Storleks/viktproblem bräda

XaZe

Ny medlem
Dags att hänga upp gamla brädan på väggen och låta den gå i pension.
Därpå nyinköp såklart. Bräda är bestämd, men stöter på lite problem när det gäller val av längd kontra åkarvikt.

Bräda: http://www.burton.com/default/name-dropper-snowboard/W15-132211.html
Storlek 155cm, passar åkare mellan 61-79 kg.
Storlek 158cm, passar åkare mellan 66-84 kg.

Jag är 178cm och väger 82-83kg. Hakhöjd på 155cm och underläpp på 158cm.

Glider idag iväg på en GNU, Riders Choice, 154,5cm vilket enligt mig ligger perfekt under fötterna (exakt upp till under hakan på mig). Allroundåkning samt mer och mer intresse/tidsspenderande i parken.
Önskar att jag kan ta nya brädan på 155cm, men hur kommer viktspannet för denna bräda på upp till 79kg att påverka åkningen då jag väger 83kg? Och hur mycket kommer min åkning att påverkas/kännas i skillnad med en 158cm istället för 155cm?

Bindning: http://www.burton.com/default/malavita-snowboard-binding/W15-105491.html, Storlek Medium (passar 40,5-44,5).
Denna EST-bindning funderar jag på att skruva på uppepå, någon som invänder?
Står för övrigt i ett par ThirtyTwo (modell bortglömd) boots, storlek 43.

Tack för svar, ses i backen ;)

Jag hade utan tvekan kört på 155cm, 158cm med trubbig nos blir sjukt klumpigt i parken :P

Väger du 83kg med all utrustning? ;) Flexmässigt blir det ingen skillnad alls utan den kommer bara bli lite smidigare :P

linder sa:
Jag hade utan tvekan kört på 155cm, 158cm med trubbig nos blir sjukt klumpigt i parken :P

Väger du 83kg med all utrustning? ;) Flexmässigt blir det ingen skillnad alls utan den kommer bara bli lite smidigare :P
Som sagt, intresset för park växer, men då jag inte har några åkarpartners som åker park så konmer det bli mestadels allround, flippa ur lite freestyle i backen mer eller mindre.

83kg säger vågen på gymet iklädd handduk, med Herr Pickle's hängandes under ;D. To much info, I know..
Så 88kg inkl. samtlig utrustning kanske är en rimlig uppskattning? Det vill isåfall säga 9kg över viktrekommendationen för 155cm.arn.

Då tillkommer frågan: Räknar dom rekommendationen efter full utrustad eller efter ren kroppsvikt?

Jag hade kört på den längre brädan, det finns inget i parken som du inte kan göra med en tre cm längre bräda däremot så blir du mer begränsad utanför parken med en 3 cm kortare(läs mjukare) bräda. Men självklart beror det på vad du menar med parkåkning, menar du att åka långsamt på boxar eller bomba på i hopp.

Kör hårt!

combatspenat sa:
Jag hade kört på den längre brädan, det finns inget i parken som du inte kan göra med en tre cm längre bräda däremot så blir du mer begränsad utanför parken med en 3 cm kortare(läs mjukare) bräda. Men självklart beror det på vad du menar med parkåkning, menar du att åka långsamt på boxar eller bomba på i hopp.

Kör hårt!
Mjukheten är nog inget som kommer att hindra mig varken i park eller i backe. Mjuka brädor är nog mer till min fördel då jag även ute i backarna mer ligger på sidovallarna än mitt i backen. Samt mer eller mindre flippar omkring från toppen till liftkön.
Skillnaden på brädan jag har idag på GNU's 154,5cm och denna nya bräda på 155cm är att min gamla har ett viktspann på 68-91kg och 61-79kg på den nya. Samma längd, men hela 12kg mindre "maxvikt" på nya. Självklart kan jag söka mig till en annan bräda, men jag föll lite för denna som sagt.

Brädan lär ju hålla, det är bara frågan om hur pass mycket värre "väghållningen" blir till skillnad från gamla slitna brädan om den nu skulle bli värre. Vill ju inte köpa en ny bräda och åka första säsongen i barnbacken för man inte kan ta sig ner på den ;).

Senast ändrad:
Vart till slut en 158cm och ett par Malavita EST bindningar till. Hittat massa recensioner av folk som kört med samma setup, samtidigt som Burton själva pratar om att det är en underbar brädsetup. Får se vad det blir, gamla brädan får följa med även den på första resan :).

Hej lånar tråden så slipper jag skapa en ny.

Jag har ungefär samma problem som "XaZe" Jag är intresserad av denna brädan https://www.hollywood.se/prime-blue-155/p/79196 men åkarvikten säger 55 - 75 Kg
Jag är en van åkare då jag kört i ca 15 år, jag kör ungefär 80% pist med lite jibb & 20% park, jag väger 92Kg & är 175 cm lång.

Kommer denna brädan bli jobbig för mig, vill så gärna ha en bräda som är 20 cm kortare än mig själv.

Maagnuus sa:

Jag har ungefär samma problem som "XaZe" Jag är intresserad av denna brädan https://www.hollywood.se/prime-blue-155/p/79196 men åkarvikten säger 55 - 75 Kg
Jag är en van åkare då jag kört i ca 15 år, jag kör ungefär 80% pist med lite jibb & 20% park, jag väger 92Kg & är 175 cm lång.

Kommer denna brädan bli jobbig för mig, vill så gärna ha en bräda som är 20 cm kortare än mig själv.
Den brädan är för en total novis så är nog inget för dig. Kommer vara mjuk, dåligt glid och orolig i högre farter. Skulle definitivt kollat på en styvare bräda. Varför måste brädan vara just 20cm kortare än dig? OCD?

Det känns skönare att köra med en bräda när den har den längden med tanke på att jag kör lite i parken, men jag kanske ska tänka om!?
Så du menar att jag är en såpass van åkare och kommer tröttna på den brädan?

Tack för svar :)

Maagnuus sa:

Vad åker du på nu?

Maagnuus sa:
Det känns skönare att köra med en bräda när den har den längden med tanke på att jag kör lite i parken, men jag kanske ska tänka om!?
Så du menar att jag är en såpass van åkare och kommer tröttna på den brädan?

Tack för svar :)
Ja jag tycker du ska tänka om. Skulle sikta på en All mountain freestyle typ Burton Custom, Lib-Tech TRS/T-P pro eller Capita Mercury.

Angående din Burton, vad är det för modell?

Tillbaka
Topp