Svalbard, Randonné?

ichigo

Ny medlem
Svalbard, Randonné?
Har precis fått veta att jag ska åka till Svalbard en långhelg i slutet av april i år, ska bli fantastiskt kul!

Vet någon om det finns möjlighet att gå på randonnéturer där? Gissar att man behöver en guide med skjutvapen förutom de vanliga lavinkunskaperna?

Alla tips kring det och andra kul aktiviteter man kan hitta på där mottages tacksamt!

Senast ändrad:
Svalbard, Randonné?
Har gått på egen tur utan guide med hyrd bössa nära Longyearbyn samt tältat 8 dgr 200 km norrut med guide.
Ska du hyra bössa måste man numera ha vapenlicens att visa upp alternativt att man i förväg söker tillstånd hos Sysselmannen. Sysselmannen
Denna tur kan rekommenderas varmt.
Atomfjella

Isbjörnar toppturar sällan samt håller mest till på isen och jagar säl så på våren är de mestadels på östra sidan Svalbard där det är mer is. En och annan björn kan dock dyka upp ändå så helt säker kan man inte vara. Svalbard är helt makalöst, har varit där 4 ggr och vill åka dit igen.

e891cb9d3c0a7dd4461dbd36bcb081b0.jpg

Senast ändrad:
Svalbard, Randonné?
Hello, jag bor i Longyearbyen. Har lite kompisar som är utbildade guider som brukar gå på tur med turister privat när dom inte jobbar för en billigare peng. Kanske du är intresserad av nått sånt?
Som tidigare sagt, du kan hyra vapen med tillstånd. Har du jägarexamen så behöver du inget tillstånd.

Hyra vapen kan vem som hellst göra men frågan är om man vet hur man använder det när det väl kommer till kritan? Plus att Svalbard har egna lagar vad det gäller marint liv och hur vapen/signalpistoler ska användas. Har man ingen koll själv så rekommenderar jag att köra på en guidad tur eller med en privat guide :)

Jennie

Svalbard, Randonné?
Stort tack båda två för svar!

Snorkel: din tur ser ju helt fantastisk ut. När jag är lite rikare, har lite mer tid och vill göra ett återbesök står den högt upp på listan! Nu har jag/vi (vi är två pers) bara tre dagar och tänker oss en dagtur, och jag håller på och köper på mig ett randonnékit, så kassan är inte på topp direkt

Väldigt fin bild! Och känns skönt om isbjörnarna håller sig längre ner (vill gärna se en på håll, men helst i så fall med en skoter i närheten).

lillfling/Jennie: det låter ju helt perfekt! Vi vill göra en dagstur, antingen på fredag 19/4 eller söndag 21/4. Vore guld om nån av dem ville guida oss då.

Hur är det med utrustning, kan man hyra det i Longyearbyen eller är det bättre att hyra här (Stockholm) och ta med sig? Jag har lavingrejer och gåpjäxor men inte min kompis, och ingen av oss har köpt randonnéskidor/bindningar än.

Jag har inte vapenlicens, vet inte hur det är med min kompis, men det känns ändå mycket tryggare om en Svalbarding har hand om bössan. Jag skulle inte vilja ha det ansvaret (har skjutit luftgevär, men...). Sen behöver vi nog hjälp att hitta rätt tur också. + alltid kul att träffa locals!

Senast ändrad:
Svalbard, Randonné?
Det är uselt utbud på hyrgrejer så ordna/boka det innan du åker. Verkar som du fått tag på guidning så det kanske löser sig den vägen.

Det finns några fler bilder i mitt fotoalbum. Tog nog 200 bilder minst ..

Tillbaka
Topp