Super-8

evil

Ny medlem
Super-8
Hello

Jag har en gammal super-8 och är lite sugen att testa filma med den till vintern. Lite retro :)

Grejen är att jag har inte den blekaste hur det fungerar med vilken iso man ska ha på film, hur man filmar snö utan att allt blir fel mm mm.

Har nån några tips eller så vore jag tacksam.

Super-8
Det finns helt ok film att køpa som har typ iso 80, eller om det nu var 50, dær det ingår framkallning, du køper treminutersrullar før ca 180-240 kronor, kodakchrome, eftersom det har ganska lågt iso-tal så funkar det bra med snø, men det bæsta ær att køpa en rulle och testa o filma en solig dag och se hur det blir, ja ghar en gammal kamera jag mixtrar med och den funkar fint med den filmen med auto-exposure soliga dagar. Du har i stort sett bara den filmen att vælja på, ska du ha andra iso-tal så framkallas filmen negativt och sen måste du gøra en positiv kopia och då kostar det lika mycket som att køra på 16mm film... Filmen du får nu ær en reversalfilm som blir positiv direkt nær du framkallar den, dærfør ær priset billigare, ungefær som dia-bilder alltså. Mvh David

Super-8
Framkallningen funkar så att du får med en påse nær du køper filmen och sen ska du skicka filmen till en adress, men VARNING før den, vissa av de dær filmerna ær ganska gamla och adressen har upphørt, men om du hør av dig nær du væl køpt film så kan du få adressen direkt till Schweiz dær den framkallas. dkv

Tillbaka
Topp