Sugen på Toppturshelg i tält i Bunnerfjällen?

lleberger

Ny medlem
Hej!
Jag heter Tomas, är 23 år gammal och bor i Umeå, åker telis sen 3 år tillbaka.
Har jobbat med svetsning och mindre byggprojekt i 2 år.. Har varit ute på ett gäng turer av varierande slag, varav flera på vintern på turskidor.. Det mesta finns samlat på en blogg..
Har skaffat turanpassade prylar och har en toppturshelg i tält på gång i Mars!
Problemet är bara att det är inte alla som vill hänga med på nått sånt här, så jag utökar min sökning av turkompisar ut på internet!

Planen: Fredag den 11e till Måndag 14e Mars. 8 km anmarsch, 3 nätter i tält, 2 hela dagars toppturande och 1 basläger.
Sen givetvis fin skidåkning, god mat, många skratt och härliga minnen!
Vi är hittills 3 st mellan 23 och 40 års ålder, vi har satt en gräns till max 6 pers.
Vi har ett Hilleberg Keron 4GT att bo i till att börja med, räcker inte det så fixar vi ett till.

Det är läger B som gäller då man inte kommer längre än Handöl med bil, dvs ca 8 km att gå för att komma till lägret.
Det finns ett par alternativ med ungefär 5-600 höjdmeters åkning i varierande lutning och vädersträck, och förhoppningsvis med gott om snö!

Vi planerar att möta upp kvällen före dvs Torsdagen den 10e Mars i Östersund för att snacka ihop det sista, testa lite trancievers och så vidare, för att sen komma iväg från Östersund på fredagmorgonen. Men det går nog även att ta nått morgontåg till Enafors så man är framme på fredagmorgonen.

Så, är det någon som läser detta som är sugen att hänga på, så svara i tråden eller skicka ett medelande så löser det sig säkert! Det som behövs är bara ett glatt humör, vilja att åka offpist och att våga vintertälta.

Finns även en tråd på utsidan som startades förra veckan med samma ärende.

Mvh / Tomas

Senast ändrad:
Om ni har möjlighet eller kunskap så rekommenderar jag även att testa på att gräva en snöbivack som värmer mer än ett tält. Placera annars spaden inuti ert tält ifall att kraftigt snöfall skulle uppstå under någon tältnatt.

Hoppas att du/ni hittar någon toppturare!

Oroa dig inte, jag har sovit över 20 nätter i tält vintertid. ;)

Men det kan eventuellt bli snöka men det kräver ju att vi hittar en bra vinddriva samt har lust att lägga den tiden på att gräva istället för göra nån snabb topptur redan på ankomst-dagen..

Senast ändrad:
Så bra då slipper jag vara orolig då. :) Jag har ju bara sovit ca 10 vinternätter i tält samt en i snöka.

Aaa tält e mycket lättare att bygga än en snöka.

Oj vad frestande det låter! Dock inte praktiskt möjligt för mig i år tyvärr. Lycka till, jag tror ni kommer få det grymt!

Fan, nästa säsong eller säsongen efter det är jag lätt på om du fortfarande vill ha fler folk att åka med då!

Rent spontant så ser det ut som ett riktigt trist topptursområde, jag skulle ta mig in i Stendalen i stället och utgått i därifrån i stället så man får lite brant och bra åkning, den sidan ni planerar ser bara trist ut. Men jag kan ha fel. För jag har inte åkt på den sidan av fjället. Har ni gjort det, eller vad har fått er att välja det området? Ett tips från mig är att ni åker till Anjan, Sockertoppen och Tjallinge i Skäckerfjällens naturreservat.

JH

skibigger sa:
Rent spontant så ser det ut som ett riktigt trist topptursområde, jag skulle ta mig in i Stendalen i stället och utgått i därifrån i stället så man får lite brant och bra åkning, den sidan ni planerar ser bara trist ut. Men jag kan ha fel. För jag har inte åkt på den sidan av fjället. Har ni gjort det, eller vad har fått er att välja det området? Ett tips från mig är att ni åker till Anjan, Sockertoppen och Tjallinge i Skäckerfjällens naturreservat.

JH
Oj va gnälligt det där lät.. :/

Poängen är att få lätttillgänglig topptursåkning dit få åkare åker med kort anmarsch så man kan göra en kort tur med mycket toppturande. Jag har över huvud taget inte sagt vilken sida av bergen vi kommer åka, eftersom det inte är bestämt. Eftersom vi inte vet riktigt hur det ser ut eller var den bästa snön finns.
Vi är fullt kapabla att bedöma det alldeles själva när vi är på plats.
Det blir nog ett demokratiskt beslut om var vi ska upp och ner, samtidigt är det just därför vi har satt gruppens storlek till max 6 pers, så det inte blir allt för många viljor att tillgodose.

Men jag förstår inte varför jag ska behöva sitta och försvara mig för..
Vill man inte följa med så måste man inte! Tvärt om. Det är bara ett erbjudande.
Vill man åka någon annan stans så gör det då.

Och jag har inte frågat efter tips jag har frågat efter tursällskap.
Nu är vi för övrigt 4. :)

Senast ändrad:
Tjenare.

Låter jätteroligt.
Har själv funderat på det området med några i klassen..

Kan ju höra hur sugna dom är.

Sedan går det att parkera betydligt närmare än vad du har gjort.
Va i det området runt grötmjölhögen för inte allt för länge sedan. Gick upp över rödkullen och sov precis vid ån.

Tancoll sa:
Tjenare.

Låter jätteroligt.
Har själv funderat på det området med några i klassen..

Kan ju höra hur sugna dom är.

Sedan går det att parkera betydligt närmare än vad du har gjort.
Va i det området runt grötmjölhögen för inte allt för länge sedan. Gick upp över rödkullen och sov precis vid ån.
Hej!
Kartan är för det första bara en principskiss.
För det andra så har jag kollat upp det ordentligt och vägen mot Bunnerviken är bommad och vi har ingen nyckel..
Och att på nått sätt typ åka taxi till bunnerviken för att spara 3-4 km och 0 höjdmeter av anmarschen, men behöva betala ett par hundra och behöva lasta i och ur bilar.. känns inte riktigt aktuellt än, kanske på hemvägen, vem vet..
Men du kanske hade andra förslag? Jag lyssnar. :)

Notera dock att vi bara har 2 platser (eller möjligtvis 3) kvar om du/ni ville hänga med..

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp