Strykjärn, vax och skrapa, vart?

Werzion

Ny medlem
Tjenare!

Är i behov av att för första gången köpa (smält)vax och (vax)skrapa, vart tusan får man smidigast tag på dessa?

Junkyard hittade jag två vaxer hos, men ingen skrapa...
resterande webbshoppar jag kunde komma på var helt tomma på dessa saker (kanske _lite_ förstårligt)

Och så även ett strykjärn (för ändamålet) såklart :)

Senast ändrad:
Strykjärn: Tradera - gammalt resestrykjärn e dyl utan hål. Resestrykjärn är också smidiga att ta med sig vid behov.
Valla: Har du ju hittat, problemet löst.
Sickel: Valfri metallsickel med lite bredd (tänk typ 150 mm eller bredare) och lite tjocklek från vilken hårdvarubutik som helst. Alternativt isskrapa till bilen från clasan eller dylikt.

Aha, resestrykjärn, visste inte att dessa fanns, får helt klart bli ett sådant.

Låter som allt mer eller mindre handlar om hårdvarubutik-material, gött och smidigt :)
Metallborste inte att förglömma.

Nog för att vattendroppe's rekommendationer säkert är vanliga men; metallsicklar är inte till för att sickla valla, isskrapor fungerar hjälpligt på varmvalla och resestrykjärn är nästintill värdelösa om man vill göra ett bra jobb med vallan.

Det hela beror på din ambitionsnivå.

Ett par "rockskis" skulle jag också kunna använda metallsickel på men inte på mina Stöckli SL-lagg där kanterna är på mikrometern rätt och tom sidoväggarna är polerade med ängladamm för det perfekta skäret på blåis.

De här har jag handlat ifrån och kan rekommendera om du känner för den något mer pretentiösa vägen: http://www.rain-sport.de/

-snö
/r

Värt att tillägga - jag utgick från ett freerider-bryr-sig-inte-om-hundradelar-när-jag-åker-perspektiv. Om du har för ambition att tävla portar är det helt klart värt att lägga lite mer möda på den typen av underhåll, i annat fall är det nog vettigare att spendera tiden på att träna åkteknik.

Metallsickel är smidigt att ha för att den också funkar bra att sickla bort överbliven ptex med efter att ha dragit ett rejält coreshot.

rabbit sa:
Nog för att vattendroppe's rekommendationer säkert är vanliga men; metallsicklar är inte till för att sickla valla, isskrapor fungerar hjälpligt på varmvalla och resestrykjärn är nästintill värdelösa om man vill göra ett bra jobb med vallan.

Det hela beror på din ambitionsnivå.

Ett par "rockskis" skulle jag också kunna använda metallsickel på men inte på mina Stöckli SL-lagg där kanterna är på mikrometern rätt och tom sidoväggarna är polerade med ängladamm för det perfekta skäret på blåis.

De här har jag handlat ifrån och kan rekommendera om du känner för den något mer pretentiösa vägen: http://www.rain-sport.de/

-snö
/r
Du borde åka https://www.facebook.com/photo.php?...272260084091.140078.7125294091&type=1&theater med dina SL-lagg!

rain-sport verkar ha precis det jag söker, tack för länk!

(Varför hittar man inte dessa ting på svenska webbshoppar??)

Smält skiten(vallan) i en kastrull, häll sedan det smälta vaxet över belaget, använd sedan undersidan av kastrullen för smeta ut vallan så det täcker hela belaget.

ahoolmgren sa:
Smält skiten(vallan) i en kastrull, häll sedan det smälta vaxet över belaget, använd sedan undersidan av kastrullen för smeta ut vallan så det täcker hela belaget.
+1
Glöm inte att sickla av sen med en pansarfil

Tillbaka
Topp