Storlekssystem på Scarpa?

Freddis

Ny medlem
Tjena,
är på väg att köpa ett par begagnade Scarpa T1. Efter att ha provat i butik vet jag att jag ska ha strl. 26 cm. Men är det någon som vet vad det innebär i det gamla systemet? Runt 6-8 skulle jag gissa men jag behöver ett exakt svar.

Glad för svar / Fred

Min vänstra fot är 26/26.5 cm
Min iläggs-sula är 26cm
Yttermåttet på mina innerskor är 27cm
Scarpa T1 Race strl 7

Hoppas det är till någon hjälp. Om du tvekar mellan två storlekar, välj den mindre.
Det går 'alltid' att göra en pjäxa lite större men motsatsen är hopplös.

-peace
/r

Tackar,
men menar du att du har mätt upp den till 27 cm eller står det så på den? Vad har du för vanlig skostorlek kan ju också vara intressant. Jag är en ganska exakt 42:a. Killen som säljer skon säger sig ha en "liten" 42:a och köpobjektet är precis som din, en sjua. Så jag är lite tveksam.
Jag hittade faktiskt en storleksguide på Scarpas hemsida och enligt den ska jag ha en åtta.

Mina innerskor, med yttermåttet 27cm. är mondo 260 i officiell storlek.
(därav att iläggssulan mäter exakt 26cm. Alla mått i min första post är för hand, av mig.)

Innerskorna är Scarpas egna "forma i ugnen"modell och mina fötter är, egentligen, lite för breda för Scarpa så jag har slipat innerskon tunnare runt 'klämpunkterna'.

Anledningen att jag anger längden på min fot ungefärligt är att en fot mäter väldigt olika om man "pressar den platt" eller "svankar" längsgående fotvalvet genom att böja upp tårna.

Jag har 41 1/2 på vänster fot och 42 i höger fot i "vanliga fall". Sen skiljer ju skotillverkarnas mått så en mondopoint 27 hos en tillverkare är en MP26 hos en annan etc.

Skall du ha en UK åtta eller en US åtta?
Jag har iofs för mig att Scarpa mäter sina i UK-strl där UK7=26MP vilket skulle innebära att om du skall ha strl 26cm så skall du inte ha en "åtta" om det inte är en amerikansk åtta som är väl lika stor som en engelsk sjua... ;)

Det är nog så mycket hjälp jag kan ge via nätet.

Lycka till!

-peace
/r

Snödjup

Tillbaka
Topp