Storlek på kläder

Saddl3r

Ny medlem
Storlek på kläder
Vilka storlekar kör ni på era kläder? Funderar på att beställa lite hoodies, men vet inte vilken storlek jag ska ha.

Självklart menar jag då när ni jibbar, skriv gärna också hur långa ni är!

Storlek på kläder
när man mäter ärmlängden på tex en jacka är det från sömmen mellan ärmen och jackan till slutet av ärmen man räknar då? tkr de är lite sketchy att beställa grejer från nätet utan att ha provat storlekar.

Storlek på kläder
Abelin sa:
när man mäter ärmlängden på tex en jacka är det från sömmen mellan ärmen och jackan till slutet av ärmen man räknar då? tkr de är lite sketchy att beställa grejer från nätet utan att ha provat storlekar.
Om man ska köper kläder på nätet så är det väl ganska säkert när det gäller storlekar, tycker jag iaf, bara att mäta och kanske lägga till några cm om du vill ha det baggy/jibb, eller har jag fel? och som Johanna sa så är det från axelsömnen till ärmens slut du mäter.

Senast ändrad:
Storlek på kläder
Jag tycker att centimeterna skiljer sig ganska mycket från märke.
Vad är grejen att säga i centimeter. De är inte så att centimeterna stämmer precis.

I vintras skulle jag köpa en colour jacka och på junkyard stod de något helt annat jämfört med colour egna sida, och än hur mkt jag mätte och höll på för att se om en L skulle passa så blev de ju bara knas ändå. Men jag köpte den ändå och den blev ju sjukt nice.

Varför säger man inte barai stl S-XXXL centimeterna stämmer inte exakt ändå ju.

Storlek på kläder
jag var inte ironisk.. men svaret var kanske ganska självklart :)
funderar just på en colourjacka i strl M, men jag är inte så lång 158cm så är orolig för att den ska bli stor eller framförallt för lång och korvig i ärmarna.

Storlek på kläder
Min colourjacka i stl L sitter perfekt iallfall, den är inte för lång eller något.
Jag tror du skulle kunna ha stl L. jag är ändå 1 cm kortare såattee :p

Storlek på kläder
alla kör ju olika stilar, jag är typ 170 och har en 6.0 jacka i xxl som går till knäna ungefär och mina hoods är väl runt 90-95 tror jag :) alla märkens storlekar är ju olika storlekar så kolla inte så mycket vad det är för bokstäver utan som nån skrev tidigare så är det lättare att bara ta fram måttbandet!

Storlek på kläder
måtten är dock som sagt olika angivna för på olika butiker/hemsidor för samma modell på jacka. på hollywood och oneoff skiljer sig storlekarna med ett steg typ dvs på oneoff står det: M: armlängd 71cm och på hollywood står det: M: armlängd 73cm osv..

JohannaPetronella: det rörde sig om en herrjacka jag har tittat på

Storlek på kläder
Abelin - jaha okej, men M kan gå bra också. Jag köper bara herrkläder och då har jag stl M. Så jackorna kan inte vara sån stor skillnad på en jacka.. Du har inte typ testat en liknande jacka i en affär för att kunna få ett ungefär mått på jackan du är sugen på?

Storlek på kläder
givetvis är det det smartaste sättet.. får kanske röra mig in mot staden trots allt:) skulle dock vara intressant att höra med buikerna varför de har så olika storleksguider

Storlek på kläder
Jag tycker också det är sjukt skumt jag kollade på tre olika hemsidor junkyard, colour och boardstore alla hade olika och jag frågade colour varför de var så olika men fick inget svar. Så jag chansade på min.. Jag tycker att en L i damstorlek motsvarar typ en S i herrstorlek. Men jackorna är ju helt olika så du borde typ försökta ta dig till staden testa olika storlekar i M på herrkläder sen så kan du ju fråga affären om dem vet på ett ungefär hur stor den är i cm osv så får du gå efter det..

Tillbaka
Topp