Jibberisch sa:
Här har vi alltså problemet med att subjektivt rekommendera skidor. Jag var seriös. För fan. Helvetes jävel. Och grundade det hela på TS: " Jag vill ha något som är riktigt gött i pudret men ändå funka som en allround skida och helst runt 115 i midjan."
Som vanligt blir man ödmjuk när de som är så mycket mer insatta (MnO & Co) dyker in i en tråd och talar om egenskaper för en skida. Vad som är vad och varför. Trevligt när rätt dag sammanfaller med rätt humör.
Men det är inte utan att le, man kan konstatera hur ett uttalande tolkas och vilka värden olika individer lägger i olika begrepp och formuleringar. Ett jävla gissel som örfilar upp mig dagligen när jag försöker leka mervärdesskapande epost-skickare.
Enligt mig är Völkl Katana riktigt trevliga i puder och funkar som allround skida. Och runt 115mm i midjan.
" Perhaps the most versatile super-fat ski on the market.“ =)
Därför jag brukar hålla mig borta från trådar som denna. Har fan nog att försöka lista ut vad jag själv tycker om och varför. Men jag har aldrig riktigt känt: "Fan här funkar inte mina samurajsvärd!" Tvärtom. Brukar jag känna mig som en samuraj i backen. I huvudet i alla fall. En ung samuraj i en gammal ryskbrottarkropp, är uttryck som slängts runt i olika sammanhang. Möjligen är jag mer lik den siste samurajen, innan revolutionen så att säga. Ber om ursäkt om jag misslett någon! =)
Och blir, utan ironi och sarkasm, nyfiken på MnO och Pillards sågning! Varför? Utveckla! Förklara! Lär mig!
Det kanske var lite väl hårt skrivet, men jag funderade inte nog för att vara ödmjuk just i den punkten, vilket jag annars alltid är nog med att vara. En ursäkt utdelas till dig för det, Jibberisch. Jag skulle istället ha skrivit: "Katanan är en sjuhelvetes bra skida, men jag är mycket tveksam till att trådstartaren kommer att bli nöjd med den". Det motiverar jag med att det för första är som Pillard skriver, att Katana av idag är en tung och bastant skida. Den är förvisso inte direkt svåråkt iom fullrocker, men det är ändå en dubbelmetallskida som spårar aggressivt och som måste drivas med en del kraft för att vakna till.
Katanan är också en tradbalanserad skida som, i alla fall vid rekommenderad montering, åks bäst med plöstrycksinitiering i svängen. Man sätter an trycket framåt mot tippen och låter den driva skidan in i sväng. De flesta, för att inte säga alla, parkåkare som är vana vid mittmonterade skidor åker med en annorlunda, mer upprätt position och sätter an svängen mer genom att kanta med benet, eller hur jag ska förklara det. Oftast, dock inte alltid, kombineras det också med en tydlig bakvikt. Om det är vanligt med bakvikt bland semesteråkare så är det än vanligare bland parkskolade jibbers. Det är också vanligt med mjuka och ganska dåligt sittande pjäxor i den här kategorin åkare. SPK och liknande skapelser är säkert fina att leka i parken med, men för att driva ett par stora bredlagg är de rena mardrömmen. Alternativt har han ett par 80-100-flexande whatevers från Stadium i Norrtälje. Nu vet jag iofs inte om trådstartaren har sådana pjäxor såklart, men det är ändå en del i den bild som jag fick av det han skrev först. Jag vet inte heller om han/du åker på detta sätt, utan det är rena antaganden.
Sätter man en sådan åkare på ett par skidor som Katana med två lager titanal, nära 115mm i midja, lång skärning och en montering på -8, så blir det en enorm kulturkrock. Åkaren kommer att uppleva att han har två betongblock på fötterna som inte svarar alls som han är van vid att hans mittmonterade parkstickor gör. Efter ett par dagar vänjer han sig, men det kommer att leda till en teknik som man ser alltför ofta, i form av att det svängs ett par gånger i början av linjen, och sen skenar skidan iväg med åkaren i allt större svängar som slutar i att det dras en outrun med full bakvikt och noll kontroll. Det här är inte heller någon beskrivning av perslow, utan mer en allmän bild...
Väljer man istället en skida som någon av de jag nämnde innan (eller Gunsmoke som också är ett riktigt bra förslag. Hur kunde jag glömma den?) så är det fortfarande förvisso ett rejält steg att ta uppåt i bredd och i storlek på skidor, men det kommer att gå mycket enklare.
Det kan vara du som har rätt, dock Jibberisch. Jag kanske tog i lite för mycket i min fördomsfulla analys