stöckli snake BC

hanno

Medlem
stöckli snake BC
Tänkte höra om det är någon som har några erfarenheter av dom? det jag hittat på forumen är ytterst sparsamt med information, finns heller inga recensioner om dom.

Hittade även ett par av dessa til reducerat pris och jag råkade vara ute efter en "allroundskida" med ca 90 i midja. Har alldrig hört eller sett något om dessa tidigare så då tänkte jag att det kan lämpa sig att droppa en fråga om dom här.

Fanns även ett par Mojo 90 där till ungefär samma pris, någon som har några solkklara för och nackdelar mellan dessa två?

ligger kring 78 lätta kilon och åker väll så att säga hellst offpist, mycket skogåkning blir det i brist på stora bergstoppar.

tacksam för alla åsikter som ni kan ha..

tack på förhand

stöckli snake BC
Med en styv, breddad allroundskida blir puderegenskaperna lite lidande, men knappast dåliga. Dessa duger gott och väl till svensk offpist!

Jag har inte kört Stöcklin, förhoppningsvis kan väl någon upplysa oss om den, dock har jag haft nöjet att leka lite med Mojon. jag testade 176:an (själv 174, 70kg) några åk i Åre och tyckte att den var hur jäkla rolig som helst! Riktigt vridstyv skida så det är bara att ösa om det är lite uppåkt och stökigt, kantgreppet är riktigt bra för att vara så pass bred skida. Rolig, grymt underhållande allroundskida som är en perfekt Sverigeskida!

Antagligen är Snaken nästintill likadan, med bra fartstabilitet och kantgrepp som om den vore några centimeter smalare, och kanske inte helt perfekt i pudret...

Stöckli har ju kommit med Stormrider TT, ung. som BC:n fast med 95mm midja. Jag tyckte även att den kändes lite mjukare än vad jag mindes Snake BC:n vara... jag tror att Stormridern är ännu bättre än BC:n i pudret tack vara att den nog är lite mjukare i brättet...

stöckli snake BC
jo, det känns ju bra att veta i alla fall, då kan jag sova trygt i natt..

Det jag har förstått av det lilla jag läst om den är att den ska vara rätt vridstyv snaken oxå. Däremot så kändes den välldigt mjuk (baktill i allafall) i flexet, orkar någon ta en snabb lektion hur det förhåller sig mellan flex i längsled och vridstyvheten? Är det ens en möjligt kombination, vridstyv och mjuk?

Carled: tack och bock för hjälpen än så länge, guld värt! synd bara att det verkar vara välldigt få som åkt snaken.

stöckli snake BC
Kom igen nu folk och fä, jag är också nyfiken! Om du inte vågar chansa på BC:n så är Mojon ett riktigt vasst val! Det blir väl 186(?)-skidan för dig antar jag iom. att du väger 78. Jag antar att du är runt 180, kanske lite längre...

stöckli snake BC
Men hade dom stöklin i samma affär som mojon så ska du juh självklart fråga om expert råd och jämföra skidorna och se deras Nackdelar/Fördelar såg dom förra året i kaisers skidbod dom dära stökli skidorna gillade designen men märket är inte direkt MEGA MEGA känt som Head därför tycker jag Head men jämför dessa två skidorna nogrannt och välj med kärlek...
nu har du fått mitt råd hat bra Pejs awt

// Paul Carmichael

stöckli snake BC
Ring till alpint på torsgatan 27 och fråga efter henke. Han åkte snaken i två veckor i engelberg när han bodde hos oss. Om jag inte missminner mig så har han även kört på Mojolaggen. Hälsa från Johan.

www.alpint.com

stöckli snake BC
Experthjälp och experthjälp, jag känner inte att alla som försöker kränga skidor är experter. Var och snackade med dom i affärn men vart inte så mycket klokare.

Är till och med 190centilång! Om jag inte missminner mig hade dom både 186 och en över 190 (kommer inte ihåg exakt mått) av mojon.

Ska avvakta nån vecka till, står det mellan snaken och mojon då så lutar det nästan åt snaken. Kändes i handen lite "livligare" än mojon, alltså mjukare.

men men, får se om jag tar tag i att ringa..

tack så mycket för visat intresse! kasnke får blir den första att recensera snaken om nån vecka.. vem vet!

stöckli snake BC
Har kört på snaken en säsong, kan bara säga att roligare en så har jag aldrig haft i preparerade backar med en skida som inte är gjord för pist. Den är som de flesta stöckli både vridstyv och livlig i flexet. Kan känns otymplig i bottenlöst, men det är ju inte så ofta man har turen att åka det här uppe i norden. har även testat mojon, och gillade även den skarpt. men jag väger lite mer en dig (87 kg) och åker väldigt aggresivt, så jag föredrar Stöcklin. Den e dessutom, enligt mig, mycket coolare :)
Köper du Snaken kommer du inte att bli missnöjd!

stöckli snake BC
Jag har testat Stöckli Snake en dag i stöten förra säsongen och tyckte skidan var stabil men lite svåråkt i början och kändes till viss del tung, ska du hänga i parken mycket kan jag tro att den blir lite tung men annars var den hur kul som helst i pisten.
Kan tänka mig att skidan även fungerar bra i puder då dess midja är runt 88
Angående längde så kolla gärna in denna sida för mer info osv. https://www.freeride.se/content/92/

Om du är ute efter en mer allroundskida och väljer mellan dessa är förmodligen mojo 90 en bättre skida till de ändamålet.
försök om du har tid i vinter och testa så mycket som möjligt så får du själv en uppfattning om vad som just passar dig.

stöckli snake BC
Testade snaken i ett par dagar förra säsongen och den är riktigt rolig att köra på, framförallt så var den bra i pist. Men det har du sett i inläggen ovan...
Med tanke på att du vill köra offpist med skidan så vore det väl en idé att gå upp i bredd en aning, finns en hel del skidor med runt 100 i midjan som är helt ok allround. Och då vinner du ju enormt i offpisten. Har själv aldrig ångrat när jag har gått upp i bredd.

stöckli snake BC
nu är det gjort, vart mojo 90 istället för snaken. Endast på grund av att jag hittade ett par till ruskigt bra pris! Så nu får jag se vad dom har att bjuda mig på.

Har gått i tankarna oxå att gå upp till ca 100mm i midja men det känns än så länge lite overkill eftersom jag inte är någon storabergs åkare ändå, men man vet alldrig vad som händer nästa säsong :)

tack för hjälpen jag hunnit få här, guld värt med ett aktivt forum!!

Tillbaka
Topp