Storlek stighud

Nicco86

Medlem
Storlek stighud
Hej,
Skulle behöva lite stöttning av detta kompetenta forum. Ska till riksgränsen nästa vår och köra lite toppturande. Har inte kört så mycket topptur men däremot åkt väldigt mycket skidor.

Har ett par stighudar som jag köpte för två år sedan och nyttjat några gånger där det inte varit superbrant och de har då funkat bra.

Min fråga till forumet är över storleken på dem, hur är längden på dem för att ta sig upp på topparna i Riksgränsen? Kommer de funka bra eller behöver ja se om jag hittar ett längre par?

Som referens kör jag faction agent 3, 178cm och salomon shift bindningar.

Tack för hjälpen alla.
Mvh
Nicklas

Bilagor

• 20240407_145606.webp
    20240407_145606.webp
    776.9 KB · Besök: 169
  • 20240407_145803.webp
    20240407_145803.webp
    711.1 KB · Besök: 168
Storlek stighud
Kortaste laget kanske, skulle oavsett äga minst två par. Sjukt dumt att dra iväg med endast ett par. Blir dem blöt så har man en riktig jobbig resa tillbaka om det är nån anmarsch

Storlek stighud
Gösses
Jag skulle säga att vid bra förhållande och slipper gå på skrå så kan det funka.
Risken är främst att du tappar bakänden när du går på skrå

Skulle köpt nya speciellt nu när det går att hitta billigare i slutet på säsongen

Storlek stighud
Kortaste laget kanske, skulle oavsett äga minst två par. Sjukt dumt att dra iväg med endast ett par. Blir dem blöt så har man en riktig jobbig resa tillbaka om det är nån anmarsch
Jag känner ingen som skulle bära med sig två par hudar.

Angående stighudarna i fråga är de i det kortaste laget. Men de funkar bra på en snäll skintrack.

Storlek stighud
Tack alla, låter helt enkelt som att båda alternativen går att välja mellan. Kanske köper mig ytterligare ett par så man klarar sig om det är lite klurigare underlag. Tack

Storlek stighud
Tror det där fungerar bra men har väl ingen erfarenhet med så pass korta hudar. Tror det allra viktigaste är att ha en bred hud under foten. För small hud fungerar dåligt på skrå och kan släppa när det är brant. Det har jag testat.

Ofta har man ett spår att följa och då gör man det men har de senaste åren kommit fram till att det bästa ofta inte är att gå väldigt brant utan att gå lite mindre brant. Går snabbare och är lättare.

Storlek stighud
Kommer släppa lite tidigare än fullängd, men jag tror skillnaden är marginell faktiskt map fäste. Bredden har du ju. Total yta stor ändå.

Lär funka så länge fästningen där bak inte är allt för mycket drag i så att grejer går sönder plus att det är låååångt till klister för det där bandet som går bak, så om den sitter löst i änden och kan glida i sidled kommer den göra det rätt snart.

Storlek stighud
Det där kommer att fungera alldeles utmärkt. Som några innan skriver är det bredden vid midjan som är avgörande.

Längden är ok, man har litet tryck där bak, det är på mitten. Gillar man snabba turer med lätt utrustning har man hudar som tar slut vid hälen, utan bakfäste. Bara avklippt (rundade). Funkar utmärkt utom när det är riktigt kallt, men kräver att man går med "glidande steg" och inte fipplar för mycket. 100% av de som kör skimo har så.

Jag rekommenderar att köra vidare på grejerna du har, en extra hud behöver du inte ta med. När jag går med korta hudar, utan bakfäste och det är kallt och kärv snö (den kryper in under klistret) har jag en extra hud med. Men det är överkurs.

Storlek stighud
Tack alla, låter helt enkelt som att båda alternativen går att välja mellan. Kanske köper mig ytterligare ett par så man klarar sig om det är lite klurigare underlag. Tack
Hej, har ”toppturat” sedan det uppfanns nästan. I början var hudarna väldigt standardiserade, nästan helt raka och slutade många gånger 20-30cm ovanför bakändan där de bara satt med klistret (utan bakfästet). Det gick bra då också, så det funkar med all säkerhet för dig med. Särkilt som Riksgränsen bjuder på ganska få höjdmeter och möjligheter till snällare tracks. Så spara pengarna…😉

Storlek stighud
Det finns väl inget absolut rätt eller fel, bara fungerar mer eller mindre bra i olika sammanhang.

Det viktiga är inte längden utan bredden. På hård brant skrå är det viktigt att hudarna inte är för smala (eller för breda heller, men det är ovanligt). Stålkanterna ska precis synas, vare sig mer eller mindre. Jag skulle inte bekymra mig om längden, även om jag iofs inte gått på riktigt så korta.

Ett par räcker. Om de blir isiga och du ska använda dem flera ggr samma dag, stoppa dem innanför jackan under nerfarten.

Det var mina 5 öre.

Tillbaka
Topp