Storleksproblem på Pjäxor!

Smidifix

Ny medlem
Hej!
Jag var igår och provade årets 1080 pjäxor på Stadium. Problemet är det att jag har 29.0 i storlek och de hade bara 28,5 och 29,5=(. Problemet är att försäljaren sa att stadium har slutat att ta in Helnumer på pjäxor så jag skulle bli tvungen att välja ett halvnummer. 28,5 hade jag förr och det var på gränsen, jag fick ont i tårna när jag hoppade/landade.

Tycker nån då att jag ska ta ett par 29,5 ändå eller leta efter en annan pjäxa? 29,5 känns ganska bra lite väl rymlig kanske. Isåfall vilka pjäxor har dämpad sula?

Tacksam för något svar.

Köp 28,5 och be dem trycka ut dem en aning i tårna. Fast du kan ju åka lite och se om det funkar först. De ger ju efter en aning.

ALPIN GARAGET är allt jag har att säga, eller så gör du en kundorder

De flesta seriösa skidbutiker tar inte in helnummer överhuvudaget. Du har inte funderat över varför de gör så?

Hel- och halvnummer har lika stora ytterskor. En 29,0 kommer följdaktligen att bli en 29,5 efter ett tag, då innerskon töjts.
Det vanligaste misstaget folk gör är att köpa för stora pjuck.
Antingen letar du efter en annan sko, eller om det verkligen bara är tårna som tar i, och ytterst sällan, så borde du kunna be dem att göra lite mer plats i ytterskon. Det går på ett par hundra.

Var det samma skor du hade förut i 28,5 som var för små? Det skiljer ju en hel del mellan skorna.

Själv köpte jag ett par för små pjuck förra säsongen. De satt som gjutna, men efter några dar började mina nagelband på stortårna säga ifrån. Jag fick så ont att jag inte kunde stå!
Det trista var att storleken större av samma sko var rena skämtet i jämförelse! De satt som badkar på fötterna. Inte alls. Helt annan passform också:-(
Så det blev ett par andra pjuck. Tyvärr tänkte jag inte på att jag skulle kunnat trycka ut dem, för det hade varit den bästa lösningen.

Som Makten säger är det enda som skiljer ett helnummer från ett halvnummer lite mer stoppning, som kan ge med sig ännu mer. En tumregel som alla bra pjäxgurus följer lyeder: pjäxor ska aldrig sitta skönt i butiken, då kommer de bli för stora efter någon veckas åkning. Klipp naglarna noga, kör med en tunn strumpa och ta de första dagarnas smärta som en man. Efter någon vecka kommer pjäxorna sitta som en keps.

Sen kan det ju vara så att Salomon 1080 inte passar din fot, alla fötter är olika och alla pjäxor är olika. Gå till Alpingaraget och be dem titta lite på din fot så kan de ganska snabbt föreslå vilka märken du ska hålla dig till.

Min fot är iaf typ 28,7. Vad bör jag göra då? 28,5 känns gannska trång får ju ont när jag hoppar.=(

Mina fötter är 27,1 respektive 27,2 och jag kör med 26,5 i pjäxstorlek. De första dagarna är ett rent helvete, då är hopp inte ens att tänka på. Men så efter några dagars åkning så sitter de som en keps.

29 är inte ens att tänka på för din del, då kommer du ju simma runt där inne redan innan du satt på pjäxorna. Du ska ha max 28,5, kanske till och med en tryckt 27,5, men det kan nog bli lite väl tight.

Vid uppvärming så töjs de en del, men åk till större ort och gå till en bra butik (t.ex. alpingaraget, adams) och hör vad de tycker. testa även så många modeller du kan.

tänk på ordspråket: Det gör inte ont, det bara känns så.

Det känns som om det diskuteras väldigt mycket pjäxans/fotens längd, man ska inte glömma vikten av att pjäxan sitter tight runt om. Tänk på att det finns andra pjäxor än salomon 1080 som är minst lika bra men kanske passar just DIN fot bättre, alla märken har nog en freeride- eller jibb-pjäxa med dämpad sula.

Kolla att inte foten kan glida i sidled och att inte hälen kan glappa (lyfta från sulan).
Vidare är det viktigt att inte skaftet är för stort eller att det s.a.s. är för "högt i tak" nere i pjäxan, du måste kunna få jämnt tryck längs hela framsidan på smalbenet och ner över foten, om inte kan du bli förbannat trött nere i hålfoten av att du måste spänna tårna/foten för att sitta fast. Du kommer även att få ont i tårna när du hoppar, om foten sitter lite löst glider den fram när du t.ex. landar med lite bakvikt i pjäxorna, och då slår du i tårna. Smalbenen kommer ta stryk om det glappar i skaftet.

Jag håller med ovanstående; köp max 28,5 matcha med ett par tunna strumpor, klipp tånaglarna, och bit ihop i några dagar. Räcker inte det kan man som sagt trycka dem. Mina fötter är 28,7cm och jag har stl. 28 som jag har tryckt några mm precis vid stortån, det tog någon vecka att töja ut innerskon och nu sitter de perfekt.

Det är bra om du kör någa dagar i sträck när pjäxorna är nya, jag har hört att man har en del vatten i fötterna och när man använder pjäxor kontinuerligt pressas det ut en hel del vatten från foten så att den faktiskt blir en aning mindre, det kan därför vara värt att bita ihop och köra in pjäxorna några dagar i sträck medan fötterna ändå är "små". Detta fenomen med krympande fötter torde förklara varför pjäxorna alltid känns trånga första dagen på säsongen/skidveckan.

Lycka till med pjäxköpet!

Salomon pjaxor tojer sig latt. Problemet med de billigare Salomon modellerna ar att de kan toja sig for mkt, da kommer du att fa mer problem/smarta. Ga till en riktig butik och hor med personalen de borde veta.

Tillbaka
Topp