Stora Ögonblick inom Extremsporterna

ErikWibaeus

Medlem
Tänkte bara kolla lite vilka favoriter du har när det kommer till stora ögonblick inom extremsport. Jag menar ögonblick som iallafall kan komma inärheten av USA os guld i lake placid. Som sagt, skriv ner ere favorit ögonblick. Länka gärna filmer osv...

Mina 3 personliga favoriter är (utan inbörders ordning):

Skateboard
Tony Hawk - Första 900 i ramp någonsin. X Games V (1999).
Snacka om att dra upp sporten från punkstadiet till Arenasport! Ryser varje gång jag ser
det. www.youtube.com/watch?v=1xGwjBDfN-I
Danny Way - Megaramp, DC camp. DC Video (2005) Slog världsrekord i både längd och
höjd i samma åk! www.youtube.com/watch?v=B9ae5mpYXE8

MotoX
Travis Pastrana - Dubbel backflip. X Games XII (2006)
Det sjukaste jag har sett på tv live någonsin. Stopmade en perfekt 2xbackflip när han
behövde det som mest. www.youtube.com/watch?v=z02GDd-XOZ0

Skidor:
Mike Wilson - Wilsonflip över pipe. (2005?) Okej, killen kan inte åka skidor men nacka om att
tappa hakan. Nog är landningen inte helt perfekt men vad gör det om man är allmänt
galen. En av dom första dubbleflippsen på skidor dessutom (eller dubbel cork kanske
man ska säga). Finns på film (Teddybear Crisis)

Dom här är inte riktigt i samma klass med snudd på.
Skidor:
Jon Olsson - Winter X Games 2004. Det finalåk som har best flow någonsin! Finns på
EXPN:s klipp-arkiv. www.expn.com
Tanner Hall - Chads Gap med en 900. Lätt overshootad men galet snygg i övrigt! Hoppet
i sig är någon slags ikon för vad BC hoppning är. Enorma vyer, stora tricks å
smärtsamma kracher. Synd att han envisade med att köra en gång till.

Senast ändrad:
jag tycker nog att pastranas dubbel är bland de galnaste som hänt extremsporten.. hur mycket mental styrka behöv de inte för å slänga runt en 100 kg motocross i ett hopp? speciellt om man vet att man måste landa perfekt. GALET

Simon dumounts cork 5 truckdriver i pipe senaste Xgames va också sjuk.. han flyger dubbelt så högt som alla andra fast han knappt kan gå.. killen va skadad i ryggen och va tveksam på om han ens kunde tävla.. så lägger han på denna sjuuuka cork 5 truck.. de är galet

Niklas kalströms dubbel backflip i pyramid är också sjuk.. inte många som stompar dubbel över 25 meter gap.. sjukt

kommer säkert på fler

Senast ändrad:
Jag kommer ihåg när Ingmar backman slängde på den högsta backside air som skådats.
(8 meter hög i en quarter pipe i riksgränsen om jag inte minns fel)

Sen är ju han Mads johansen (eller vad han heter) rätt sjuk.

Detta har inspirerat mig sen långt tillbaka!

Johan Olofsson i tb5. Sista linen skulle antagligen stå sig mycket bra mot dagen åkare.

//Larsson

Kent "Fetto" Östlings stora backflip iklädd en Kalles Kaviar-tub är ett av mina absolut hetaste ögonblick! Detta skedde typ 97-98 under snowshow i Stockholm.

Ja visst är det fräsigt!

Hela tb5 är en kanonrulle. Både Ingemar, Johan och Terje är med och köttar i filmen. Kan starkt rekomendera den.

//Larsson

satan va gött att se lite riktigt åkning och slippa rails och dunderbredstance. tacka vet jag hårdrocks snurrar! =D

ff's plattlandning i bigjumpen i åre var det största jag sett men han har gjort värre grejjer

Jeremy Nobis första heliskiing i Alaska:

Ögonblicket då friåkning på skidor definierades om - inga fler hoppsvängar.

Från warren millers hemsida - för er som vet vem det är...

The former U.S. Ski Team slalom racer muddled along in the middle of the pack for eight years,
placing ninth in the Lillehammer Olympics. But his apotheosis into "Psycho Nobi" happened when
Dynastar loaned him a pair of fat skis in 1997 and shipped him off to Alaska with a ski-film crew. In
30 seconds, Nobis changed everything, dropping a 50-degree, 2,000-foot face on Pyramid Peak in
eight turns (it reportedly took freeskiing's godfather Doug Coombs 80 turns the year before). Since
then, other skiers have been trying to keep up.

Har inte tillgång till ngt klipp tyvärr.

Senast ändrad:
anger sa:
Jeremy Nobis första heliskiing i Alaska:

Ögonblicket då friåkning på skidor definierades om - inga fler hoppsvängar.

Från warren millers hemsida - för er som vet vem det är...

The former U.S. Ski Team slalom racer muddled along in the middle of the pack for eight years,
placing ninth in the Lillehammer Olympics. But his apotheosis into "Psycho Nobi" happened when
Dynastar loaned him a pair of fat skis in 1997 and shipped him off to Alaska with a ski-film crew. In
30 seconds, Nobis changed everything, dropping a 50-degree, 2,000-foot face on Pyramid Peak in
eight turns (it reportedly took freeskiing's godfather Doug Coombs 80 turns the year before). Since
then, other skiers have been trying to keep up.

Har inte tillgång till ngt klipp tyvärr.
Har sett klipp på det på nätet, kan tyvärr inte komma på vart...faen. Grymt!

Tycker att denna 106ft backflip med skoter är ganska grym. Tror det är från årets x-games..

CrashX sa:
antonostlund sa:
Rekord droppet (fallet) av Jamie Pierre.
Indeed.
Håller inte alls med... Droppet var galet och banbrytande men har knappast någon inverkan på sporten som sådan. Det kommer även i fortsättningen endast vara ett gäng galningar som droppar klippor av den sorten. Det skedde knappast ngn revulotionär förändring i sportens utövande, publicitet eller appeal tack vare Jamie Pierres fall.

Travis Pastrana dubbelbackflip sjukt snyggt, också rekord droppet av jamie pierre då han landar på huvet, ser så sjukt ut.

måste nog säga att candides cork 810 till rail är ett rätt stort ögonblick. sen dess har tricks upp, på och av rails utvecklats enormt och railandet i sig har blivit en större del av jibbing. sen dess har man ju sett rätt sjuka saker som favres sw cork 630 till rail, vanulars flat 450 bs 270 ut och hans flat 810 till rail, wilsons lincolns av rails osv.

men för mig var det i alla fall candide som var först med ett riktigt sjukt trick på rails.

-> Jesper Rönnbäcks tåghopp, Riksgränsen 1996.
Starten på något nytt. Patrik Norman gjorde det kanske först, men glömde ringa Skoglund innan.

->Candides superpipeåk i X-Games... 200...2?

Sjukt bra ladd jämfört med tidigare insatser i pipen.

Som kommentatorerna skriker: "Candide redefines the sport!!" och "Is he flying or skiing??!" Jag såg det på live-tv, vilket alltid är mäktigare iofs.

-> JP Auclairs switch 720 i X-Games big air 1999.

Det är onekligen en milstolpe. Jag såg tävlingen på tysk tv. schwuitsch to schwuitsch sävän twwääntii!!

-> Jesper Rönnbäcks del i Free Radicals 1 1997.

Killen kan alltså dra på med smallagg. Stegen är oehört stora där, från filmer i stil med Pure (DF 1995) till FR1. Time Zero är en liten bit på väg, men det är året efter som det lossnar för Svensk skidfilm.

På tal om Pure förresten så innehåller ju den en av de roligare sekvenserna (omedvetet då såklart..)

Brädåkarn (vad han nu heter...) snackar först gott om goja om saker i stil med

"It´s all about .... STYLE! You don´t have to spin you're brains out!"
- ett par sekvenser senare drar han på i en BC-kick och snurrar bort sig åt så ini helvete...

Som ÅS skrev i sin recension av rullen:
"Skidåkarna sliter, men får inte riktigt till det. Brädåkarna å andra sidan ska vi inte ens tala om - det liknar mest stockholmarnas sportlov."

Undantaget i nämnda klassiska film är naturligtvis Garagets Johan Enström som bär upp hela produktionen. Han luftar rejält faktiskt. Och telislinjen med framåtvolten, ja ni vet vilken...

det här är det längsta hopp jag sett inom skateboarding

.. för övrigt tycker jag att tony hawks 900 var riktigt cool..

Snödjup

Tillbaka
Topp