Stubai-glaciären

Sugardaddy

Ny medlem
Stubai-glaciären
Hej!

Sitter och planerar vintern och kollar lite på Stubai. Jag tänkte hålla mig utanför pisterna så mycket som möjligt, och då blir jag alltid lite nervös när det är glaciärer. Är det någon som har koll på Stubai-glaciären och hur säker/osäker den är, samt hur mycket åkning det finns utanför glaciären. Ja, jag vet, åk inte på glaciär utan guide, men det finns alltid olika nivåer på risken.

//Smaskar'n

Stubai-glaciären
Rätt safe skulle jag ändå säga, vart där två vändor(innsbruck) och jag har aldrig hört om någon som råkat illa ut, eller ja... inte i sprickor i alla fall.

Stubai-glaciären
Jag har också varit där två vändor och håller med om att den nog är ganska säker. Finns tyvärr inga jätte ytor med bra åkning utanför pisten, blir lite flackt på många ställen. Men finns fortfarande några riktigt fina lines om du är bland dom första på plats.

Stubai-glaciären
tja, vid bra förhållanden skulle jag säga att det finns väldigt mycket fina åk där. bra fallhöjd, inte särskillt mycket folk, snabba gondoler hela vägen upp. om du träffar några som kan stället så finns det riktiga pärlor.

Stubai-glaciären
Har själv varit med om en kille som åkte ner i en spricka men det var nedanför glaciären, jag pausade ungefär mitt på Wilde Grub'n och såg hur en kille fick felskär och åkte av den markerade leden eftersom han inte komm tillbaks upp så åkte jag fram för att kolla men han var borta. Knatade en liten bit och såg hur hans spår försvann ner i ett hål, gick fram så långt jag vågade och fick efter en stund kontakt med honom, han hade slagt sig en del och stog i vatten upp till knäna. Stoppade ett par tyskar som fick kolla honom medan jag åkte ner och hämtade hjälp.

Förutom det har jag inte hört någonting om problem med sprickor där.

Stubai-glaciären
MaciejK sa:
Har själv varit med om en kille som åkte ner i en spricka men det var nedanför glaciären, jag pausade ungefär mitt på Wilde Grub'n och såg hur en kille fick felskär och åkte av den markerade leden eftersom han inte komm tillbaks upp så åkte jag fram för att kolla men han var borta. Knatade en liten bit och såg hur hans spår försvann ner i ett hål, gick fram så långt jag vågade och fick efter en stund kontakt med honom, han hade slagt sig en del och stog i vatten upp till knäna. Stoppade ett par tyskar som fick kolla honom medan jag åkte ner och hämtade hjälp.

Förutom det har jag inte hört någonting om problem med sprickor där.
Haha småkomisk händelse när man hör den XD en snubbe som failar och försvinner!:P

Tillbaka
Topp