Store Trolltind

Blidee

Medlem
Store Trolltind
Vintern nalkas och nya planer ska läggas. Har fått upp ögonen lite för området runt Ånsdalsnes och har blivit sugen på att skida ett par toppar i området. Är det någon som har erfarenhet av Store Trolltind, vintertid? Vet att det ska finnas en ränna som heter Lavskarrenna som på de få vinterbilder jag hittat ser intressant ut. Verkar ju helt klart vara mer klättermål än skidmål och det är svårt att hitta bra bilder, info än mer, från området vintertid.

All hjälp uppskattas, tips på andra fina turer i området också :)

Senast ändrad:
Store Trolltind
Den turen är väl beskriven i "Toppturer i Romsdalen", guidebok över området utgiven av FriFlyt.

Vände på just rännan du nämner våren 2013, sjukt löst så gick inte att ta sig upp trots slutet av april men fin tur ändå. Drygt tusen höjdmeter bra åkning från glaciären o ner i skogskanten där föret tog slut.

Romsdalen har grymt fin topptursåkning, finns något för alla och säsong från januari tll midsommar.
Kan rekommenderas!

Store Trolltind
Fick tipset om boken och har beställt ett ex, ska bli kul att kolla igenom. Har för tillfället snöat in (Pun intended ;) ) på västrännan på Juratind, verkar inte som att den åks så värst mycket från vad jag kan se på bloggar och liknande. De flesta verkar lämna skidorna på kammen, ta toppen och åka ner samma väg som de kom upp.

Har du någon erfarenhet av dalen nedanför västsidan mot Nedre Bakkevatnet? Av vad jag kan se borde det gå att länka ihop ett riktigt fint åk åt det hållet och sen ta sig ut i dalen ungefär till där man börjar eller har jag helt fel?

Store Trolltind
Spanat in den rännan också men aldrig åkt, vänt två år i rad på Juratind pga norskt drittvaer. Så får väl göra ett nytt försök i vinter;-)

Store Trolltind
Ah, Romsdalen :) Fantastiskt område! Utgår den turen från Trollstigen eller? Tänk då på att den vägen är stängd på vintern, ibland ända ut i maj. När den öppnat så är det ett grymt utgångsläge för turer annars. Bara att sätta upp ett tält vid vägen och gå därifrån. Har också vänt på Juratind en gång.. klassiskt Norskt fjällväder allt som oftast.

Tillbaka
Topp