Stort hopp...

Stort hopp...
En filosofisk slamkrypare du dammat fram här min käre Martin. Har man två hopp av olika storlek bredvid varandra blir det ganska enkelt att uttyda vilket som är störst. Exempelvis som fallet är när man har backhoppningsbackar på 70 respektive 90 meter bredvid varandra. Då blir ju 90 metersbacken big jump och 70 metersbacken inte-så-bigjump. Finns även en skidflygaranläggning i faggorna blir ju detta automatiskt ställets Big Jump och 90-metern blir ett mittemellan-Big-Jump. Talar om man om hopp som är separerade från varandra rent geografiskt blir det lite klurigare. Big Jump representerar ju också (vid en fri översättning) stora förändringar så det skulle kunna stå för att byta från flackåkning till brantåkning (definitivt ett big jump), byta från saftdrickning till Gin eller genomgå en könsbytesoperation måste också betraktas som ganska stora förändringar (dvs Big Jump). Att byta säsongarort från Hundfjället till Granfjällsstöten är INGET Big Jump däremot.

När det gäller de där kullarna som hoppåsnurrjibbarna åker på vill jag nog svara att skillnaden går vid 7 spansk skala.

Stort hopp...
JCM, du har en poäng när du säger att det är storleken i förhållande till ett närliggande hopp som avgör huruvida ett hopp ska få nomenklaturen "big".
Om detta är fallet, följer naturligtvis en annan viktig fråga;
Hur stor räckvidd har ett hopp i sin påverkan av etiketteringen av andra hopp? Är ett 15-metershopp bara "big" om det är beläget minst 50 km från Holmenkollen? Klurigt.

Stort hopp...
Jag, hoppstorleken är relativ och huruvida ett hopp är "big" eller inte avgörs inom den gren av skidfysiket som kallas "den allmänfarliga relativitetsteorin". I de ekvationer som styr den allmänfarliga relativitetsteorin beskrivs exakt hur det förhåller sig med olika hoppstorlekar, hur olika hopp relaterar till varandra, omgivande natur själva hopparen med mer. En av många intressanta effekter som uppkommer är att ett hopp blir större i "big"-skalan om det rör sig fort. Givetvis är detta en relativ effekt och även rörelse hos åkaren påverkar "big"-storleken. Det är bland annat detta som gör att Hermann Maiers luftfärd i Nagano-OS 98 betecknas som "big" trots att själva kicken knappast var mer än 20cm hög.

Kvantskidfysiken ställer också till det i det här sammanhanget. Detta betyder att inte alla olika storlekar på hopp kan förekomma. Det finns helt enkelt vissa storlekar som till synes verkar helt vanliga, men vars värden på grund av kvantskidfysikens lagar inte kan antas. Det här kan man i praktiken märka av i vissa hopp. Man kanske har kört in sig ordentlig, testat lite trick och hela tiden landat fint. Till nästa hopp tänkar man därför satsa bara lite, lite till. Då är det lätt hänt att man kommer över ett kvantsteg, hoppar fem meter längre, missar hela landningen och landar på platten. I det fallet infaller som bekant också både ett smärtkvantsprång samt ett skadekvantsprång och båda dessa storheter kan göra bigjump från nollläge till högst väsentliga nivåer.

Erfarna KHEare vet att hålla koll på kvanteffekter hos kroppsbehåringsflamutspridningen. Har gäller det inte bara att kontrollera den energi man tillför vid tändningen utan också undvika vissa exciteringsfenomen inducerade av brandfarliga vätskor och andra heta prylar.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Metafysikern.

Stort hopp...
hmm...ett bigjump är väl en snöbox med upphopp och landning, och storleken tror jag kan variera ganska kraftigt. Man kan ju alltid göra som i Kungsberget dvs kalla de små bigjumpsen för "mini jumps"
Men vad spelar det för roll? jag brukar rent och klart säga "Hopp"
hmmm....

Stort hopp...
Gränsken skulle oxå kunna gå vid 12 på tyska skalan men det är inte helt fastställt så jag reserverar mig för ändringar.

Stort hopp...
Jag skulle vilja påstå att ett hopps storhet beror mer på höjden på hoppet än på längden på platån. Ett hopp är ju aldrig "big" om man som mest befinner sig 20 cm över medtrafikanterna i pisten, oberoende av hur lång platån är, däremot bör ett hopp som är 15 m högt fast bara har 1 m platå ändå betraktas som "big". Det hela kan beskrivas med formeln 2x*y=z, x=höjd, y=längd, där ett så stors z-tal som mögligt bör eftersträvas. Anledningen till att jag använder 2 x är helt enkelt att höjd är viktigare än längd. z-talet bör minst överstiga 45 för att hoppet ska räknas som "big".

Stort hopp...
Ja du Lobas, nu har du verkligen lyckats få till en fin formel som beskriver vad som är stort och vad som inte är det. Högt skall det vara, säger du. Högt är bättre än långt. Alltså lär väl 10 meter högt och fem meter långt vara bättre än tio meter långt men bara fem meter högt. Japp, då sätter vi in i din genialiska formel

Hopp 1: 2*10*5=100.

Hopp 2: 2*5*10=100.

RIDÅ, Lobas.

HitMe

(Prova med z=x^n*y fö något valfritt reellt tal n>1, eller nåt nästa gång om du vill värdesätta höjd i dina bedömningar)

Stort hopp...
Ett bigjump tycker jag borde var runt 12-14 meter. Om det börjara gå över 17 meter tycker jag det är läskigt att göra trick som går över 5 grader snurr.

Stort hopp...
enligt mig får ett hopp titeln big jump när man enbart av att se på de får så kraftiga konvulsioner att man stöter upp sin magsäck för att sedan känna hur sin mineral/saltvätskeblåsa inte kan hålla trycket uppe, o man befläckar sina fina skidbyxor med denna vätska....sen inser man att om man inte sätter en 360magsäck i hoppet är man en mes...

lr så är de så att hopp med ordentlig landning/platå är ett big jump....

Stort hopp...
det kan ju variera från åkare till åkare.
När jag ska hoppa i ett bj för första gången och är rädd, då har hoppet uppnåt sin status som bj.

när man känner att man precis orkar hålla emot med benen för att inte helt tappa kontrollen, gravitationen..., då är hoppet skräckinjagande och "Big"..

Om du frågar t.ex. jon olsson vad han tycker ett bj är kanske han svarar: platå på 25 m å en höjd på 6 m.

Frågar du en annan kanske svaret blir: platå på 13 m å en höjd på 2,5 m.

varierar som sagt, men vid 15+ platå anser jag att gränsen går, typ..

see ya,

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp