en aha-upplevelse!

tack för alla tips! har vart inne på BD, dom verkar ha bra kvalla!
Det blir en investring och maj månad kmr de bli mkt hike! Får väl skriva en utvärdering kanske.
Härligt oxå att få höra att de är en fördel att va lättviktare, jag är 170 och 58 kg, sbart 60 wohoo!!
Ni är vlkommen att joina hike i hemavan i maj för vi har bra me snö kvar :D

Vattendroppe sa:
Pillard sa:
Att hudspåret är för brant, att man försöker ta för mycket höjd i varje steg. I ett flackare hudspår är det mycket lättare att ta sig fram i brantare terräng med sämre snöläge. Testa, det är lite av en aha-upplevelse!
För min del är skråandet värst så jag försöker hitta ett sätt för att gå så flackt som möjligt för att sen kunna gå rakt uppför. Dock blir det sista jobbigt när det är för brant.

Jag har också problem med den mellanbranta skråandet. Så senaste gången blev det samma taktik som Pillard kör. Jag gick rakt upp och sen tog ett flackt spår efter för att komma till punkten vi skulle.

Jag är väldigt missnöjd med mina BD från 2012 (vet inte vilken modell). Efter en säsong var klistret nästintill helt borta.

Jag har ett par G3 från ifjor (använda 2 säsonger) som nu har kletat av sig mestadelen av klister på plastnäten som ligger mellan hudarna. Alltså inte mycket klister kvar på hudarna, men bättre än BD efter dubbel användning.

Hade varit fint med hudar som håller lika länge som skidor och bindningar man köper dem till. Är det någon som går många turer och känner till såna hudar (verkar kletigt att lägga på nytt klister)?

TellyHelly låter konstigt, gå in till speciallist butiken du köpte dem på & be dem säga sitt eller fota & maila BD. Har haft mina BD i drygt tio år varav fem av dem var säsongsjobb m rätt mkt turande. Sen en tid tillbaka är det dock mindre klister på deras hudar, men torde inte vara avgörande. BDs hudar är rätt lätta att klistra om, när de behövs.

Jag har god erfarenhet av Kohlas hudar som finns till mycket attraktiva priser hos SC . Mycket bra kvalitet i förhållande till priset.

Kohla Multifit Cobra Twin har bra fäste för twintips, men framfästets montering på skinnet är inte optimalt, vilket kan leda till att det kommer in snö under huden. Är bakänden på skidan inte allt för avrundad kan det därför vara bättre att välja en hud med "clips" i bakänden.

För optimalt fäste är det viktigt att hudarna täcker så stor del av skidan som möjligt (förutom stålkanten), snåla inte i bredd ... För övrigt är det svårt, riktigt svårt att gå brant skrå på hårt underlag, speciellt med feta skidor. Många gånger bättre att gå rätt upp även om det kan kännas läskigt! ;-)

/MM

Tillbaka
Topp