Storslalom skidor?!

Hxnna

Ny medlem
Storslalom skidor?!
Fått ett super erbjudande på ett par tävlings storslalomskidor, funderar på hon dessa endast funkar i pist och om man kommer känna sig ganska låst med dem? Någon som kör allmountain åkning på ett par storslalomskidor?? Är det ett dåligt köp då jag kör både pist och offpist? Visst allt är möjligt men, borde jag sattsa på ett par allmountain skidor?

hare bäst

Storslalom skidor?!
En modern GS-racer kräver ett hårt, eller i alla fall rejält fast underlag för att gå riktigt bra. Redan när pisten börjar bli mjuk är det svårt att få något bra tryck i åkningen. Det gäller i alla fall de modeller jag har testat från Fischer, Salomon, Blizzard, Head och Völkl framförallt, men det kan nog sägas vara ett generellt drag hos alla racingskidor. Har du det minsta intresse av att åka offpist tycker jag att du gör bättre i att köpa ett par bredare skidor. Jag, och de flesta med mig, åker mycket hellre pist med ett par breda skidor, än offpist med ett par smala.

Visst tar man sig fram med ett par GS-racers utanför pisten. Ner kommer man ju alltid, men det kommer att bli en prövning. Du kan såklart bara köra utan att fundera, men mitt råd är då att inte testa några andra skidor. Så länge du inte har testat några bredare så vet du inte hur dåligt det går...

En skida med en midja mellan 90-100mm någonstans, eller 85-95 om du är en lätt tjej, är en skida som presterar mycket bra i pisten generellt sätt. Då menar jag ur ett breddperspektiv. Sen skiljer det ju såklart väldigt mycket mellan olika modeller och märken i det segmentet.

Storslalom skidor?!
Kan bara hålla med MnO här ovanför.

En ren tävlings-storslalomskida är en grym leksak i isig/hård bred backe eller i bana (där den naturligtvis passar allra bäst). Utanför pisten blir det inte en lika behaglig upplevelse.

Vill du ha en riktigt trevlig allround-skida men med inriktning på pist så skulle jag följa MnOs förslag men gå ner lite mer i bredd (smaksak).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp