STS reseledarkurs!

STS reseledarkurs!
Halloj!

Jag ska gå STS reseledarkurs i Bad Gastein i slutet på november. Oklart om det kommer leda till jobb, oavsett tror jag det kommer bli riktigt kul! Tänke kolla om det är fler här som ska med? :) Eller som har erfarenhet av kursen/har jobbat som reseledare för STS och kan dela med sig av tips? Vad ska man tänka på för att det ska vara lättare att få jobb? Bara klicka med dem som leder kursen eller...?

Sen funderar jag på, om man inte får jobb, är det värt att åka hem med kursens resa då eller ska man satsa på att stanna kvar, alternativt resa direkt till nån annan ort i alperna och söka andra jobb på plats?

Tänkte söka lite andra jobb hemifrån som backup, fast vad ska man säga till dem då "jag kan jobba om jag inte får reseledarjobb, det får jag vet i början på december"? Känns ju halvbra.

Jaja, jag vill ha lite av era synpunkter och tips, eller veta om ni är i samma situation som jag!

För till Alperna bär det, med eller utan STS! Tagga!!

/Amanda i GBG

STS reseledarkurs!
Hej du.

Jag gick den kursen för ett par år sedan och tips jag kan ge är va glad och utåtriktad. Positiv attityd är nåt dom lägger stor vikt på!

Jag fick inget jobb på STS, men det visade sig vara positivt då jag fick tag på ett jobb som var så mycket bättre än o slava som reseledare som jag gjort en gång förr ^^. Grymt roligt utbildning dock och massa goda vänner kommer du få :)

Jobba som reseledare är skoj, men du måste också jobba 5-6 dagar i veckan och det blir inte mycket tid över till att åka. Mina polare som fick jobb hade självklart det gött med, men om du prioriterar att komma ut på dom där fina puderdagarna så är nog inte reseledare att föredra.

Lättaste sättet att få jobb är att gå runt och fråga sig runt i början av säsongen. Hoppas det hjälpte något!

//Jens

Senast ändrad:
STS reseledarkurs!
Hej!

Jag är i samma situation! Förutom den kursen jag ska gå är finsk, men den är också i slutet på november i Bad Gastein. Jag har tänkt att jag kunde stanna i Österrike efter kursen och söka jobb, om jag inte vill få jobb som reseledare. Jag skulle absolut inte vilja åka tillbaka till Finland efter kursen, eftersom jag redan har beslutat att stanna i Österrike hela säsongen 13/14. Det är ändå ett problem, var skulle jag bo efter kursen, och finns det några jobb i Bad Gastein eller i andra skidanläggningar på december? Säsongen börjar riktigt i slutet på december.

Förlåt mej om jag har skrivfel!

//Eveliina

STS reseledarkurs!
Tack för tips Jens! Ja det är ju det där som är kruxet, man vill ju hinna åka skidor... Fast det verkar himla kul med reseledarjobb alltså!

Kul att du också ska ner Evelina! Jag tror inte att det är för tidigt att söka jobb i början av december, jag är snarare oroli för att det ska vara för sent. Folk åker väl ner i november nån gång vad jag vet, med då är vi ju på kurs så jag är rädd att jobben kommer ta slut innan vi hunnit börja söka. Men jag vet inte, om du säger att det inte är för sent kanske man inte ska bekymra sig utan gå kursen och sen säka jobb på plats efterår om det inte slulle bli nåt reseledarjobb.

Tillbaka
Topp