Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Tjenare !
Tycker det är lite onödigt och starta en ny tråd så jag frågar här istället.

Burton Cobrashark bindningar med vinge ? vad tycker ni ? positivt resp negativt? bra för att börja lära sig pressa ?

Kan tillägga att jag redan har ett par flow trilogy bindnigar, Bataleon Airobic med en midja på 252 mm jag är 173 lång väger 86 och skostorlek på 46.

Jag kör mest park men lite av de ena å de andra blire men det är främst parken och JIB som jag vill lära mig :)

Mvh, Arian

Jag har precis köpt cobrasharks storebrosa typ, Burton malavita. Även den med vinge. Tycker dom är riktigt sköna, hjälper en del när man ska pressa men jag har inte kört allt för mycket med dom än. Men jag har inget dåligt att säga om dem. Gillar dom verkligen hittills. Man blir väll inte lika "fri" med vingen så det skulle man kanske kunna tycka är dåligt men jag har inget emot det.

Den har funktion alltsa? Jag har aldrig testat dem själv utan utgick bara fran att det var en marketing grejj...

tack för hjälpen snow_flake !

så du menar om man ska t.ex göra nose/tail grab så är det alltså svårare ?

hur är dämpningen ?

tycker du det är MYCKET lättare att pressa brädan eller bara lite lättare :) ?

Och säljer du dom ?

Edit: tror du man kan få på sig ett par M när jag har stl 46 i skorna ?

Senast ändrad:
ArianH sa:
tack för hjälpen snow_flake !

så du menar om man ska t.ex göra nose/tail grab så är det alltså svårare ?

hur är dämpningen ?

tycker du det är MYCKET lättare att pressa brädan eller bara lite lättare :) ?

Och säljer du dom ?

Personligen har jag inget emot dom och tycker inte jag begränsas på nått sett. Tänkte mer på vad som skulle kunna vara negativt.
Tycker dämpningen verkar bra men jag har inte direkt pressat dom än, men bättre än snittet tycker ja nog.
Eftersom det är så mycket annat som påverkar hur lätt det är och pressa som tex brädans styvhet, teknik, vikt så känns det lite fel att säga att det är mycket lättare. Men jag tycker att det är lättare.
hehe nepp köpte dom precis och är för nöjd med dom. Är alltså malavita R 4*4 ja pratar om.

delta sa:
ArianH sa:
du skall ha large!
Japp, gränsen brukar gå vid 43-44

Senast ändrad:
Hejsan hejsan ny i backen, älskar det och vill köpa en egen bräda nu. Dock så äre lite tajt om pengarna så det mesta blir beggat. Skorna köper jag dock nya. Grejen är att jag är lite osäker om de längsta brädorna på blocket runtomkring jag bor är tillräckligt långa för mig. Jag är 194 cm, väger 77, har skostorlek 45 och vill ha en allaroundbräda då jag inte riktigt vet var jag kommer åka mest.. men jag tror det mest kommer bli åkande i pisten, både chillåkande och mer aggresivt. De längsta brädorna på blocket runt där jag bor är 155-160cm långa, är detta på tok för kort för mig (ska ju ha en bräda runt 174 om jag ska följa TS anvisningar)??

jag funderar starkast på brädan till höger här:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Snowboard_37993353.htm?ca=2&w=1

Senast ändrad:
Vore mycket uppskattat ifall någon kunnig kunde ge lite feedback, vill inte brädorna försvinner =(

Bra allrond inlägg men delar inte din uppfattning om boots och hade gärna läst mer om din filosofi i val av bindningar som buckle kontra Flow.

1. Dra absolut INTE för hårt i innersnörningen den är till för att fixera plösen så inte plösen lägger sig fel medan du drar åt yttersnörningen. Yttersnörningen är som du beskriver den viktiga för att booten skall forma sig skönt runt foten, men även här behöver du inte dra åt så blodcirkulationen försvinner. ( Då fryser du bara om fötterna).

Visst vill man att boosten skall sitta gött, men hälgreppet får du när du spänner fast dig i bindningen. Är bindningen rätt inställd och i rätt storlek i förhållande till bootsen så får du hälgrepp med alla boots ( bootsen kanske inte sitter lika skönt på foten men hälgrepp har du ).
För små boots går inte att åka i , de förstör din åkning, hellre för stor än för liten, men naturligtvis lagom är bäst.

Jag kom till en pipe tävling för många år sedan och en kille kom i ett par Okai (helt kass) gummiboots utan snören dom hade han kastat. Han spände fast sig i bindningen och vann tävlingen !

Senast ändrad:
Newbie sa:
Hejsan hejsan ny i backen, älskar det och vill köpa en egen bräda nu. Dock så äre lite tajt om pengarna så det mesta blir beggat. Skorna köper jag dock nya. Grejen är att jag är lite osäker om de längsta brädorna på blocket runtomkring jag bor är tillräckligt långa för mig. Jag är 194 cm, väger 77, har skostorlek 45 och vill ha en allaroundbräda då jag inte riktigt vet var jag kommer åka mest.. men jag tror det mest kommer bli åkande i pisten, både chillåkande och mer aggresivt. De längsta brädorna på blocket runt där jag bor är 155-160cm långa, är detta på tok för kort för mig (ska ju ha en bräda runt 174 om jag ska följa TS anvisningar)??

jag funderar starkast på brädan till höger här:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Snowboard_37993353.htm?ca=2&w=1
Lyckades inte hitta någon info om brädan i annonsen som du nämnde, men det låter som om 159 är alldeles för kort. Jag åker själv mest offpist, är ca 175cm lång och har en bräda som är 162. Ska man köpa något begagnat är det bara att vara tålmodig och vänta på att rätt grejer ska dyka upp. :)

Bräda för killar ca 160 cm passar dom flesta några cm hit eller dit spelar ingen roll, 77 kilo är inga problem men brädan skall inte var för mjuk speciellt inte om man vill åka lite fortare.
Kanske inte så lätt att känna om man bara har en bräda att jämföra med men gå till en butik och känn på olika håll i brättet och tryck med handen mitt på brädan så kommer du känna att olika brädor är olika styva.

I ditt fall välj en styvare.

köpte min Bataleon på www.top12.se

Har ett kraftigt dilemma! 
Sitter på 2 brädor: 
Nitro magnum VIII 157cm (wide 27) 
STAR 155cm (24,5) (tung ICA Maxi-bräda)
 Jag är 173cm och väger 78kg. Skostl 42 

STAR brädan är ju bättre i storlek men är ju en riktigt tung B-bräda 
Nitron är både längre och bredare men mycket lättare. 
Gillar att lattja i låga farter med jibb och småhopp, vilken hade ni skruvat fast bindningarna (Ride Rodeo) på?

Se bild i nästa inlägg

Senast ändrad:
sket i det och löste problemet med att gå in på butik och välja bräda som passar mej och mina behov.
Ride Agenda med Ride Rodeo bindningar

attachment

Senast ändrad:
Någon som kan rekommendera bräda, bindningar och boots till en noob på det materiella området? Jag väger 130 pannor och är 185 cm lång. Har kört i 10-12 år och är rätt hyfsad. Åker enbart pist/offpist, inga hopp, rail etc. Fördelningen är nog 70-80% pist och 20-30% offpist. Gillar när det får fort. Nosade lite på en Burton custom x men undrar om den inte är lite väl hård. Har storlek 46 så wide är ett krav.

Senast ändrad:
Jag ska köpa en burton custom och är lite osäker på om jag ska ha 160 eller 163 i längd. Jag är 180cm lång och väger 82kg. Jag åker mest i pisten men åker även offpist ibland. Vilken längd passar mig bäst???

TTranberg sa:
Jag ska köpa en burton custom och är lite osäker på om jag ska ha 160 eller 163 i längd. Jag är 180cm lång och väger 82kg. Jag åker mest i pisten men åker även offpist ibland. Vilken längd passar mig bäst???
Kör på den större om du vill bomba i pisten och den mindre om du vill leka dig fram lite mer.

Tjena. Kollar efter ny bräda inför kommande säsong. är ca 180cm 70-75 tjock :) och har 41 i skor. kollade runt på en nitro t1 bräda.. är det något att ha?? tanken är att köra park och bli duktigare där samtidigt som den ska va skapligt lekfull. kollade på modellerna 153 och 156.

153---> http://www.hollywood.se/t1-zero-153/p/21023#filter-10
156---> http://oneoff.com/sv/product/8567/t1-zero-no-color

egentligen borde jag väll satsa på 156an om man kollar till min längd men går det att åka lika bra på 153an?? den kostar ju skapligt mycket mindre när den är på deal.

är mycket öppen för andra brädor om någon har nå tips?

Ska även skaffa bindningar och boots. vad kan passa då tro?

Senast ändrad:
........

Kör på 153. Andra brädor har du i din tråd. 32 gör bra boots, burton gör bra boots, DC gör bra boots, nitro gör bra boots, andra märken gör nog också bra boots men det var dem jag kom på spontant. Som sagt tidigare så åk och ta några som sitter bra.

Flux eller union bindningar enligt mig, oneoff har ett par Union Force inne som är riktigt bra!

Boots: http://oneoff.com/sv/product/12199/86-ft-sexton-green

Bindningar: http://oneoff.com/sv/product/9131/force-bindings-hazard-orange

Senast ändrad:
Försöker hitta en passande snowboard för flickvännen, som för närvarande kör en +10 år gammal burton 142 cm. Tämligen säker på att denna är för kort för henne dock, då hon får kämpa rejält i offpisten.

Längd 160 cm
Vikt 65 kg
Skostorlek 36/37
Åkstil: All-mountain, men framför allt tuffa snabba pister och puder.

Som sagt suttit ett tag nu utan att hitta en passande bräda, så tips och synpunkter från er vore jätteönskvärt! Att den har Rocker är ett krav hon yttrat tidigare.

Hittills tittat endel på bl a
Rossignol Diva Magtek 144/148
Burton Lux 147
Burton Deja Vu Flying 146

Det känns som det svåra är att hitta en bräda som passar henne (kort och tämligen tung) utan att den blir för lång..

Hjälp :)

Act_pro sa:
Försöker hitta en passande snowboard för flickvännen, som för närvarande kör en +10 år gammal burton 142 cm. Tämligen säker på att denna är för kort för henne dock, då hon får kämpa rejält i offpisten.

Längd 160 cm
Vikt 65 kg
Skostorlek 36/37
Åkstil: All-mountain, men framför allt tuffa snabba pister och puder.

Som sagt suttit ett tag nu utan att hitta en passande bräda, så tips och synpunkter från er vore jätteönskvärt! Att den har Rocker är ett krav hon yttrat tidigare.

Hittills tittat endel på bl a
Rossignol Diva Magtek 144/148
Burton Lux 147
Burton Deja Vu Flying 146

Det känns som det svåra är att hitta en bräda som passar henne (kort och tämligen tung) utan att den blir för lång..

Hjälp :)
Jag är väldigt dåligt insatt i dambrädorna, men ska hon åka snabbt i pist så är väl en + puder så är väl en lite längre bräda att föredra? 150cm+ iaf om hon är något sånär aggressiv i sin åkning. Hasar hon mest runt så funkar väl runt 145
Det svåra är nog att hitta en bräda som passar hennes små fötter snarare än vikten.

Ja i och för sig. Men är inte dambrädornas midjor anpassade för skor den storleken? Tänkte väl snarare att hoppet upp på 6-9 cm (148-151) skulle vara det stora problemet..

Annars känns Rossignol diva 148 (bra placering i goodwood all mountainkategorin) som att den hade passat henne perfekt, fast har maxvikt på 60kg.. Att gå upp till 151 känns väl lite väl lång eller? Har inte kollat upp huruvida skostorleken matchar dock..

En grej kan ju vara att köpa en herrbräda tex, Libtech TRS narrow. Bra allroundbräda som passar åkare med mindre fötter. Men det absolut bästa är ju att man kan testa brädan först själv...!

Tyvärr ingen möjlighet att testa om den ska hinna bli en födelsedagspresent.

Waist 22.8-23.3
Längd 145-150
Ska passa 65 kg
Freeridebräda med typ mediumflex.

Hur svårt ska det vara, gått igenom bluetomato gånger flera. Vilka andra sidor kan tänkas ha?

Liebtech trs narrow har Waist på 247mm på 151modellen och bara en rek användarvikt på 45? Kg..

Börjar tro att jag tagit mig vatten över huvudet. Köpa ett halsband istället kanske.. :p

Waist kan du nog köra lite bredare på än 23.3... det låter väldigt smalt lite bredare kan du nog gå. men 24.7 är nog lite för brett.. Tänkte mest på 148 cm modellen som är lite smalare. 45 kg plus är det ju...! Men jag tror att vad du än köper som är nytt och fräsht uppskattas om man har åkt på en 10 år gammal trött bräda. Och som du säger så är det kanske inte bra med för stora förändringar heller.

Hot-zone.at
Boardstore.se
Boardlife.se
Junkyard.se

Hur är det med maxvikten, dvs att köpa en bräda med rek maxvikt som är runt 5 kg under åkarens vikt. Hur ska jag väga det emot köp av en för henne kanske alltför lång bräda? :/

Jag ska köpa mig en bräda och hittat en som jag tror passar bra, dock är den kanske lite för kort för mig?

Jag är 197cm lång och har fötter på runt 46..

Jag vill ha en allrounder, mest pist, lite mindre off-pist, mist park..

Brädan är 158 lång, och midjan är 26.. Är detta för smått? :/

Vad jag förstått så spelar de inte så stor roll längdskillnaderna när man väl e uppe på runt 158... Eller vad säger ni...

Tack som fan för all hjälp jag kan få!

clinteastwood sa:
Jag ska köpa mig en bräda och hittat en som jag tror passar bra, dock är den kanske lite för kort för mig?

Jag är 197cm lång och har fötter på runt 46..

Jag vill ha en allrounder, mest pist, lite mindre off-pist, mist park..

Brädan är 158 lång, och midjan är 26.. Är detta för smått? :/

Vad jag förstått så spelar de inte så stor roll längdskillnaderna när man väl e uppe på runt 158... Eller vad säger ni...

Tack som fan för all hjälp jag kan få!
Ska du bara köra pist kan du lägga på 10cm+ på längden
Dock bör man tänka brädlängderna är anpassade efter åkarens vikt inte längd
bredden är ok
Ska man köra pist så skadar de itne med en liten styvare bräda

Tja yo!

Jag är sugen på att skaffa en ny bräda och det jag kommer att använda den till är offpist, en del park, och minst piståkning. Jag är 196, väger 77 kg och har storlek 45 i boots. Några förslag?

Tack tack!

Tjupp!

Behöver inspiration! Är 188cm, 90kg muskler *host* och har storlek 45 på bootsen? Kommer köra säsong med snabba pister och förhoppningar om mycket med puder! Har Burton Custom bindningar.

Uppskattar alla förslag!

Hej!
Har åkt i ca. 9år, allround.
178cm, 62kg, strl 40-42.
Självlärd på en billig bräda från märket stuf (bend: camber). Tänkte ta tag i saken och äntligen införskaffa en bra bräda.
Sitter och väljer mellan burton bullet 157W eller burton honcho 157.
Vilken skulle du rekommendera?
Är det 157 jag ska köra på längdmässigt då dem längre är för tyngre vikt?!

Är väldigt tacksam för rekommendation!
Tack!:)

Mariecvw

Kul att du går i tankar på ny bräda, det absolut bästa när man bara har åkt på en bräda är naturligtvis att man testar olika brädor så om du har möjlighet att åka till någon "test-helg" så rekommenderar jag det. Finns både i alperna - Sälen - Vemdalen och åre. Säkert i Stockholm också. När du ändå är på G att köpa ny bräda så rekommenderar jag att inhadla nya bindnigar och boots också då de oftast påverkar åkningen mer än brädan.

Ang längd och modeller så tycker jag att 157 låter ganska lagom för allroundåkning men jag skulle inte köpa en widebräda med storlek 42... då räcker det gott med runt 25cm i bredd.

Du behöver ingen wide iaf, så skulle jag vilja säga att du ska ha en bräda med hybridcamber/rocker. Alltså camber mellan bindningarna och rocker utanför eller tvärtom. Bataleons triplebase kan du kolla in också.

Bataleon Goliath, omni och undisputed, Burton Custom flying V, Smokin KT-22(Clash rocker), Lib-tech hot knife, sen funkar säkert nån mer lib-tech och det finns ju tusen märken till. De brädorna skulle funka super iaf! Kan rekommendera Smokin och Bataleon.

Tack för alla svar och hjälp!
Man drunknar lätt bland alla olika sorter märker jag! Haha
Men kanon, då vet jag att Wide är uteslutet, det har varit största funderingen.

Hade varit kanon med en testhelg, ska kolla upp det!

Men hur är det med Honcho exempelvis, är det en bra bräda? Tycker om priset då jag går på CSN. Och bindningarna freestyle? Gärna fler rekommendationer!
Skorna blir svårare, det får jag nog hitta en affär för, då jag har stora men väldigt smala fötter.
Bor en bit ifrån bra snowboardaffärer, då jag bor i Härnösand, och stadium är den enda som numer har ett sortiment (väldigt litet) så tips på sidor tas gärna emot. Kikat mest på boardstore,blue-tomato, Hollywood, oneoff, top12 och junkyard.

Fastnade för burton x futura vapor för ett par år sedan men blev snål tråkigt nog. Älskar grafiken och hört att den ska vara bra.

Snödjup

Tillbaka
Topp