Om jag hade haft möjligheten att komma i final i dessa två tävlingar så hade jag självklart tänkt på vilket sätt som de båda tävlingarna kan ge mest erfarenheter och uppvisningar samt vilka priserna är.
Vad jag fattar om Jib academin så går svenska finalen i Kläppen den 19 mars och om man vinner där, så får man chansen att ta sig vidare till Europafinalen i Finland den 16 april och om det går bra där är man kvalificerad till den stora internationella Super Finalen i Mammoth, USA den 2-5 maj. Om man vinner i superfinalen så får man återigen tävla i Sverige med en startplats i King of Style på Stockholms Stadion den 19 nov 2011. Jib academin kräver alltså att det går bra flera tävlingar innan internationell status uppkommer.
Tävlingen som Quiksilver Radar så åker man direkt under internationell status under X-Games, i Tignes Frankrike 16-18 mars där även priserna delas ut.
Så om jag hade varit i samma situation och kände att jag på en gång ville vinna men bara tävla en gång till i år hade jag valt Frankrikealternativet. Men om jag kände att jag ville tävla så mycket som möjligt och testa olika tävlingsplatser och därför få chansen att vinna fyra gånger till i år hade jag valt att tävla i Jib academin.