Strolz pjäxor - åsikter?

aelgen

Medlem
Strolz pjäxor - åsikter?
Goddagens!

Först och främst: Jag har sökt och läst det material som finns på forumet om Strolz.

Ni som äger eller har ägt ett par, vad har ni för åsikt?

Sitter nere i St Anton nu och känner att jag och mina Dalbello Krypton Pro har bråkat en gång för mycket. Strolz lösning låter underbar om den bara kan hålla hela vägen och att det inte bara är massa tomma ord.

Jag har bokat in ett möte på onsdag för att gå igenom mina fötter, men jag skulle gärna vilja läsa lite åsikter från folk som faktiskt använt dessa pjäxor.

Tack o bock!

Strolz pjäxor - åsikter?
Strolz - fantastisk pjäxa, en superb innersko, en fantastiskt bra pjäxa att arbeta med. Här kan man justera och fixa med ALLT. Typ.

Vad har du för problem med krypton pro? (Kör själv med krypton pro, är superdupernöjd med dem)

Sen tycker jag att ett tredelsskal är att föredra framför ett tvådelsskal om man inte nöter så mkt pist.
Övervägt en strolz-innersko i krypton pro skal?

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag har faktiskt precis suttit i tankar om att köra in en Strolz innersko i min Krypton. Det problem jag har är att min fot är egentligen för bred för pjäxan, har tryckt den 2 gånger och det har blivit mycket bättre. Dock så är innerskon för tight trots att jag kört i den i 4 veckor. Så jag har kört med en Salomon innersko i dem och då har de varit rätt bra, fast jag älskar känslan av en sån Envelop innersko (eller vad det heter) som I.D innerskon i Dalbellon är. Nu har jag dessutom börjat få ont när jag har i Salomon innerskon. Så just nu befinner sig pjäxorna på Jennewein sports i Anton där de skulle göra allt de kunde för att förstora innerskon vid tådelen. Funkar detta så tror jag pjäxorna blir bra.

Annars får jag kanske fixa en Strolz innersko, lite lockande. Dock sa en säljare i Jenewein att eftersom strolz bara använder 100% äkta läder så blir det mycket annorlunda vid olika temperaturer, medan om man använder det läder som typ Heads sprutbara innersko använder så förändras inte innerskon.
Vad har du för åsikt om innerskon från Strolz, är det någon skillnad i olika temperaturer?

Ursäkta att min inlägg är så rörigt, tankarna är lite upp och ner för tillfället!

Tack för svaret Nojlas =)

Strolz pjäxor - åsikter?
Köpte ett par Strolz på Alber/St Anton i förra veckan orange/svart. Finns massa av åsikter för och emot. Finns en skåning som arbetar i butiken som åker på Strolz som du kan prata med. Min egen motivering var enkel. En skräddarsydd kostym sitter alltid bättre och jag har alltid åkt på fomsprutat (tidigare Conformable). Tycker sedan att priset för skon är rimlig där sula sko samt skal skapas för din egen fot. Nu har jag fötter som inte har någon avvikelse utan är tacksamma i de flesta skor från start utan stora justeringar. Ville inte heller ha eldsflammor eller annat som andra tillverkare erbjuder. Mina skor satt perfekt från första dagen. Möjligen att jag ska byta till det styvare skalet orange/orange. Rekommenderas!

Strolz pjäxor - åsikter?
Plasten i just Krypton Pro går ofta tillbaka lite mer än hos andra pjäxor, därför får man trycka dem flera gånger över ganska lång tid. (Har tryckt mina 3ggr)

Har du värmt innerskon? Om inte - gör det igen, spänn hårt och använd tåhätta. (Kanske en extra strumpa också, och padda upp runt knölarna på foten) Varmluftsugn och 70-75 grader gäller. (Kör du dem direkt efter en potatisgratäng får innerskon en kul doft också - har jag märkt...)
Kolla om du kan lästa mer. Krypton pro är 98mm i 26,5 som standard, går säkert att bredda den uppåt 2cm om man vill, och inte är för feg.

Ditt problem kan även vara volymrelaterat.
Du fick antagligen med 2 par sulor (plast + gummi) till dina kryptons, prova att slipa ner det paret du inte använder någon mm. Då får du både bredd och volym.
OBS på att hälgreppet kan försämras något, men om det händer kan man lösa det genom en hälkil någonstans...

Skulle vara intressant att veta fotens bredd när du belastar den vs. ytterskalets bredd just nu?

Edit:
Vad gäller prestanda, egenskaper och kvalitet mellan olika typer av innerskor så har jag bara erfarenhet av att jobba med Conform'able och Strolz, åkmässigt har jag bara erfarenhet av Conform'able (och intuitions vanliga överlappsinnersko då såklart...)

Tror resultatet här mest handlar om den som gör pjäxan. Snacka lite med snubben som gör det så märker du direkt om denne har koll på läget och är hängiven. Brukar inte vara några problem med det.
Har du supermjuka fötter ska du kanske passa dig för formsprutat, jag fick problem med mina conform'able då de mosade ihop foten istället för att forma sig efter min fot. Kämpade med fanskapet i 2 veckor, men efter att det började göra ont som attan slängde jag dem åt #¤&*$#...

Conform'able har dock idag sänkt rekommenderat "sprut-tid" men några sekunder sedan jag gjorde det, = mindre tryck, mer komfort.
Tror att strolz system genererar ett lite lägre tryck än conform'able också. (Är ju självklar beroende på hur länge man sprutar dem. Mer skum i dojjan = tajtare)

Ska du göra formsprutat i dina pjäxor ska du ha en del space över, 10-15mm tror jag (är lite osäker just nu - din lokala strolznisse vet garanterat).

Senast ändrad:
Strolz pjäxor - åsikter?
Jag köpte mina Strolz (orange nederdel, svart överdel) i januari och har hunnit åka en vecka sen dess. De är FANTASTISKA!!! Jag har alltid lidit så in i helvete med alla pjäxor jag tidigare haft men den tiden är förbi. Den enda möjliga nackdel med Strolz är att jag upplevt dem som ganska kalla i tårna och har därför installerat Hotronic värmare - problemet löst.
Tveka inte, köp Strolz!!! Bästa pjäxorna som finns!!

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag har hoppat av Strolz tåget och valde istället att köpa ett par Daleboots. Jag måste nog gå emot dig farfarsson och säga att Daleboot är det bästa som finns. Kommer skriva en recension om dem när jag kört lite längre tid i dem. Jag tror helt ärligt att detta är framtiden av pjäxor. Aldrig varit med om mer seriös verksamhet och innovativt tänkande!

Men tack för tipset och hoppas du förblig nöjd med dem!

Strolz pjäxor - åsikter?
aelgen sa:
Jag har hoppat av Strolz tåget och valde istället att köpa ett par Daleboots. Jag måste nog gå emot dig farfarsson och säga att Daleboot är det bästa som finns. Kommer skriva en recension om dem när jag kört lite längre tid i dem. Jag tror helt ärligt att detta är framtiden av pjäxor. Aldrig varit med om mer seriös verksamhet och innovativt tänkande!

Men tack för tipset och hoppas du förblig nöjd med dem!
Kollade precis Daleboots hemsida, ser intressant ut. Aldrig hört namnet förut... Kommer hålla utkik efter din recension!

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag lästa på lite om Daleboots, intressant! Tänket verkar dock väldigt likt Strolz, den stora skillnaden är väl hur man formar innerskon. Det känns som att Daleboots och Strolz är bittra konkurrenter i hi-endskiktet och man gör nog ett bra köp oavsett vilket man väljer.

Strolz pjäxor - åsikter?
Strolz har stulit ideen med formsprutning som Daleboot uppfann på 80-talet. De betalade en hiskelig summa till Daleboot för att få lov att fortsätta använda konceptet. Daleboot gick vidare till värmda innerskor och sammarbetar i dagsläget med Intuition liners. Som jag ser det så är Strolz ett lite föråldrat koncept som inte utvecklats särskilt mycket de senaste 10 åren. Tittar man på Daleboot så ligger de en bra bit före när det gäller nytänkande. Exempelvis använder de sig av plast i olika durometer för att bygga fram ett sanslöst progressivt flex. En sån simpel sak som att spännena är omvända vilket innebär att de aldrig slås upp i puder eller att man riskerar att slå dem i ett bord på afterski visar tydligt på tänkande utanför "lådan" och sånt som jag uppskattar. Strolz är mer klassiskt, Daleboot är lite mer nytänkande. Det faktum att jag gick från en Dalbello Krypton pro gjorde valet av Daleboot solklart då de har bara 3 spännen med 1 i mitten som trycker bak hälen.

Men som sagt, jag ska köra lite mer på dem sen ska jag skriva en ordentligt recension då jag tror många hade kunnat lösa sina pjäxproblem med ett par av dessa skapelser!

Strolz pjäxor - åsikter?
Min erfarenhet av Strolz är att med en bra bootfitter löser man nästan allt. Efter jag sett vad de gör i hemlandet och träffat dem som jobbar på utvecklingsavd är jag ännu mer positiv. Då de jobbar mest m det praktiska bootfittandet, de menar att det är där man lär sig, "verkligheten" alltså. Mkt intressant tycker jag.

Det är dock alltid svårt att råda pjäxor över internet då alla fötter ser olika ut. men som jag tidigare nämnde så är jag av den uppfattningen att en riktigt vass bootfitter fixar det mesta m Strolz. Detta grundar jag på deras statestik över lyckade fall i hemlandet och kollegor i swe så även mina egna erfarenheter inom hantverket.

Tycker Du är helt rätt ute m att söka Dig till en duktig och erfaren bootfitter iaf. Ska nämnas att jag inte åker på Strolz någe mer. Så även att jag tror på tre delat så länge man inte är en pistfantast. (kommer mera 3-delat nästa år)

God tur m Pjuxs!

Strolz pjäxor - åsikter?
Hur ser prisnivån ut på Daleboots kontra Strolz? Det börjar bli dags att kika på nya pjäxor och allt som kan göra isteget smidigare gentemot mina vristdödar-lange känns bra...

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag gav 720 euro för mina Daleboots inklusive en ortopedisk sula. Alltså inte en conformable sula, utan ett riktigt fotinlägg av mycket högre kvalitet. Strolz i jämförelse kostar 650euro utan "custom footbed", vet inte riktigt vad den kostar. Så Daleboot är några euro dyrare men helt ärligt så har jag fått en bättre bild av Daleboot än av Strolz. Har varit inne hos båda och gjort fotmätning och den som gjordes på Daleboot var utan en enda dator, bara massa mått och klämmande. Kändes mycket mer personligt och seriöst. På Strolz så har de massa olika bootfitters som arbetar (de är alla mycket kunniga) men på Daleboot har de en och det är han som äger företaget, designar pjäxan samt överser fabrikationen av pjäxan. Alltså den mannen kan allt om sina pjäxor och då menar jag allt.
Bara en sak som spännena på Dalebooten är kul att se, de är omvända (svårt att förklara, kolla bilder) Så att de inte ska kunna slås upp vid puder åkning eller att man riskerar att böja dem när man går med pjäxan uppknäppt. Har inte sett det på en enda pjäxmodell innan så det tyder ju på en del nytänkande.

Som sagt: Strolz och Daleboot är båda mycket bra produkter. Jag tycker bara att Dalebooten hade en bättre och mer funktionell design samtidigt som pjäxan är oerhört lätt ( Jag tror seriöst att den väger 60% av vad Strolz pjäxan gjorde) och servicen i butiken i Kitzbühel var fantastisk.
En sista grej som är grymt med pjäxan är att flexet är ställbart. Jag gillar att ha ganska hårda pjäxor när jag kör pist men gärna mjuka när jag kör offpist. En väldigt svår kombination på en vanlig pjäxa, men på Dalebooten har du ett spänne där bak som du kan släppa upp när du vill få mjukare flex "on the go". Det påminner om en Walk funktion men syftet är att mjukna till flexet och det funkar kanon! Sen kan man ställa flexet från mjuk till hårt genom att ta ut innerskon och skruva på en skruv.

Men jag kommer skriva min fullständiga åsikt om några dagar när jag fått lite fler skiddagar på dem!

Senast ändrad:
Strolz pjäxor - åsikter?
Hm, frågan är ju då hur det går om man köper någon annanstans, förslagsvis i Sverige. Om Strolz nu är väldigt datoriserade så lär ju mätningen och produktionen vara likadan oavsett var man handlar den i världen, frågan är ju hur det blir med Daleboot om man köper den nån annanstans. Hur funkar "tungan" på daleboot? Lyfter man den helt så att det bara är at stiga i och ur?

Strolz pjäxor - åsikter?
Alla tryckningar av skalet görs i Kitzbühel, så om du skulle köpa dem i Åre och skalet behöver tryckas så gör han det på ett par pjäxor i Kitzbühel och skickar upp det till Sverige, tar ca 2-3 dagar. Daleboot lämnar en 100% fit garanti. Så om de inte passar så kommer de greja med dem tills de gör det eller tills du får dina pengar tillbaka. Rob (ägaren) har personligen valt ut de butiker han vill samarbeta med och som får sälja hans produkt så att var man än köper dem så ska servicen och passningen vara likadan. Det är ju tanken iallafall, sen om det funkar i praktiken är ju en annan fråga.

Det lättaste är om du kollar på hemsidan hur de är uppbyggda. Det är svårt att förklara hur tungan är byggd, det är en 3dels pjäxa men tungan är typ 2 delad. Sjukt bra förklaring, jag vet ;) Det är iallafall lätt att ta sig in och ut ur pjäxan.

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag tycker väl inte att Daleboots hemsida är så fantastiskt förklarande. Kollar man sedan Åre-Verkstan:s hemsida så framstår ändå Daleboots som ett under av information... :-)

Men Daleboot verkar intressanta, förutom innerskon är de Strolz jag har nu inga fantastiska skapelser.

Strolz pjäxor - åsikter?
Strolz suger. Jag har kört Strols sedan mitten på 90-talet (från Löplabbet/Pjäxlabbet) och är nu inne på min andra yttersko resp min fjärde innersko (senaste paret köpte jag i Åre, sedan gjorde jag om innerskon först på Alpingaraget, sedan åkte jag ner till Lech och gjorde om innerskon en gång till).

De är bekväma och sitter bra men de är ALDRIG hela. Det är alltid något beslag som är trasigt, någon wire som är skev, något metallbleck som givit upp. De har kanske varit hela 25% av tiden och om man inte är i Österrike är det långt till någon som kan ge dig reservdelar. Jag åker omkring med 1 kg reservdelar men nu är häl- och tåplattorna utslitna, och det är typ det enda jag inte hade med mig den här gången, och trots att jag beställde nya förförra måndagen (dvs nästan tre veckor sedan) från Österrike (till La Grave, Frankrike) har jag inte fått delarna ännu eftersom - ja jag vet inte vad de sysslar med (skrivit fel adress på paketet? Budföretaget lyckas ju inte leverera), här är spårsidan för mina prylar

http://www.gls-group.eu/276-I-PORTA...004.htm?txtRefNo=524029478668&txtAction=71000

Jag satt hemma en hel utsökt skiddag i förrgår och väntade på detta paket - som inte kom. En del av Strolzupplevelsen. Fortfarande sugen?

Jag betalar lätt 10 000:- för ett par bra pjäxor om hela pjäxan är bra. Innerskon ska naturligtvis sitta perfekt men lika viktigt (vilket framgår ovan) är att pjäxan rent mekaniskt är av hög kvalitet. Vad ska jag välja?

Strolz pjäxor - åsikter?
Har strolz , svarta , sen -02 . Nöjd , men har börjat fundera på hur ett par hårdare pjäxor skulle kännas . TROR att "större" skidor ger ett " behov" av hårdare päxor .Nån som bytt svart till röd el. svart till orange , som har erfarenheter att delge ? Erik

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag kan lägga till två (tre) datapunkter om Strolz

1. Jag börjar dagen med att dra åt dem 'ordentligt'. Numera har jag lärt mig att detta innebär att jag bara kan åka kortaste åket här (P3-P2, 800 fallhöjdsmeter) som första åk, annars gör det för ont i fötterna. När första åket är avklarat kan jag som andraåk köra längre utan problem. Istället börjar problemen 3-4 åket eller så då pjäxan (innerskon) börjar ge efter så jag måste dra åt spännena alltmer. Sedan fortsätter det så hela dagen: jag drar åt spännena 3-4 "mikrohack" (kolla på en Strolzpjäxa så förstår ni) varje gång jag går ur liften. I slutet på dagen kombinerar jag en bortdomnad fot med ganska mycket glapp över främre delen av foten (fråga mig inte hur samtidig glapp och domning går till men så är det).

2. Häromveckan gjorde jag mig illa och blev ordinerad vila. När jag skulle kolla om kroppen höll tillringade jag en dag i Deux Alpes och åkte pist. Helt plötsligt uppstod inte problemet jag beskrev i (1) längre - antagligen för att när man åker pist är underlaget jämnt, man gör färre misstag och man gör bättre svängar där man inte med våld måste vrida runt skidorna, rädda situationer osv. Jag spände i alla fall pjäxorna på morgonen och behövde sedan inte göra något med dem (dvs spänna dem löpande) under hela dagen. Att första åket inte gjorde ont beror nog på att alla åk var så korta så jag fick avlastning ganska ofta i liften.

3. För ett par år sedan var jag i en lavinolycka på Grönland¹ och bröt ett ben (tibia och fibula) precis vid fotknölen. Från att ha haft symmetriska ben är nu det brutna benet avsevärt "kraftigare" (kan posta bild men jag avstår initialt, tror inte ni vill se mina håriga ben...) ända från där foten övergår i underbenet upp till över pjäxkanten. Trodde detta skulle innebära att Strolzen var körda men så var inte fallet. Så mycket för den "perfekta" passformen.

¹ Brukar jag ljuga och säga. I själva verket halkade jag på en sommaräng när jag promenerade.

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag har haft de svarta Stroltz sedan 2002 och jag tycker att det är det är det bästa köp jag gjort. Har bytt ett spänne som gick sönder när jag gick med dom uppknäppta i en trapp och spännet tog i ett trappsteg och gick sönder. Annars har inget krånglat. Det enda som inte är så bra är att jag lätt fryser om tårna men det tycker jag att jag har gjort med alla mina pjäxor.

Senast ändrad:
Strolz pjäxor - åsikter?
Jag jobbar och åker själv med strolz och tycker dom är riktigt bra! Men kanske finns det andra pjäxor som funkar?
Strolzen är ju som sagt lätt jobbad och blir ofta väldigt bra! Men finns ju andra sprutskor som också är grymma!
Daleboot är jag lite skeptisk till (har aldrig åkt i) men efter att rob berättat saker jag har svårt att tro på så minskade mitt förtroende! Dalboot är säkert jätte bra men jag gillar inte deras vi mot dom anda! Där man menar att allt annat bara är skit i princip! Men gå till strolz och Daleboot och kolla! Lycka till

Strolz pjäxor - åsikter?
Jag pratade med Bruno Bornicat om Daleboot och han, medan han gillade Strolz innersko (men avskydda spännena), tyckte inte alls om Daleboot. De var "för komplicerade" - vad nu det betyder? Någon som vet vad han kan ha syftat på?

Strolz pjäxor - åsikter?
Har själv pjäxproblem och inför den här säsongen köpte jag nya formsprutade pjäxor som är trevliga att stå och gå och jobba i men inte lika roliga att åka skidor i. Jag kanske har för höga förväntningar på en formsprutad pjäxa, men jag känner mig inte nöjd med det resultatet som vi har fått fram. Just nu försöker jag lista ut om det sitter i huvudet på mig, eller om det är min skidåkning som jag borde förändra och jobba på och inte mina pjäxor?

Ni som har perfekt sittande pjäxor, hur sitter dom? Hur mycket kan ni vicka på tårna? Hur hårt spänner ni dom? Hur sitter dom runt vaderna, vristerna? Måste ni spänna upp dom i liften?

Behöver en vis gammal man från freeride som kan upplysa en okunnig liten fröken om livet i pjäxor.

Tack och bock!

Strolz pjäxor - åsikter?
Flashforward sa:
Har själv pjäxproblem och inför den här säsongen köpte jag nya formsprutade pjäxor som är trevliga att stå och gå och jobba i men inte lika roliga att åka skidor i. Jag kanske har för höga förväntningar på en formsprutad pjäxa, men jag känner mig inte nöjd med det resultatet som vi har fått fram. Just nu försöker jag lista ut om det sitter i huvudet på mig, eller om det är min skidåkning som jag borde förändra och jobba på och inte mina pjäxor?

Ni som har perfekt sittande pjäxor, hur sitter dom? Hur mycket kan ni vicka på tårna? Hur hårt spänner ni dom? Hur sitter dom runt vaderna, vristerna? Måste ni spänna upp dom i liften?

Behöver en vis gammal man från freeride som kan upplysa en okunnig liten fröken om livet i pjäxor.

Tack och bock!
När dom är spända kan jag vicka lite på tårna, spänner dom olika hårt beroende på före och åkning men i liften brukar jag knäppa upp dom!
Och är det kallt så blir ju skalet stelare och behöver därmed inte spännas lika hårt.
Tycker att man ska köpa dom tighta och åka ut dom då innerskon kan töja ut sig ganska mycket, köper man för stort skal så är det kört, bättre att köpa tight skal och i värsta fall trycka ut dom lite..
Tar väl 2 veckor typ att åka in innerskon ordentligt och då bedöma om dom behöver tryckas, föredrar också att ha ganska tunn innersko och istället fokusera på bra stabilt skal!
Sen finns det ju mängder med andra faktorer som spelar in som vikt, hur du åker och vad du vill ha ut av dom, kör själv med ganska hårda styva pjäxor och tycker att det kan vara värt att knäppa upp dom ibland då man får ut riktigt mycket av dom i stabilitet och kraftöverföring.
Har man på tok för mjuka eller löst sittande pjäxor så blir man lätt straffad under åkningen!

Vad är det som är problemet med dina pjäxor tycker du?

Edit: haha sorry flummade iväg helt och glömde bort att tråden handlade om strolz

Senast ändrad:
Strolz pjäxor - åsikter?
Hej !

Helt ny i detta forum, men vill tillägga denna tråd gällande strolz

Har haft problem hela mitt liv med pjäxor, har provat det mesta ifrån billigt till svindyrt, hyrt allt som går att hyra och verkligen försökt att hitta en pjäxa utan att fötterna domnar eller man får kramp eller skav. Detta har varit ett stort problem för mig och gjort att det begränsat min skidåkning avsevärt.

Köpte ett par orangea strolz på Sportspec i GBG för 5 år sedan och måste säga att en ny värld öppnat sig för mig, kan idag spänna dom riktigt hårt på morgonen och behöver inte spänna upp dom igen förrän dagens slut, för mig har dom verkligen varit en stor räddning och dom levererar i alla lägen.

Nu tog jag dom hårdaste i orange.

Värda sin vikt i guld, för mig.

Snödjup

Tillbaka
Topp