Svängradie skidor.

sidebodesign

Ny medlem
Svängradie skidor.
Har en fundering. Har sen jag började med carving bara åkt kortsvängt, 12-13m, längd 165cm ca. Har ingen erfarenhet av längre skidor med lite längre svängradie. Ser när jag tittar på filmer med duktiga friåkare(pist), att de åker på längre skidor.
- Kan för kort skida/svängradie försvåra ambitionen att utvecklas?

Svängradie skidor.
Åker du enbart pist och i sverige?
Kortsvängande 165 cm skidor är rätt begränsade, helt katastrofala offpist och rätt tröttsamma i större skidsystem.
Ifall de anledningarna sen "försvårar ambitionen att utvecklas", så ja för vissa och om man med utvecklas menar som skidåkare som helhet inte bara som kortsvängare.

Svängradie skidor.
Skulle säga att du bör testa längre skidor med större radie för att bygga upp en mångsidighet i åkningen, en kortsvängd skida på 165cm kan du i princip kanta och stå still så får du en liten sväng och du behöver inte bry dej så mycket mer, medans en skida med större radie kräver mer aktiv åkstil för att succesivt skapa vinklar och driva på skidan.
Med dagens snabbsvängda skidor blir många åkare ståendes statiskt bara för att skidan svänger på skär istället för att jobba och få skidan svänga ännu mer.. Likadant så kan konsten att driva på skidorna utan att åka på rena skär gå förlorad eftersom skidan svänger med fartkontroll i branta backar ändå.

Svängradie skidor.
jonaslukarlsson sa:
Skulle säga att du bör testa längre skidor med större radie för att bygga upp en mångsidighet i åkningen, en kortsvängd skida på 165cm kan du i princip kanta och stå still så får du en liten sväng och du behöver inte bry dej så mycket mer, medans en skida med större radie kräver mer aktiv åkstil för att succesivt skapa vinklar och driva på skidan.
Med dagens snabbsvängda skidor blir många åkare ståendes statiskt bara för att skidan svänger på skär istället för att jobba och få skidan svänga ännu mer.. Likadant så kan konsten att driva på skidorna utan att åka på rena skär gå förlorad eftersom skidan svänger med fartkontroll i branta backar ändå.
Jag undrar om detta verkligen stämmer. Jag förstår hur du tänker med kortsväng och långsväng. Samtidigt så tror jag ju att åker man väldigt bra med en kortsvängd skida så behöver du vara mycket mycket mer aktiv än en långsvängd. Däremot kommer du ju kunna få ett "popp" ur svängen lättare med en kortsvängd skida utan att göra så mycket. Men strävar man efter samma åkning med en säg 18m mot en 13m så kommer man få jobba något rejält på 13m!

Svängradie skidor.
En liten inflikning... Det är ganska vanligt att man ser åkare på breda skidor köra en väldigt passiv parallellåkning. Men SL-lagg är det som sagt rock'n'roll hela tiden och man får hänga med lite mentalt för att inte hamna efter skidorna. Med ett par 20-25m skidor som tuffar på som tåget "behöver" man inte göra någon större insats själv, det är bara att luta lite och låta det gå på autopilot. Dock ser det fruktansvärt ut och det blir väldigt begränsande i offpisten....

Med en längre skida med större radie måste man nämligen kunna jobba mer med skidan för att dels pressa ner radien vid rena skär, men även jobba ut den i sladdande sväng. Se på skidlärarexamen, det testas alla typer av svängar. Så testa längre för att få lite fler dimensioner till din åkning!

Svängradie skidor.
Har köpt ett par 18m i år, ska bli intressant! Hoppas kunna bli bättre i svängväxlingen, får väl mer tid på mig kanske.
Försöka hitta "sträcka blivande ytterben". Tack för kloka synpunkter! :)

Tillbaka
Topp