Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Upptaget sa:
en liten fråga angående burtons olika bräd,bindning och boots produkter... Hur bra passar det olika modellerna till varandra? om jag som t.ex. har tänkt att köpa mig en burton clash bräda och försöker göra mitt köp så billigt som möjligt, och hittar ett par bindningar (burton custom) av förra årets modell och ett par boots som är av vintern 09's modell, kommer de att passa till varandra? utan att man ska behöva känna av glapp eller nåt annat!?
japp.. passar bra .. :)

Tjena!
Sen förra "vintern" om man nu kan kalla det vinter? så har jag haft helt sjukt starka vibbar att jag vill (ska) lära mig åka snowboard. Jag har aldrig i mitt 18 åriga liv stått på varken skidor eller snowboard, så är det någon ni står och skrattar åt i backen, så är det antagligen jag :)

Nu till dilemmat, vill jag åka snowboard, vore det ju bra att ha en ;D
Så jag har kikat runt delvis här på forumet, på internet och varit in i min lokala stadium butik, har ställt in mig på en 165/167cm bräda, ganska bred eftersom jag har 45 i storlek (28 cm lång fot och väldans bred).

Nu till frågan, VAD KÖPER JAG? Är ute efter snowboard + bindningar, skor köper jag lokalt här i stan. Har kollat blocket osv. På internet, junkjard, stadium.se har jag inte hittat mycket alls i den här längden, och inte under 4000 för bara brädan. Som ni säkert förstår är jag inte jättesugen på att lägga ut 6000 på kalaset som nybörjare, utan kanske ca 2000 för bräda + bindningar.

Vikt, 85-90 ca
Längd 182 cm
Allround (total nybörjare så blir väl mycket backe först, men kanske blir förälskad i rampen sen, det vet man ju aldrig)
Kommer åka kanske 3-4 gånger i månaden, kan bli mer och kan bli mindre, beror helt på hur mycket tid jag har och hur vädret passar in på mina lediga dagar.

Senast ändrad:
det har blivit dags att köpa nya snowboard skor till vintern.. så jag undrar om ni har nå förslag på vad för skor man ska köpa?
har en burton blunt 155, och jag kör ganska blandad åkning, men de blir mest puder o hopp....
mina fötter är 25,5-26cm, så ett par 42or lr 43or borde väll passa? ska dock och prova skor till helgen för att jag helt säkert ska få rätt storlek..
men som sagt, skulle vara sjukt tacksam för tips på snowboard skor som skulle passa min åkning.
tack i förväg // Nisseson

Senast ändrad:
Är 176 lång och väger någonting mellan 70 och 75kg

Hittade ett Burton Clash paket på stadium i 145, 151, 155, 158cm. Då det är brädan + ett par Freestyle bindningar, alltså att det är de kommenderande bindningarna

Kollade på hollywoods hemsida som tycker att custom är de mest passande bindningarna

Vilka bör man vända sig till? Stadiums paket blir något billigare. Men har hört att de på HOLLYWOOD är väldigt kunniga gällande sina produkter, och raka motsatsen hos Stadium men vill inte direkt vara fördomsfull heller

http://stadium.se/is-bin/INTERSHOP....atalogUUID=mm3CROinWtsAAAEdr4Qf6FJX&isEKiosk=

Annars hittade jag ett Salomon Pulse paket i längderna 152, 156 och 160cm. Innehåller ett par Force bindningar. (Rekommendation.)

http://stadium.se/is-bin/INTERSHOP....atalogUUID=mrfCROimMRUAAAEdB_kgCWGE&isEKiosk=

Vet ni något om de här 2 olika paketen så vore det schyst om ni delade med er av er kunskap (positiva samt negativa saker) :)

Tack på förhand.

Hej,

Jag undrar om forum Lander 166 2008 skulle kunna passa mig? min längd är 190 och jag har 44-45 i skostorlek. Jag har åkt snowboard sedan 94 i alperna, sälen, åre och riksgränsen och har därmed viss vana. Gillar att hoppa långt, långa grabs och inte så många varv när man snurrar. Har åkt på en division 23 steve blakleybräda och flowbindningar tycker att bradan känns rätt seg senast jag åkte på den.

Tacksam för snabb feedback jag ska åka om en vecka och förhoppningsvis köpa brädan imorgon från tyskland :-)

Mvh Jonas N

Ser att du är väldigt insnöad i Burton, Öppna ögonen, märket suger... KOlla runt på andra märken . Kan tipsa om stepchild. Sjukt bra brädor med grym kvalitét.

Har kollat in dom sen tidigare på junkyard, dom håller inte mitt prismått, kommer tyvärr inte ha råd med en Stepchild bräda, iaf inte av de nya modellerna för i år :/

Tjenare. Tänkte köpa ett par nya bindningar före vinterns äventyr. Är mest av en freestyle-åkare. Hoppar lite, men åker mest i backar bara med en rätt mjuk bräda.

Jag har checkat in två par, Drake Fifty(http://www.junkyard.se/mega/product.aspx?pid=41026&g=a&m=c&lbid=0&lcid=14|306) och Burton Custom(https://www.boardstore.se/item/id/38584/category/107/). Tycker generellt inte om Burton men custom sägs ju vara bra. Det jag undrar är om någon testat eller hört något om Drake-bindningarna, och isånafall, är det ett bra köp?

..

nu är det vinter igen och jag har fuktiga underställ liggandes överallt i lägenheten.. nu skall jag försöka att svara på allas inlägg denna säsong.. eller så ofta jag hinner.. har haft det lite körigt detta år .. men jag skall göra mitt bästa..

/Pinn (Burton Custom 156, P1 wingtip, Idiom boots, AK kläder, Oakley A.frame)

Jag ska köpa ny bräda till vintern tänkte jag. Ska åka ett par dagar i bydalen och en vecka i alperna.
Det jag vill ha är en kvick bräda och ganska styv bräda som är snabb kant till kant, testade Extrem Device i Åre förra vintern och den var trevlig. Jag åker mest pist, inga rails men ett hopp när andan faller på. Offpist är också jäkligt roligt men det blir tyvärr oftast lite för lite av den varan :(

Önskvärda egenskaper:
*Ganska styv (väger 72kg men jag vill pressa lite i svängarna)
*Snabb kant-kant
*funkar i offpist och pist

Kör på ett par flowbindningar och flowskor strl 41 så brädan behöver inte vara speciellt bred.

Någon som har några bra tips?

..

Burton T6 162cm :D då kommer den att kännas fett flexig och du kan dra på så in i helvette fort.. annars T6 159cm som passar perfekt till din vikt och hur du beskriver din åkstil..

/Pinn

Tack för tipset men jag kan inte lägga 8000:-, iaf inte just nu.

Jag har kollat runt lite, snackat med folk på lite am. siter, vart jäkligt sugen på en Arbor bräda!
Crossbow, Element och Abacus heter modellerna jag kollat på, och som en amerikan sa (fritt översatt) om du ska åka puder skulle jag ta abacus, vilken planka som helst av dessa gör inte en besviken i pisten direkt!

Den finns till bra priser på am. sidor men de vill inte skeppa den till europa pga av nån deal de gjort med Arbor. Finns det någon i Svergie eller övriga Europa som saluför Arbor?

Tja!

Funderar starkt på att köpa mig en forum younblood bräda! Verkar riktigt schysst och den har dessutom fått bra recensioner.

Men jag undrar ifall den är något vidare i pisten? Jag är inte den killen som åker som en galning i hastigheter över 100, jag är mer den som njuter och tar det lugnt. Därav borde den ju funka med tanke på dens softa flex.

Jag är runt 184 cm lång och väger runt 70 kg. Sugen på längd 159. Har 11 (44) i skostorlek. Jag är dock osäker ifall jag ska ha en wide eller en den "vanliga"
Jag läste att widen gör det enklare att palla trycket i åkningen om man nu har en kortare bräda, vilket jag nu ska ha. Men å andra sidan så har jag läst att wide bara är klumpigt för folk med mindre skostorlek än 11,5 (45).

Är ganska osäker måste jag säga, det är ju trotsallt endel pengar och då vill man ju ha sig den perfekta brädan liksom..

Så jag undrar ifall någon har något tips eller så? Hade varit VÄLDIGT tacksam!

Tack på förhand!

/Daniel

Hallå folket!
Jag har åkt Snowboard så länge jag kan minnas men egentligen aldrig brytt mig så mycket om utrustningen. Nu ska jag upp till Åre och glida lite och bestämde mig för att handla lite nya prylar.

Jag är 177 cm lång och väger 67 kg.

Jag åker ganska allround och ganska chill. Glider runt och njuter bara kan man säga.

Har tänkt att satsa mer i parken än tidigare men kommer fortfarande åka en hel del i pisten.

Jag köpte:

Burton Love 2009 158 cm
Burton Custom bindning och burton moto skor.

Vad tycker ni? Har jag gjort bort mig?? är det fööör mjukt för mig??

/Mats

kommer att kännas så bra :D

kanske kommer du att känna lite ovana när du kör på Love för det e ju Twin.. men om du kört på twinbrädor förut så blir det bra... annars kanske du vänjer dig. jag klarade inte av twinbrädorna alls, sen jag kört directional hela livet..

/Pinn

pinn sa:

kanske kommer du att känna lite ovana när du kör på Love för det e ju Twin.. men om du kört på twinbrädor förut så blir det bra... annars kanske du vänjer dig. jag klarade inte av twinbrädorna alls, sen jag kört directional hela livet..

/Pinn
Jag antar att du menar twintip?, och isåfall förstår jag inte hur du menar.. Jag känner inte någon skillnad alls:S Softare att åka switch bara. Man blir bara mer flexibel liksom. Eller har jag helt fel nu?

Burton Hail dojjer eller dylikt.. mjuka och sköna.. kanske Sabbath om du e rik :)

Burton Mission eller Custom (lo-backs om du e en riktig jibber)

Burton Twin, Dominant eller Blunt :) ca: 150cm

/Pinn

Danielek sa:
pinn sa:

/Pinn
Jag antar att du menar twintip?, och isåfall förstår jag inte hur du menar.. Jag känner inte någon skillnad alls:S Softare att åka switch bara. Man blir bara mer flexibel liksom. Eller har jag helt fel nu?
..

om du inte känner någon skillnad så ere bara att köra på.. själv känner jag en jäfla skillnad på en twinbräda och en som e directional.. men det e ju jag det.

/Pinn

roselldinho sa:
Ni får gärna förklara vad skillnaden är?? ;)
Skillnaden mellan en bräda med twintip och en directional är att twintipen är gjord för att underlätta åkandet i switch (alltså ditt motsatta håll än din stance). Tailen och nosen är alltså likadana medans nosen är lite längre än tailen på directional eftersom den är mer gjord för att "bara" åka den stancen du har.

Typ.. Jag är ganska trött så min förklaring kan ha varit lite slarvig, samt dåligt formulerad. Men jag hoppas du förstog lite iaf. Annars får väl dom andra förklara bättre!

Godnatt!

/D

..

Twin är --> lika hög och bred nos som tail.

om du kör switch så kommer den att kännas nästan exakt lika dan vilket håll du än kör.
dock finns det en del twin-brädor som har hårdare flex i den naturliga tailen(detta kallas ibland för directional twin) för att för det mesta så åker snowboardåkare mest åt ett håll. dessa brädor kan också ha en viss set-back på insertsen.

skillnad = lättare att landa och åka switch, dock lättre att poppa när man kör med den naturliga nosen frammåt.

True twin är --> lika hög och bred nos som tail OCH exakt lika mycket flex i brädan, "fram" som "bak". Bindningarna är alltid exakt i mitten. här kan du endast se vad som kan kallas som riktning genom grafik och eventuell text.

skillnad, här är en bräda till den som kör lika mycket switch som "vanligt", du kommer inte att känna någon skillnad i pop, flex eller känsla alls på en sådan bräda.

Directional är --> oftast set-back på insertsen för att lättare kunna få upp nosen vis djupare förhållanden i snön, (ca: 10-50cm). här är nosen inte bredare än tailen (undantag --> taperade brädor (tapered)) och så är oftast nosen även högre än tailen för att du skall få bättre flyt i puder och djupsnö.

directional har också oftast hårdare flex i tailen. ett mycket bra val för den som åker allt från park till puder, även om den kombinationen är rätt svår..

hoppas att detta ger en bättre bild över skillnaden på twin, true-twin och directional..

har jag glömt något så fyll gärna på.. Doughboy??

:)

/Pinn

Senast ändrad:
Tack Pinn! Du borde ju ha betalt för dina insatser på detta forum ;)

Jag tror helt klart jag kommer ha roligt med min Love. Och det är ju det som är viktigt.

Har dock blivit lite nojjig att den är för lång för mig efter att ha läst massa forumtrådar där alla verkar förespråka att brädan ska vara kort som en liten skate ;)

Den går upp till munnen typ. Vad tror ni? Fördel eller nackdel för mig som allroundåkare? kommer det påverka mitt snurr mycket?

Vad säger du King Pinn?

/Mats

roselldinho sa:
Tack Pinn! Du borde ju ha betalt för dina insatser på detta forum ;)

Jag tror helt klart jag kommer ha roligt med min Love. Och det är ju det som är viktigt.

Har dock blivit lite nojjig att den är för lång för mig efter att ha läst massa forumtrådar där alla verkar förespråka att brädan ska vara kort som en liten skate ;)

Den går upp till munnen typ. Vad tror ni? Fördel eller nackdel för mig som allroundåkare? kommer det påverka mitt snurr mycket?

Vad säger du King Pinn?

/Mats
kommer att kännas bra jag e 175 kör på Custom 156 allround park --> puder :)

du e 177 kör på 158 allround kommer att kännas bra som fan..

den e ju specifik till parkåkning men kommer att funka bra som du beskriver din åkstil.. glider man runt å njuter så är det inga problem att njuta på en Burton LOVE

njut av vinterns sköna snö :)

/Pinn

pinn sa:
har jag glömt något så fyll gärna på.. Doughboy??
/Pinn
Det enda jag skulle vilja påpeka är att de flesta brädor som är "directional" inte är bredare i nosen än tailen. De flesta "directional" brädor har lika bred nos som tail. Det som skiljer är som du säger längden på nosen i förhållande till tailen och ofta är flexet styvare mot tailen.
Brädor med bredare nos än tail kallas som du såklart vet "tapered" eller taperade som jag föredrar på svengelska. Taperade brädor är mer renodlade friåkningsbrädor. Den bredare nosen ger bra flyt i puder och det faktum att tailen är smalare gör att dessa brädor är väldigt lättsvängda.

jag har köpt 10 brädor på eBay, bindningar, skor, kläder, oakleys etc etc..

köper man via PayPal och bara köper från användare som har 100% i betyg så är det inga problem alls..

det enda du skall tänka på är.. TULL och moms och postens avgifter.

ex. sko --> 1000:- 25% moms ---> 1250:- 8% Tull/Postavgifter ---> 1350:-

tänk på det, sakerna fastnar typ 80% av gångerna i TULLEN :)

/Pinn

..

paypal är ett säkert betalsätt med försäkringar etc som flitigt används av många som köper och säljer saker på Internet. man regestrerar sig på www.paypal.com och "binder ihop" sitt konto i sin svenska bank till sitt paypal-konto. då betalar man via paypal och pengarna dras från ditt konto i Sverige.

lätt som en plätt och säkert. jag handlar endast med paypal tack vare deras försäkringar.

/Pinn

Senast ändrad:
Hejsan!

Tänkte höra mig för lite vad jag ska ha för bräda.
Har bara kört på hyrbräda innan men hade tänkt att skaffa mig egen nu!

Problemet är ju att jag är 195 bara hehe.
Åker mest lite soft ner för backen men hade tänkt att det ska hoppas någon gång under den kommande Frankrike-resan.

Satt och läste igenom första inlägget i denna tråden men en bräda på typ 170-175 verkar vara svår att hitta hehe.

För 20 cm kortare än mig själv borde väl vara lagom?
Frågan är om jag kanske ska ha en 165-bräda istället?
Har för mig att jag hade en 165-bräda i Hemsedal förra året.

Vore tacksam för någorlunda snabbt svar då resan kommer närmare och närmare för varje dag... hehe

Tack för all möjlig hjälp.. hehe

..

det generella i att räkna på ex. 20cm kortare än dig själv gäller inte när man är över 180.. detta var ju som jag skrev en generell guide.

du kan lätt åka på 160-170 beronde på vad du hittar.. inge problem..

däremot skall du vara noggrann med bredden på brädan och viktrekommendationerna så du inte köper en för smal eller för mjuk/hård bräda.

165 skulle funka super för dig

/Pinn

Sorry... måste ha missat just den delen.
Var och kollade lite igår och de sa att 164-165 och lite hårdare för att kompensera borde bli bra...

Breddmässigt är mest för att pjucksen inte ska ta i misstänker jag..

Tack så jättemycket för den snabba hjälpen!

Lovar att slänga upp några bilder från Val De Iser (stavning?) efter resan som tack :)

MartinAberg sa:
Sorry... måste ha missat just den delen.
Var och kollade lite igår och de sa att 164-165 och lite hårdare för att kompensera borde bli bra...

Breddmässigt är mest för att pjucksen inte ska ta i misstänker jag..

Tack så jättemycket för den snabba hjälpen!

Lovar att slänga upp några bilder från Val De Iser (stavning?) efter resan som tack :)
inget du har missat.. den är bara rätt generell för att kunna hjälpa så många som möjligt utan att bli 8, A4 sidor lång :)

var noga med bredden

42 - 24,8 till 25,1
43 - 25,2 till 25,5
44 - 25,6 till 26,0
45 - 26,1 till 26,5
46 - 26,6 till 27,0
47 - 27,1 till 27,5
48 - 27,6 till 28,0

... är du så pass lång har du nog ett par stora fossingar då är det helt klart att rekommendera en WIDE bräda. finns massor på marknaden.

/Pinn

Yo!
Tack för en mkt bra tråd! Måste dock höra med er nu när jag ska köpa ny bräda och lurar på alternativen, Super model, Supermodel X eller kanske en ny Custom

Längd: 183cm, Vikt 83kg, skostorlkek: 42,5, 32år
Åker: mkt pist men offpist om möjligt och vid bra förhållanden (dvs mest utomlands). aldrig rail/park och sällan hopp.
Började åka sent (25år) men har nu nött rätt skapligt och tycker mig sällan bli frånåkt i pisten, anser mig rätt skapligt vass (allt är relativt) och åker på skär med bra tryck. Vill dock inte ha en bräda där jag alltid måste vara på helspänn, det händer ju att man ibland bara glider/leker.

1vecka alperna om året + ett par vändor i svenska fjällen per säsong

Har en Burton air 157 3-4år gammal, Custom 162 5-6år gammal. gillar verkligen Custom:en men den börjar kännas riktigt "trött"
Burton ION sko + Cartellbindning

Nu till frågorna:
Ska jag välja en Super model 159, 163 eller gå på en Super model x 160 el 164 eller kanske en ny Custom?
Rädd att Super model blir för mjuk då jag väger lite mkt, i fall för en 159:a

Vilket längd tror ni? (hade inte egentligen tänkt att köpa en längre än 162, när jag leker med min 157:a är den ju så mkt lättmanövrerad och därför rädd att längre än 162 blir för mkt. Samtidigt så bör jag ha lite längd om man åker offpist)

Tack på förhand!
// Jörgen

Hur länge håller egentligen en snowboard? Har det hänt något nytt nyligen?
För man vill inte gärna att det ska bli som det blev för skidåkarna som köpte skidor precis innan carvingen kom.. Är det en risk man får ta om man köper en bräda på rea nu eller?

Jörgen-> Om du har dina ambitioner i Pisten och off-pisten och inte i parken och pipen så ska du nog satsa på en bräda som är 15-20cm kortare än dig. runt 162 skulle kunna passa bra. vad gäller modellerna har jag tyvär ingen erfarenhet av dom så kan inte säga vilken du ska välja. Där får nog Pinn fylla i....

Snödjup

Tillbaka
Topp