Svårare med längre skidor?

• Trådstartare Trådstartare A-L
  • Start datum Start datum
A

A-L

Guest
tjabba, jag har beställt ett par skidor som är ungefär 5 cm längre än vad jag är.
jag vet att det finns liknande trådar men hittade ingen som passade. nu är min fråga om det är mkt svårare med längre skidor? det är ju mkt svårare att snurra med längre, men man borde ju vara stadigare i luften med längre skidor, lr?

smaksak. jag föredrar längre skidor då dom jag tycker dom blir bättre överlag, twintipsen är i regel så mjuka att jag vill ha lite längre.

med längre skidor blir du stabilare och får lättare stompade landningar. sen e de en smaksak med det du säger om snurra saktare. med längre skidor behöver du kanske ta i lite mer i början av snurren men sen när du väl är igång snurrar skidorna lättare åt dig. fattar du ? sen tycker ja personigen de e sjukt mkt snyggare med längre skidor.

Ja det blir ju fysikaliskt sett svårare eller jobbigare (hur man nu vill uttrycka det) att snurra med längre skidor då vridmomentet blir större, men du kommer ju vänja dig vid det. Man ska inte vara så rädd för att välja långa skidor. =)

kanske lite overkill å ha längre skidor än en själv närman är tolv, för då väger du ju knappast något alls heller, men du växer väl pöjk, så de där har du snart växt i!

jonhermelin sa:
v-larsson sa:
smaksak. jag föredrar längre skidor då dom jag tycker dom blir bättre överlag, twintipsen är i regel så mjuka att jag vill ha lite längre.
Word, jag kör också skidor som är ca 4cm längre och totalt sett känns det bäst när jag inte bara snurrar park. Har ett par AR;6or som är rätt mjuka så lite längd känndes bra!
Jag rekomenderar trådskaparen att köpa iallafall minst din längd.

Men som hyllengren sa, såg nu att du bara är 12 år är du troligtvis relativt liten fortfarande, låg vikt osv. Kanske blir lite overkill då^^
okej. man får väl hoppas att det går ba iaf.
men är det svårare att raila med längre skidor?

Smaksak.. du vänjer dig, en sak om dom är 30cm för långa men 5cm för långa.. e skit samma.

Kör också med ca 5cm för långa hehe, fast jag har aldrig kört med dom än, fick dom för 1 vecka sen

Tillbaka
Topp