Svårt att välja OP-skidor/Total beslutsångest!

Roooban

Ny medlem
Som många andra här på FR har även jag drabbats av beslutsångest av den högre graden. Har tänkt införskaffa mig ett par "riktiga" offpist-skidor. Skidorna kommer att nyttjas någonstans i Alperna (framförallt nästa säsong men även minst en vecka denna säsong).
Var först väldigt inne på Goodha 114 men efter att ha hört mycket gott om rockerskidor har begäret förskjutits åt det hållet och även lite fetare modeller. Beträffande pisten är det väl ett plus i kanten om skidorna funkar ok, men mina Goodha 181 gör sitt jobb bra där.
Funderar på nån av dessa:

Völkl Chopstick - vid ett besök till Alpingaraget förra veckan promotades denna rätt rejält. Hade sneglat på den tidigare och den verkar vara en riktigt rolig skida men den symmetriska formen känns väldigt jibbinriktad kanske inte riktigt passar mig.

Völkl Kuro - bara hört positivt om den och gillar formen och konceptet bättre då bakändan kan sjunka ner lite i snön.

Line Prophet 130 - samma här, bara fått positiva vibbar angående denna. Är väl inte direkt rocker utan "early rise" här om jag förstått det rätt. Alltså vanligt eller platt spann under resten av skidan? Tips på köpställen då det gäller Line? Har för mig att Skistore hade Prophet 130 men den verkar inte finnas kvar längre.

Jag är 181 lång och väger 84 kg. Har tävlat när jag var yngre men på senare år har det blivit en sväng till Alperna per säsong och några vändor i Sverige (30-35 skiddagar förra året). Man vill väl gärna påstå att man gillar att dra på i stoooora svängar som i alla filmer men i ärlightens namn är det väl mest kortsväng som gäller. Dock känner jag att utvecklingen fortfarande går framåt och det blir större och större.

Så, what say you?

Senast ändrad:
Innan du antingen blir hatad för att skapa en till "vilken skida ska jag köpa tråd" alternativt hjälpt (hoppas på det sista) så är jag lite nyfiken på om du kommer att ha fler än ett par skidor till förfogan?
En säsong i alperna så kan det vara rätt tufft att ha kuron eller prophet 130 som enda skida...

oscarius sa:
Innan du antingen blir hatad för att skapa en till "vilken skida ska jag köpa tråd" alternativt hjälpt (hoppas på det sista) så är jag lite nyfiken på om du kommer att ha fler än ett par skidor till förfogan?
En säsong i alperna så kan det vara rätt tufft att ha kuron eller prophet 130 som enda skida...
Står helt klart att han har en Goodha 181 här ovan eller ser jag fel ;)

//H

Hehe. Ja det hoppas jag med. Jo självklart kommer jag att ha minst ett par till. Har ett par Goodha 181 men funderar på att byta upp mig där/lägga till ett par till nästa säsong.

Hmmm... Om din quiver ska vara 181'an + en till så går nog det mesta fullrockade bort, tiprocker/early rise är nog inte fel...

Prophet 130 såg jag senast den 31a oktober på skistore, två par om jag inte missminner mig...

Platt spann och earlyrise tycker jag man klarar sig väldigt bra på, du får väldigt bra flyt utan att behöva tumma mycket på hårdsnö-egenskaperna... När du går in på stor rocker och tailrocker blir det ofta ganska specificerat. Jag tror mycket på P.130 just för att den bara har earlyrise och inte stor, blaffig rocker à la Hellbent...

Låter som ett väl motiverat svar Carled. Propheten verkar ju väldigt trevlig och snön är ju som bekant rätt hård ibland, även utanför pisten ;) Då kommer vi till nästa fråga: Vad är skillnaden mellan årets Prophet och de äldre modellerna (verkar inte vara några stora skillnader iaf)? Värt att köpa begagnat eller en äldre modell om man inte hittar den nya eller så man sparar nån slant?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp