"Styv, Styvare, Malamute"?

Wilde

Ny medlem
Har läst i många recensioner att Salomon Malamute är ett par mycket trevliga boots. Vad som är gemensamt för nästan alla recensenter är att de nämner att dessa boots är mycket (!) styva. Men hur styva är de egentligen? Jag funderar på att köpa ett par, har dock inte hittat en affär med dem och kanske tvingas köpa ett par på distans och kommer således inte att kunna springa omkring med dem i en affär och prova dem på foten innan jag bestämmer mig. Dock så är jag lite undrande över just denna styvhet i bootsen, kanske kommer de att vara för styva?

Kan någon som har åkt med dem uttala sig om de är så styva att de endast lämpar sig till freeride/carving där man aldrig försöker hoppa och snurra lite. Att de är för styva för pipes och rails och jibbande över lag har jag försått men min åkstil är väl en sorts freeride med hopp, inte mycket pipe-trixande men jag har inget emot att snurra ut från stora hopp. Och vilken snowboardåkare tycker inte om lössnö? ;-)

Skulle malamute vara för styva för den sortens åkning tro?

har tyvärr ej testat malamute men kör själv på ett par dialogue som jag är myche nöjd med. det kan bli lite kallt om tårna kalla vinterdagar men det beror nog på att de är lite för små..
men hoppande och jibbande har jag dock inget problem med. tycker tvärtom att det är skönt med lite tryck i skon så att man kan köra fort också.
dialogue passar turligt nog relativt bra med burton custom bindningar men annars är det lite kinkigt med typ burton och flow bindningar... du bör kolla innan du köper boots om de passar i dina bindningar osv.

Mina tipps till dig är: Köp inga skor du inte provat. Testa olika dojjor och jämför dom för att hitta det bästa alternativet för dig. Jag tror att Salomon gör bra skor, men det är inte säkert att det är något som funkar optimalt för dig.....

jo, att inte köpa skor man inte provat är jag också med på. men det växer tyvärr inte bra snowboardbutiker på träd i det här landet, inte i de södra delarna i alla fall...

Hej,
Jag köpte Malamute förra året, och åkte med dom tre veckor i
kanada. Jag tycker att de är super! Perfekt passform, eftersom du
kan värma innerskon efter din fot. Genialt system med cleats och
handtag istället för vanliga skosnören. Du kan dra åt hur hårt som
helst, och sen låsa skosnöret, istället för att knyta. På så sätt kan
du även reglera styvheten på ett bra sätt. Du kan få skon väldigt
styv, men du kan nog också släppa på den lite om du vill kunna
tweaka mer. Jag tror att den passar perfekt för den typ av åkning
du nämner. Ang bindning så kör jag den i en Burtonbindning från
förra året, och där passar den bra, om än något tajt. Komplettera
gärna med Burton Frontier...

Har du pengarna så tror jag inte att du blir missnöjd. Men å andra
sidan är fötter rätt unika företeelser, så har du möjlighet att prova
in action så är det klart en fördel...

Lycka till

har kört med ett par malamute i några år nu. är grymt nöjd med dom. grym passform och hälgrepp.styvheten är inget fel på den heller. går ju knyta så hårt man vill. Dom funkar till all sorts åkning. jag har gjort allt från sprutat puder och jibbat räcken i en pulka backe med dom utan några som helst problem. har du pengar till att köpa dom så gör det. Salomons andra skor är inte fy skam dom heller. men det viktiga prova först med din bindning

lycka till!

Kör på ett par Malamute från förra året med min Bx-bräda. Här helnöjd med dem skönt med lite stadga i kängorna, framförallt vid lite högre farter.
De är dock ganska breda, så kolla att de får plats i din bindning.

Jag har testat varenda sko i hela världen nästan! (halvlögn) men jag köpte malamute! Den är styv som en kuk och varm som en fitta! Jag stormtrivs!

Tillbaka
Topp