Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Anderslyckan sa:
jag tänkte testa de där i höstas pa rekommendation plus jag tyckte de sag fräcka ut pa nagot transformers-tamagochi-vis--- och de var grymt sköna - tyvärr är de megastora pa utsidan... sa samma storlek i de northwaven hade behövt bindningen en storlek större (cartel storlek L istället för M som jag i vanliga fall har med mina forum skor).

deltab0arder sa:
Anderslyckan sa:
jag tänkte testa de där i höstas pa rekommendation plus jag tyckte de sag fräcka ut pa nagot transformers-tamagochi-vis--- och de var grymt sköna - tyvärr är de megastora pa utsidan... sa samma storlek i de northwaven hade behövt bindningen en storlek större (cartel storlek L istället för M som jag i vanliga fall har med mina forum skor).
Ok, har ett par flow M9 i stl L, skulle de kunna funka? Har 26cm i midja på brädan....
Men var de sköna och nice att åka med förutom att de var massiva?

Hej.
Jag har en fråga; letar efter en begagnad snowboard som jag ska kunna lära mig åka på. Funderar dock på hur stor skillnaden mellan en tjej o en killbräda är. Kan jag som tjej köpa en killbräda o lära mig åka utan större problem? Det finns så många fler av dem därute i andrahandsdjungeln... Å hur är det med bindningar?

Känner mig duktigt lost, tacksam för hjälp! :)

Ja det går att lära sig på en killbräda. Den största skillnaden är att den är gjord för en tyngre åkare men hittar du en i bra längd funkar det bra. Är du liten till växten kan en ungdomsbräda också fungera.

bobo: Min erfarenhet vad gäller snowboards är att det finns unisex(killbrädor)brädor och tjej brädor.
Tjejbrädorna finns oftast i kortare längd samt smalare midja.

Min fru har strl 8,5 i boots och kör på samma brädor som jag, då tjejbrädorna oftast blir för smala i midjan för henne.

Kolla även på hollywood.se samt junkyard med flera då det har ganska bra rabatt på prylarna som finns kvar (ganska ofta billigare än att köpa beggat på t.ex. blocket)

Bobo: Denna borde kunna vara nåt för dig. Mjuk och förlåtande.

Det är bara längden som är ett frågetecken då du inte skrivit din längd.

Tack för hjälpen!! Ovärderligt. Uppskattas nåt så in i ....

Thomsson; jag är 1.70. Borde kunna funka va? Gillar ordet förlåtande, det blir nog mycket av den varan i vinter.

Hej! Efter 15 år på skidorna funderar jag på att ge snowboarden en chans. Jag skulle nu vilja hitta någon beg. bräda som jag kan svära åt, men jag är inte helt hundra på vad jag letar efter. Jag har endast åkt några dagar i mitt liv och är alltså en total nybörjare.
Som bobo sa finns det mycket mer killbrädor än tjejbrädor, men klarar jag av det med mina 160cm och 50kg? Hur stor skillnad är det på en ungdomsbräda jämfört med en vuxenbräda?

Vore supertacksam för lite tips på vad jag ska kolla efter! :)

Grymt inlägg men kan ni ge tips på bra märken? Åker mycket longboard och då vet jag att det finns många billiga märken att hålla sig undan, warp bl.a.

Vilka snowboard affärer finns det i Stockholm där man kan som jag, helt nybörjare, gå in och fråga en jävla massa om vad de rekommenderar?

sauce sa:
Grymt inlägg men kan ni ge tips på bra märken? Åker mycket longboard och då vet jag att det finns många billiga märken att hålla sig undan, warp bl.a.

Vilka snowboard affärer finns det i Stockholm där man kan som jag, helt nybörjare, gå in och fråga en jävla massa om vad de rekommenderar?
Oneoff och hollywood är de affärerna som jag skulle rekommendera. Fram för allt oneoff. Väldigt kunnig och trevlig personal!

Jaså, oneoff och hollywood? De är stora nejnej inom longboard :lol:
HW har iallafall rea på rätt mycket just nu och tänka att ifall jag köper sköna skor och ett par bindningar(finns det någon att tänka på när man väljer?) därifrån och sedan köpa en billig bräda från blocket, så jag sen får veta vad jag vill köra mer av, park, pist eller offpist. Då kan byta ut brädan för en bättre när jag har mer preferenser, bra ide?

Låter som en väldigt bra idé tycker jag! :)
När det gäller bindningar så tycker jag du ska kolla in union och flux, hört fruktansvärt mycket bra om dessa märken. Det är ett bra pris på dem och väldigt bra kvalitet det lilla jag har klämt på dem!

Union och flux e nice som fan, Burton cartel e en riktigt bra bindning, forum har några rätt shyssta bindningar också. Kolla även rome 390Boss, svin skön bindning. Men lägg mer cash på skor över bindningar imo

riccweee sa:
Union och flux e nice som fan, Burton cartel e en riktigt bra bindning, forum har några rätt shyssta bindningar också. Kolla även rome 390Boss, svin skön bindning. Men lägg mer cash på skor över bindningar imo
Jodå det har jag tänkt o göra, men vart kan jag hitta dessa bindningar?
Ska åka in imorgon efter jobbet till Oneoff och HW med en polare imorgon, vi båda är nybörjare och rätt intresserade :p

Boardlife har flux och typ alla affärer har burton och Union.

Var lite försiktig med fluxxxx bindningarna dock, beroende på din åkstil kan dom va lite mjuka iomed att många av deras bak-kappor e urethane vilket gör dom mer användbara inom jib än tex bigmountain...

Precis. Förut var det bara Titan RK, men för i år har dem krånglat till det med alla namn och shit så läs på innan köp.

Jag letar efter en all mountain bräda som ligger lite över nybörjar fas men fortfarande är ganska "förlåtande".

Jag är 178 cm, väger 85 kg och har skostorlek 43.

Med tanke på att jag inte är jätte erfaren så vore det super om brädan och bindningar inte kostar en förmögenhet.
Så till frågan, vad för bräda och bindningar borde vara en bra idé för mig?

Senast ändrad:
Jag ska köpa en snowboard till den kommande säsongen och jag undrar om jag kan köpa en bräda för mer avancerade åkare istället för en nybörjarbräda? Vad är skillnaden?

Jo jag undrar också om någon har några tips om någon bra hemsida som jag kan köpa en snowboard? Jag kör freestyle och freeride.:)

Tjo,
Tänkte börja åka igen efter ett par (typ...3-4 år) av att inte ha tid.
Är tjej på 169cm/58-60kg (ibland lite mer, max 62...) älskar mina thirtytwo dojjor o storlek 38 tror jag dom är och har en Burton tjej bräda från...hmm..07 tror jag. Burton Small bindningar.
Kommer itne ihåg modellen men är 145/146cm midja24cm och mellan(mjuk) tycker jag. Iallafall definitivt inte hård!

Men...sist jag var igång så började jag känna att den var lite för mjuk. Då åkte jag mest pist, aldrig några tricks eller nåt sånt bara rakt ner för backarna ;)
Också så började jag komma upp i lite fart och tyckte den började bli för svajig o ostyrig, kände jag ville ha nåt lite stabilare (längre/hårdare?)

Nu är det ju flera år sen sist som sagt och dessutom var jag aldrig direkt bra, men nog att det är kul ;)

Så...nu är jag lite fundersam på vad jag sak testa till vintern (tänkte börja klura på det i tid)
Skulla också vilja åka lite mer puder och den kommer deinitivt inte funka till det.

Har ingen stor kärlek för att det måste va en tjejbräda, den jag har funkade jättebra o lära sig på, lagom kort o mjuk men vet att jag inte kommer va nöjd med den när jag kommer igång igen.

Hjälp!
Funderar på längd runt 152/155 eller ska jag hålla mig till max runt 150 men lite hårdare istället?
Eller nåt helt annat haha...
Pris är inte super viktigt, har hellre nåt jag gillar o funkar än att snåla.
Och just det, är inte alls så sugen på att ha nån av dom där rocker...håller mig till en alldeles vanlig med kanter tack.
Don't fix it if it aint broken...

Tack på förhand!

Hej!

Min flickvän ska köpa en bräda, och jag får äran att lägga ut hennes infotråd då hon inte har ett FR-konto.

Jag känner att hon inte riktigt hänger med i pudret då jag kan flyta på väldigt bra med mina hellbents, och hon är faktiskt en ganska duktig åkare. Men hon får verkligen kämpa med den bräda hon har nu, vilket är en burton feather 149cm, modell '06 skulle jag tro.

Senast vi var i alperna så fick vi några banger days med 3dm pow och då hyrde hon en Burton Fish 160cm och hade sjukt skoj med den i pudret men upplevde den lite väl svår att kanta och svänga med i pist. (och det är väl förståeligt). De andra dagarna då pudret var lite uppkört så hyrde hon en Feelgood 153cm, modell '10 dock utan rocker.

Jag förstår att rocker ger flyt även på brädor, och jag förstår att bredd ger flyt, typ som på Fish. Däremot förstår jag inte riktigt hur man ska tänka med längder och bredd på brädor och det vet inte hon heller.

Hon åker allt förutom 45+ grader brant offpist och slagig isskitpist typ väggen när den är som värst.
Hon gillar att hoppa småhopp men hatar stora hopp, mest av rädsla tror jag men hopp är ingen prio iaf.
Hon är inskolad i svenska backar så mycket pistorienterat men tar sig ut i offpisten så ofta det går även här i sverige
Fokus på åkningen är väl typ 50% lesiure pist/park, 50% offpist blandad modell men pow/ok snö
Vikt med utrustning; 60kg eller strax under
Längd; 159cm
Skostorlek; 38-39

Tankar kring köp;

En bräda som man ska kunna ha som everyday i Sverige och utomlands, som ska ha sweetspot i Puder men som ska gå att ha skitskoj med även i pisten och bara som en åka-runt-bräda för alla dagar. Man kan inte få en iskrossarmaskin som klarar av de värsta förhållandena men vem åker å andra sidan då? Så det är inte relevant.
Ska man gå upp i längd för att få flyt i puder även på brädor? bara ett par cm kanske?

Jag har ju rocker på mina skidor och tror stenhårt på rocker för lekfullhet/svängar och offpistflyt.

Har tittat lite på t.ex.

-Burton Feelgood V-rocker
-Burton andra tjejmodeller med rocker
-Libtech Skate banana (blir den för hård för en tjej?, många av mina polare /killar/ prisar den iaf.)
-GNU diverse tjejbrädor med rocker

Prisnivå är väl typ, under 5-6000kr nypris, men inte högre.

Kom med förslag på längder, modeller, och varför just dem.

Tack så sjukt mycket för hjälpen den som kommer med bra och utförligt svar!

mvh
Hans

Satsa helt klart på rocker, kanske gå upp något i längd om du/ni tror att hon kan hantera det. Blir ju dessutom/kanske framförallt trevligare i pisten då och bättre flyt. Om hon inte åker mkt switch kanske tillochmed kolla på en bräda med taper.

Tjena! tänkte bara kolla ifall du har några schyssta förslag
Jag är 197lång, väger 81kg och kör park och mina fötter är i storlek 45,5

Vad rekommenderar du?

PEACE!

Hej!
Det börjar bli dags att köpa ny bräda nu inför stundande säsong och skulle behöva lite köpråd. Har just nu en Salomon classic 163 bräda, med ett par technine bindningar. Har kört på brädan i fyra säsonger nu och det är min första bräda. Har varit nöjd med den, men den börjar bli sliten och jag känner att det börjar bli dags att förnya.

Åker främst i pisterna och anser mig vara en god åkare. Parkåkning existerar knappt, men det är något jag börjat med mer och mer, nybörjare här alltså! Off-pist har det blivit lite av, men även här blir det mer och mer. Alltså är jag ute efter en allround bräda, med främsta inriktning mot pisten!

Är väldigt nöjd med mina nuvarande technine bindningar, men det lutar åt nya även här.

Är cirka 194cm lång och väger kring 80kg. Nuvarande brädan är som jag skrev 163cm, men det verkar svårt att hitta såpass långa brädor. 157-159 verkar nästan vara längsta på de flesta modeller. Hur stor skillnad märker man på dessa 5-6 centimeter?

Så, någon som har någon bräda samt bindningar att rekommendera? Om jag missat något, fråga så svarar jag?

Ha de gött!

Senast ändrad:
jag är 176 cm lång är en capita stairmaster 157 gör lång för mig jag åker mest park :)

Tänkte att jag kan fråga här i tråden istället för att starta ny tråd. Min polare har en camber bräda som han ska sälja, fungerar den att jibba med eller är det väldigt svårt? Har begränsad budget så :P

NTP sa:
Tänkte att jag kan fråga här i tråden istället för att starta ny tråd. Min polare har en camber bräda som han ska sälja, fungerar den att jibba med eller är det väldigt svårt? Har begränsad budget så :P
så länge flexet är soft borde det ju funka..

Tjenare, skulle behöva lite hjälp, min tjej ska börja åka snowboard med mig men hon är väldigt kort ;)

158cm lång väger ca 55kg och har 37 i sko stl.

har kollat på denna :
http://www.boardstore.se/item?category=144&id=48138

hon vill helst komma undan ganska billigt nu i början till hon ska köpa en ny när hon blir lite duktigare
tycker den där paketet värkar ganska ok? om hon köper ett par schyssta boots till?

tacksam för all hjälp man kan få och länka gärna till andra brädor osv ifall ni vet något som passar bättre :)

mvh

Tjaa!
Ny här på freeride och hoppas jag skulle kunna få lite hjälp!

Det är nu så att jag har haft min snowboard sedan jag var 12-13 år kommer inte ihåg.
Så den är alldeles för kort för mig nu så jag är ute efter en ny! Den är 140cm

Jag är ca 190 lång och väger ca 70 kg och har storlek 44 på mina boots.

Jag åker mest bara i vanliga slalombackar och ibland lite små hopp.

Hade tänkt mig ett pris på 3000 eller under och har kikat lite själv och kommit fram till denna:
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=28832&ProductDetailId=192879

Känner inte till märket så jag vet inte om det bara är skräp eller inte. Och det är ju en billigare variant så jag förväntar mig inte en mästersnowboard men jag åker bara ett fåtal gånger per år så känner inte att jag behöver något dyrare.

Skulle se om ni har några erfarenheter av märket Morrow eller om ni har något bättre tips på snowboard och bindningar för mindre än 3000 kr.

Senast ändrad:
JonteeH sa:
ca 70 kg och har storlek 44 på mina boots.
Jag åker mest bara i vanliga slalombackar och ibland lite små hopp.
ah, det är där de gamla 80-talsmärkena hamnar alltså. nah känner inte till morrow eller den där brädan.

här är ett annat alternativ, marginellt dyrare. eftersom den du sökt ut hade rocker, så här en annan med rocker (även om denna är tänkt för parken och inte pist som du ville egentligen):

157wide (264mm) eller 159 normal wide (254mm)...
http://www.hot-zone.tv/en_GB/dstore...arage-Rocker-157-Wide-Shift-Blue-L-Set/54238/

Hej!

Jag har läst guiden här men lyckas ändå inte bestämma mig, har åkt Snowboard i ca:7-10 år är väl ganska hyffsad, åker mycket pist till offpist, ingen park i princip mera skog. :) (10% park 90% pist/offpist)

Min nuvarande bräda är en Burton Clash med Burtons FreeRide bindnignar from. 2007.

Jag är ca:174 Cm lång, vikt på 82 Kg tegelpannor & tassar på 42,5 (SV).

Har läst mycket kring Libtech och fastnat för deras brädor pga. Magnetraction samt att jag fått en kännsla av att de ligger före i teknik, fast jag vet självklart inte?

T Rice Pro samt TRS & Bananen som har fått mycket bra kritik.
(samt att det är ett schysst pris)

bla.

http://www.hollywood.se/sv/product/21117/t-rice-pro-153#filter-2

Tänkte slå till på en TRS men insåg att denna kanske är alldeles för mjuk för Pist/offroad
så ny spanar jag på T Rice Pro pga. att är styvare.

dessvärre har de endast 153 & 161, 153 känns förkort och 161 känns förlång.

Så jag skulle behöva någons hjälp att vägleda mig om vad jag bör beställa/köpa.
kanske nån som kan tipsa om ett par fina bindningar till.

Föredrar Lib tech utav någon konstig anledning :O)

Tacksam för svar!
Mvh
Fillefjong

Hmmm... Jag gillar ambitionen men finner några fel/missvisngar!

1. Längden på brädan har inte speciellt mycket med DIN längd att göra utan din VIKT! Du vill inte knäcka din bräda för att du är för tjock för den. ;) Träna istället mer på att hantera den!

Brädans längd har väl visserligen något med din åkstil att göra. Men att ha en 15-20 cm kortare bräda för en renodlad puderbräda? Funkar säkert utmärkt i Sälen... Skall du på större berg med bättre snö hade iaf jag satsat på en längre bräda... Detta är väl kanske ända fallet du skall välja en längre bräda. Annars skall du alltid gå på din vikt!!!

Är man en toklång pinne kan man väl gå upp något i längd på brädan för känslans skull...

2. Gällande hur skor skall sitta. Så skriver du ju lite fram och tillbaka... Först att det skall vara 4mm tillgodo (fram till tårna), men att när man går så skall tårna ta emot... Jag kanske missförstår dig... Skippar du de där 4 mm så är jag med dig!!! ;)

Du skall INTE ha 4 mm över!!! Med detta är risken stor att du får en dåligt åtsittande sko. När du står rakt upp så skall tårna ta emot (precis som Pinn skriver), men när du böjer knäna och lägger press på plösen så skall tårna precis släppa framkant. Är din fot 27 cm så skall du ha en boots på 27 cm (inneskon). Att skon börjar forma sig efter 10 minuter har jag aldrig varit med om. I sådana fall är det väldigt dåligt "minne" i innerskon.

Ju dyrare/bättre boots desto bättre minne på innerskon. De flesta bättre bootsen kan man forma med hjälp av värme. Detta gör att bootsen sitter betydligt bättre och skönare. Med minne menas att bootsen håller kvar formen.

Har du lätt för krampande och kalla fötter? Satsa på en bra sula som du värmer efter din fot. Denna ökar blodcirkulationen vilket gör att du fryser mindre samt ger stöd i häl och hålfot vilket gör att du slipper krampande fötter. Detta fungerar för ca 80%! Thats a fact! ;)

3. Gällande stancen så känns det lite vanskligt. Detta är ju sjukt individuellt!!! Men +27 +15 är ju nästan alpinstance... Jag förstår att dett bara en hänvisning, men jag hade tagget ner det lite...

INGEN diss-respect. Jag gillar din ambition och tycker att din guide överlag är bra!! Dock några saker som jag inte skulle lära ut iaf... ;)

Ps. Jag är också en Burton-kille! All the way... ;) Ds.

fillefjong sa:
Hej!

Jag har läst guiden här men lyckas ändå inte bestämma mig, har åkt Snowboard i ca:7-10 år är väl ganska hyffsad, åker mycket pist till offpist, ingen park i princip mera skog. :) (10% park 90% pist/offpist)

Min nuvarande bräda är en Burton Clash med Burtons FreeRide bindnignar from. 2007.

Jag är ca:174 Cm lång, vikt på 82 Kg tegelpannor & tassar på 42,5 (SV).

Har läst mycket kring Libtech och fastnat för deras brädor pga. Magnetraction samt att jag fått en kännsla av att de ligger före i teknik, fast jag vet självklart inte?

T Rice Pro samt TRS & Bananen som har fått mycket bra kritik.
(samt att det är ett schysst pris)

bla.

http://www.hollywood.se/sv/product/21117/t-rice-pro-153#filter-2

Tänkte slå till på en TRS men insåg att denna kanske är alldeles för mjuk för Pist/offroad
så ny spanar jag på T Rice Pro pga. att är styvare.

dessvärre har de endast 153 & 161, 153 känns förkort och 161 känns förlång.

Så jag skulle behöva någons hjälp att vägleda mig om vad jag bör beställa/köpa.
kanske nån som kan tipsa om ett par fina bindningar till.

Föredrar Lib tech utav någon konstig anledning :O)

Tacksam för svar!
Mvh
Fillefjong
Ett tips är att kolla in märket Smokin då de samarbetar med lib tech och använder också magnetraction.
t.ex http://www.boardlife.se/product/2056/Smokin-snowboard-Kyle-Clancy-154

Snödjup

Tillbaka
Topp