Stubai Pieps freeride

Stubai Pieps freeride
Jo det har den ju ... men ... innebär det att den sänder analogt ... eller bara tar emot analogt.

Eller ... vad är det egentligen för skillnad på analog och digital transviever? Är det bara behandlingen av signalen som skiljer, eller vad är det ???

/MM

Stubai Pieps freeride
Aha ... nu förstår jag ... (fredag eftermiddag efter en hård dag på kontoret). Du menar att jag ska lyssna med den analoga på den digitala, inte att jag ska lyssna med den digitala ...

;-) / MM

Stubai Pieps freeride
MM
Alla transor sänder pulsvis, dock med lite olika intervaller. (höll på att skriva frekvens) Några har lite längre toner - som Ortovox F1, kan vara det du menade.
Det kan göra det svårare för avancerade digitala transcievrar att urskilja de enstaka signalerna, om man letar efter många sändare. Har man otur överlappar signalerna varandra = dåligt.
På pulsen kan man alltid gå tillbaks och lyssna på det analoga ljudet.

Stubai Pieps freeride
Mountain_Man sa:
Aha ... nu förstår jag ... (fredag eftermiddag efter en hård dag på kontoret). Du menar att jag ska lyssna med den analoga på den digitala, inte att jag ska lyssna med den digitala ...
Precis!

Mountain_Man sa:
Jo det har den ju ... men ... innebär det att den sänder analogt ... eller bara tar emot analogt.

Eller ... vad är det egentligen för skillnad på analog och digital transviever? Är det bara behandlingen av signalen som skiljer, eller vad är det ???
Om man med digital signal menar att den bär någon form av information så är Pulsen ett första försök till digital signal men där används två signaler, dels den som man söker efter och dels den som skickar status om livstecken. Rent teoretiskt tror inte jag att det skulle vara något problem att lägga till information i söksignalen men det överlåter jag till våra tekniknördar på forumet att svara på.

Stubai Pieps freeride
Också för användning på afterskiin, 34-ÅRIG SVENSK MAN, FÖRDELAKTIGT YTTRE OCH ORDNAD EKONOMI SÖKER SKIDINTRESSERAD TJEJ .... 34-ÅRIG SVENSK MAN, FÖRDELAKTIGT YTTRE OCH ORDNAD EKONOMI SÖKER SKIDINTRESSERAD TJEJ .... 34-ÅRIG SVENSK MAN, FÖRDELAKTIGT YTTRE OCH ORDNAD EKONOMI SÖKER SKIDINTRESSERAD TJEJ

Nu snackar vi produktutveckling!

Stubai Pieps freeride
centralbyrakraten sa:
Också för användning på afterskiin, 34-ÅRIG SVENSK MAN, FÖRDELAKTIGT YTTRE OCH ORDNAD EKONOMI SÖKER SKIDINTRESSERAD TJEJ ....
Oh, shit! Var kan man köpa såna? Jag tar två på direkten.

(förutsett att man kan ändra ålder förstås, 34 har jag en bit kvar till)

Senast ändrad:
Stubai Pieps freeride
Nu tramsar ni bort mina ytterst seriösa frågor ... Jag har läst Balders inlägg och Mågårds förklaring https://www.freeride.se/expert/view.php?person=4 . Men ... jag blir inte mycket klokare, börjar misstänkta att det faktiskt inte är någon som verkligen har koll.

Jag gör ytterligare ett försök att få svar på mina fråga. Nu är jag tydlig!

Är det skillnad på sändningen från en analog respektive digital transciever? Och om det är så, vad är skillnaden.

??? / MM

Stubai Pieps freeride
Förlåt!

Med dagens digitala transor så är det ingen skillnad!

Det som skiljer är som vesslan skrev intervallet. Jag har till exempel inga problem att skilja signalerna från F1, Tracker och den gamla Barryn när jag lyssnar med en analog transceiver. Detta gör att vissa digitala transor har lättare att låsa på just den egna signalen men det är inte den digitala funktionen som gör att signalerna skiljer sig åt.

Var jag tydligt?

Kommer du att komma förbi Åre något i vinter? Titta för lavincentret så tar vi en transceiverdust i verkligen, det är mycket lättare att förklara där. Hör av dig innan så att jag är där bara.

Stubai Pieps freeride
TACK SÅ MYCKET ... TACK SÅ MYCKET ... ;-)

Yepp ... nu förstår jag. Var ute och testade lite mer sök i eftermiddags, nu ligger det två-tre decimeter snö på mitt testhygge så det börjar bli någorlunda autentiskt.

Pulsen är enkel att söka med och även om riktningspilen ibland kan fladdra runt kan man hålla högt tempo. Inga problem.

Jag hade däremot stora problem med Freeriden vid två tillfällen (övriga sök fungerade bra). Fungerade OK till närområdet men när jag hade 4-5 meter krav blev vissningen lätt förvirrad. Kan bero på det du nämnt tidigare när sändaren legat vertikalt. Ska testa vidare ...

/MM

Senast ändrad:
Stubai Pieps freeride
MM,
Angående FR -söket:
I och med att FR bara har en antenn så är den känslig för hur den är vriden mot fältlinjerna, som du säkert vet.
Vertikalt placerade transor brukar vara knepigast, fundera på hur fältlinjerna går. Kommer man in 90 grader mot sändaren är fältlinjen en skarp kurva, som inuitivt känns fel.

Ett tips är att lägga ut en transa synlig på en snöig yta utan spår. Följ pilen på transcievern och titta tillbaka på spåren så ser du fältlinjerna.
Prova att vrida sändaren i olika positioner och se förändringarna.

Om signaler:
Ok, lite tramsiga förslag på ljud ovan, men likväl fullt möjliga att genomföra.
Faktum är att det är lätt att lägga till en massa information i kommunikationen mellan transorna.Är ingen radiofysiker själv, precis men jag har varit på några seminarier med en av gubbarna bakom Pulsen. Ska försöka komma ihåg en del av vad han berättade.

Skicka information är som sagt inte problemet, det som produktutvecklarna grunnar på är vad som är relevant för sökaren att veta. Till exempel skulle det gå att programmera min Pulse att alltid söka efter min flickvän först. Uppstår då lite moraliska dilemman.

När det gäller signalen från digitala och analoga transcievrar är det ingen principell skillnad. Som jag skrev tidigare, alla sänder pulsvis. Så länge alla transcievrar sänder på (nästan) samma frekvens, måste det vara tysta stunder mellan signalerna, annars skulle det bli en enda lång ton. Ju fler transcievrar som sänder desto större risk för att signalerna går i varandra, överlappar. För att ge "plats" åt så många transor som möjligt i ett sök, försöker man göra signalen kort och exakt. Här är det faktiskt en skillnad på en del digitala och analoga.

Eftersom det mänskliga örat, och hjärnan, sätter begränsning mellan att urskilja någonstans mellan tre och fler en tre olika signaler, var det tidigare inte så viktigt att med en kort och precis signal. De mer avancerade digitala transcievrarna tar emot gyttret av signaler och beräknar matematiskt hur många det rör sig om, utifrån intervall.
De ger också varje intervall ett ID. Det är det som gör att man kan avmarkera en hittad transa. För att göra det behöver Pulsen åtta signaler, (pga av att den matematiska funktionen kräver det. Har för mig att Piepsen behöver något färre, den använder signalstyrka som främsta kännetecken). Därför tar det en liten stund innan transan kan registrera exakt hur många signaler den får. Men man behöver inte vänta till dess att transceivern har rätt ut hela scenariot, utan den visar riktningen till den starkase signalen direkt.
Problem uppstår när signalerna i stor utsträckning går i varandra.

Som CB var inne på tidigare sänder Pulsen info också i en annan frekvens till andra Pulsar. Förutom Pulsefunktionen skickar den ID - information -vilket gör att den mycket fortare hittar andra Pulsar. Den matematiska funktionen kan också vara designad utifrån det egna märket, och på så sätt ha en tendens att föredra den.

Edit - Den andra signalen skickas med mikrovågor.

Senast ändrad:
Stubai Pieps freeride
Hej Ville-Vessla! Lite sent men ändå ...

Tack för ditt utförliga svar ... det enda jag redigerade var att jag ändrade ett feltänk i näst sista meningen. Horisontal till vertikal ...

/MM

Stubai Pieps freeride
Bump!

Och en liten update då Pieps Freeride har gjort en ny modell (?) antar jag efter alla dessa år!

http://www.pieps.com/en/avalanche-transceivers/pieps-freeride

Hur bra är den? Är den värd att köpa gentemot dyrare och mer avancerade transceivers?

Annars har Ortovox en ganska bra och billig ny variant i "Zoom" som är snäppet dyrare än Pieps men billigare än de riktigt dyra:

http://www.ortovox.com/avalanche-transceivers/zoom-1

Själv vill jag inte spendera sådär jättemycket pengar på lavinpaketet till vintern, men samtidigt vill man ju ha bra grejer!

Vad har ni att säga? Har ni några tips på bra och billiga paket idag?

Stubai Pieps freeride
baalen sa:
Bump!

Och en liten update då Pieps Freeride har gjort en ny modell (?) antar jag efter alla dessa år!

http://www.pieps.com/en/avalanche-transceivers/pieps-freeride

Hur bra är den? Är den värd att köpa gentemot dyrare och mer avancerade transceivers?

Annars har Ortovox en ganska bra och billig ny variant i "Zoom" som är snäppet dyrare än Pieps men billigare än de riktigt dyra:

http://www.ortovox.com/avalanche-transceivers/zoom-1

Själv vill jag inte spendera sådär jättemycket pengar på lavinpaketet till vintern, men samtidigt vill man ju ha bra grejer!

Vad har ni att säga? Har ni några tips på bra och billiga paket idag?
Jag går på centralbyråkratens spår och säger att en enantenns transciever inte är acceptabelt i dagsläget. Tre antenner minst och digital ska du ha.

Stubai Pieps freeride
3 antenners skall det vara. Köpa en ny sniksändare med en antenn är oförskämt och cyniskt, signalerar "jag vill bli uppgrävd men skiter i att ha bra grejer att söka efter andra med".

För extra snabbt närsök så kan denna rekommenderas. http://pieps.com/en/avalanche-probes/pieps-iprobe
Prob med sökare i spetsen. Gör att man kan söka under ytan.

Stubai Pieps freeride
;-)

Vattendroppe sa:
Tested and verified by centralbyråkraten™ :)
Hur som helst, Zoomen ser på pappret ut att ha i stort sett samma prestanda som 3+ men 800-900 kr billigare. Det är ju riktigt bra för oss konsumenter men jag undrar hur Ortovox resonerar. Kommer de att ta 3+ ur sortimentet inom kort? Den fyller ju inte någon funktion om Zoomen ska vara lika bra men till ett betydlig lägre pris.

Men som vanlig så höjer jag ett varningens finger för barnsjukdomar på nya produkter! Jag återkommer med ett test av Zoomen så fort jag har fått ett testexemplar.

På testbänken inför vintern kommer vi också att ha Pieps nya Vector. Jag fick fingra lite på den i samband med en lavinkonferens i Alaska förra veckan men tyvärr alldeles för lite för att kunna komma med några kommentarer.

Stubai Pieps freeride
Angående Freeride ... började bete sig konstigt och ge ifrån sig en felsignal mest hela tiden. Mitt förtroende för den är minimalt. Numera skrotad och ersatt av ytterligare en Puls. Dvs jag har två Puls, en till mig och en för utlåning till den jag för tillfället kör med. Har kommit fram till att man inte ska kompromissa när det gäller den här typen av utrustning. Har aldrig haft någor krångel med Pulsen och den är definitivt snabb i sök (åtminstone för mig).

/MM

Tillbaka
Topp