Jag kom hem från Stryn i Söndags efter några fantastiska dagar på Sommerskicentret. Jag har även vart på ett antal resor till Stryn tidigare. Det regnar/snöar ju oftast i Stryn, men den här gången var det strålande sol i princip hela tiden. Gick till nöds att åka i shorts på eftermiddagarna. De flesta besökarna bor nere i Hjelledalen eller närmare samhället Stryn vilket ligger nästan på havsnivå (20-30 min bilresa beroende på vilken camping man bor på). Vår varmaste dag hade vi 28 grader i skuggan vid 16:30 nere i dalen efter skiddagen, så det var bara att ta på shortsen, öppna bärsen och starta grillen.
Nog om mina härliga upplevelser. Om man är intresserad av friåkning och inte jibb så är Stryn absolut bäst tidigt på säsongen, alltså nu. Sent på säsongen får man åka stolliften upp för att bara åka upp och ner i ankarliften högre upp där parken ligger. Under mitt besök var både långa/korta baksidan SS-Norway och i princip allt annat åkbart. Det mesta kommer nog beroende på temperatur att vara åkbart ett par tre veckor till i varje fall. Långa baksidan kommer nog bli tveksam snabbare än så skulle jag gissa. Jag upplever absolut inte åkområdet som flackt. Det finns partier som lutar på rejält. Jag skulle vilja påstå att området som är åkbart tidigt på säsongen och kan nås från liftarna är av ungefär samma kaliber som Åreskutans högzon. Skillnaden är bara att vi snackar Juni här och inte februari-april samt att Stryn kanske erbjuder något bättre/jämnare lutning (tväråvalvet är ju exempelvis rätt så flackt). Desutom är snön nästan alltid lagom slaskig och härlig i Stryn utan att bli för mjuk. Skulle vara intresant att höra från andra vad ni tycker om den jämförelsen ÅRE/Stryn.
Till sist en länk till en hemsida jag råkade hitta. Där finns en klockren offpistguide till Stryn sommerskicenter samt lite annat smått och gott. Vet inte vem som har gjort guiden och skrivit texten, men killen som ligger bakom den har koll på Strynefjellet, det kan jag i varje fall lova:
http://web.telia.com/~u60123273/
Egentligen borde man kanske inte dela med sig av sådana guldkorn, men jag är en god människa. Lyd rådet från den killen som skrivit guiden och åk till Stryn, men skynda er innan det blir för sent för den här säsongen, åk innan Juni blir Juli säger jag som avslutande tips, även om tidig Juli också kan funka om värmen dämpas något de närmsta veckorna.
/Johan
PS: Snödjupet som NP Sweden frågar efter är svårt att svara på då det är glaciär till stor del, allt från metervis till 0 beroende på var man mäter. Men snöläget är bra, minskar dock snabbt i värmen. Man märkte skillnad från dag till dag.