Stöten vs. Kläppen vs. Lofsdalen vs. Idre

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
oj oj, här blir det mycket men som sagt så undrar jag vilken av dessa skidanläggningar har de bästa backarna och offpisten?. jag bryr mig inte om park och sånt så det spelar ingen roll. Skriv vilket ställe du tycker och bäst och som sagt inte att kläppen är bäst. För att de har en grym park, för jag åker inte park och bryr då mig inte om det, utan som sagt vilka som har de bästa backarna.

Kläppen har best park men inte best backar. Det har stöten som har högst fjäll och högst fall höjd i sälen området.. Åk dit tycker jag :D

okej tack så mycket för svaren!
det jag funderar på är hur kläppen och stöten står sig jämfört med tandådalen (eftersom jag vart där så skulle jag kunna jämföra själv lite)

jag tyckte tandådalen var rätt trist med korta backar, låg fallhöjd och inte så branta... är då stöten och kläppen bättre än tandådalen?
sedan hur är lofsdalen jämfört med sälenfjällen? (kläppen, stöten, tandådalen)

viktigast för mig är hur branta och långa backarna är för mig samt om det finns någon möjlighet till lite hyffsad offpist mellan backarna eller så

Senast ändrad:
Stöten har bästa backarna o offpisten i Sälen fjällen enligt mig. Lite högre/brantare/längre.

Kläppen om du vill ha bra park o korta backar!
Stöten om du vill ha långa backar o park för en medelåkare!

om jag var du så skulle jag åka till idre!
lätt det stället som har haft dom goaste backarna jg vavrt på!parken sög förra året, men eftersom du inte e intresserad av det så gör ju inte det nåt;)
fanns riktigt bra offpist också!!!, bredvid backen Branten så var det hur gött som helst:P

en annan grej e ju också att dom förmodligen kommmer ha världens brantaste backe i vinter!!!

så åk till idre!...tror inte du ångrar dig;)

peace/pettsano

okej tackar pettsano, br att ni skriver lite längre svar och motiverar varför ni tycker som ni tycker!

Dogge_dj sa:
har inte lofsdalen typ sveriges längsta pist? eller har jag helt fel
Enligt Guinnes Rekordbok har(hade?) dom den längsta belysta backen , från topp till dal. Tror det är ca 3,5km.
Längsta pist i Sverige har väl Åre, ca 6,5km.

Lofsdalen har ju annars ett bra läge om man ska vara där en vecka, anläggningens utbud räcker inte för en vecka men inom 1-1,5h bilfärd har du ju Idre/Fjätervålen/Vemdalen/Funäsdalen som man kan göra dagsturer till.

Idre är en bra anläggning, till vintern har man flyttat parken och utvidgat den så den lär vara bra. Sälen är bra på barnfamiljer och har korta backar där man inte får mjölksyra i benen om det inte är i början av säsongen och det har snöat ordentligt.

Senast ändrad:
Jag skulle säga Trysil, betydligt mera fallhöjd (drygt 600m?) än Sälen o Idre och inte mycket längre att åka till heller.

Tillbaka
Topp