Studsmatta eller wakeboard?

PetterV

Ny medlem
Vad tycker ni är den bästa sommar träningen wakeboard eller studsmatta...
Eller kanske en kombination är bäst.

Som sagt vad tycker ni?

wakeboard är fan så mycket roligare om man har en bra våg... man tröttnar ju på matta efter 10 miin

vet kanske inte vad som är bäst men wakeboard är ju mkt roligare

wakeboard är så mycket roligare! vågstorleken tycker inte jag spelar jätteroll. man har kul iallafall.

Senast ändrad:
okok
jag har åkt lite wakeboard förra sommaren och har nu köpt en, men jag funderar om man kanske skulle köpa en studsmatta om man har kvar nå pengar...

nej, åk wakeboard du blir så sjukt mycket starkare i kroppen och du får bättre balans!
matta e man tröt på efter 15min!

Gör inte så stora vågor direkt men vi tänkte lägga 2st 20 liters dunkar längst bak i båten så förhoppningsvis blir vågorna lite större...

Viktigaste när du åker wakeboard är att ha fästpunkten i båten för linan så högt det bara går.. Gärna med en pylontower eller liknande! Köp eller bygg en så kan du ha riktigt kul med en liten 5 metare och obetydlig motor :)
Självklart är ju en Team Natuique att föredra men man lägger gärna inte 500000 på en båt att åka wake med!
Vi har byggt ihop en egen mast som ska in i båten snarast och så fort vi stoppar skrotet i sjön så ska det bli åka av :D
Kan posta lite bilder när den är installerad.

wake är helt klart att föredra om man har råd att köra, blir enhel del´pengar till bensin och så måste man ha en hel del tid över. en matta är en engångsinvestering o du kan dra ut o hoppa när som hellst. Köp en begagnad måste ju finnas för en hundring, alla har en ju o ingen använder dem.

emilsund hur högt rekomenderar du att linan ska fästas?
och varför ska den högre?
hoppar man högre då?

Senast ändrad:
Ca 1,5 - 2 meter över övervatten ytan borde vara bra fast båten måste orka dra också så ha inte för högt!
Om du har linan fäst i relingshöjd så får du inte så mycket mer höjd än just relingen eftersom båten då drar ner dig istället för upp. Har du 1,5 meter pylon så får du draget uppåt = du kommer lättare upp på brädan och då får helt enkelt lättare att aira högre!
Simpelt :P

Asså jag tror du lär dig trick och sånt mycket lättare på studsmatta om du vill vara säker inför vintersäsongen. Wake är ganska svårt i början när man hoppar men det är såååå kul!

Peace

Åker man snowboard är väll wakeboard det bättre valet.. Ska man volta och hålla på är nog strutsmatta att föredra men du tränar kroppen mycket mer när man åker wake! Galna armmuskler ;)

Är det någon som har bilder på en "mast", eller vad man ska kalla det?
I så fall skicka dom till biibii_bii@hotmail.com

tack på förhand :)

Senast ändrad:
spelar ingen roll om du kör med pylon om du inte har en stor våg. Båten drar dig inte neråt eftersom med en liten våg får du aldrig höjden så att linan hinner dra dig i luften utan du kommer ha "slack" på den hela tiden i luften.

Noamaan sa:
spelar ingen roll om du kör med pylon om du inte har en stor våg. Båten drar dig inte neråt eftersom med en liten våg får du aldrig höjden så att linan hinner dra dig i luften utan du kommer ha "slack" på den hela tiden i luften.
jahaja.
det har du nog rätt i...
då vet jag de. Ska man börja med att lära sig typ 180 eller en massa grabs i början?
Vad är enklast?

BIIBII sa:
Noamaan sa:
jahaja.
det har du nog rätt i...
då vet jag de. Ska man börja med att lära sig typ 180 eller en massa grabs i början?
Vad är enklast?
du kanske borde prova?

Vet inte, kan göra 1000 triks på studsmatta kan bara 1 på wakeboard, fast wakeboard åker man snabbt på studsmattan hoppar man bara.

Hur ska man göra för att få bäst pop från waken?
Ska man typ börja med att ta en snäv sväng in mot den och pressa benen neråt när man närmar sig?
Typ

Senast ändrad:
Ska vi inte börja ställa frågor som att cykla eller fiska?
Eller om det är godare att äta gammal gröt än att byta bläck i en skrivare?

Hallå gott folk, vad är det för grejer ni tar upp egentligen?
Ja menar, bäst "träning"?
Träning av vaddå?
Triceps? Balanssinnet? Snowboardåkning? Baka pannkakor?

Okej, studsmatta är bättre om du vill lära dig volter, wakeboard om du vill öva upp din brädåkarekänsla.. men det visste du väl redan?

blizzy har en poäng, dessutom verkar ju dom flesta som svarat på den här tråden säga att wakeboard är ROLIGARE. Men frågan var ju inte vad som är roligast, utan vad som är bäst träning. Men som blizzy säger går det inte att jämföra. det beror ju på vad man vill träna osv..

Senast redigerad av en moderator:

Snödjup

Tillbaka
Topp