Svårt att välja samt är riktigt tveksam

perslow

Ny medlem
Hejsan!
Jag ska ny ha nya skidor till sesången i alperna där det kommer bli en hel del puder. Men jag kommer från en parkbakrund och bara åkt parkskidor det senaste 5 åren men nu har jag tittatvrunt lite men har riktigt svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa. Jag vill ha något som är riktigt gött i pudret men ändå funka som en allround skida och helst runt 115 i midjan. Sen eftersom jag nästan bara åkt parkskidor vill jag inte ha något megastyvt.
Har kollat lite på bland annat opus, sfb (2010) samt armada jj

Vikt: 80-85kg
Längd:188 cm
Och har bra åkkunskaper

Hej Opus är en skön skida, jag gillade den, mycket allaround och funkade faktiskt bra i pist. Däremot var den centermonterad, något jag ogillar i puder. Vill gärna köra med mer pjäxtryck än vad den centermonterade skidan tilllät. Ganska slö i puckel/natur puckel dock. Där märks brädden av. Kör själv Kung fujas och gillar dessa som allaround skida, men de är något smalare än vad du har tänkt dig. Inte lika bra i pudret. Men gryma som hela berget skida, gärna upåkt eller puckel. Nu väger du några kilo mer än mig så jag kan tänka mig att Opus blir lite kvickare för dig än för mig. Sen kan nog 117 (eller vad opusen är) bli lite segt att jibba med? Lite osäker på detta, då jag ej jibbar själv, mer än att droppa lite.

Völkl Katana!

Flyter lika bra i pudret som en friterad engelsman i döda havet. Och är lika kvicka i pisten som en könsmogen kanin.

Senast ändrad:
Ett flertal brukar höja glada tillrop för Nordica Patron för dina ändamål, kan vara värd att kolla...

Man kan ju alltid slänga in bubblaren Bibby med men Katana känns bara fel på alla sätt. Dock räknar jag kallt med att Jibberisch inte var seriös ;)

Katana är ju helt fel skida. Den är för mycket charge.

Du bör titta precis i den kategori som du redan är inne och petar i, dvs 115mm modernt balanserade allroundstwins. En ren centermontering är få som gillar offpist, utan börja med -4 till -6 någonstans, eller välj en Jester/Griffon Demo eller Schitzo så att du kan testa dig gram. Några förslag:

Line Opus: Kanonfin skida som är en modell som har utvecklats under många år. Det mesta är väl avvägt i den och många gillar modellen. Precis som de flesta Line är dom lite distanserade från snön i känslan, men det är ändå rätt poppiga grejor, trots att den inte är speciellt lätt. Även Influence 115 är faktiskt ett tänkbart val från Line i år iom en hel del förändringar i den som har gjort den mer modern i shapen. Den har lite mer spår och pist i sig och är en stabilare skida med metallinslag om du laddar på. Framförallt har den fått tailrocker i år, vilket gör den mer lik Opusen i puder. SFB är också en bra skida som är mjuk och lättåkt. From att den fick rocker är den bra. Innan dess är den för gammal i shape. Årets modell är i princip en Opus med smalare midja, så där är det mer frågan om du vill ha lite mer rapphet och park i skidan (SFB) eller om du vill optimera för bc och puder (Opus).

Nordica Patron: Mer spårig och "carveig" än Opusen och mycket livlig och kul överlag. Lite småfladdrig i högre farter dock och därmed inget för den som riktigt laddar på. Balanserar bäst runt -5 för mig, så det är ingen ren centerinriktad jibber. Mycket trevlig i puder också för övrigt med en utpräglad lång lowrise. Ska du dra på i högre farter, välj Helldorado istället, vilket är samma shape fast med två titanallager.

Salomon Rocker2 108: Ett kliv framåt mot center i balans jämfört med Patronen. Riktigt välpresterande allroundskida som framförallt dom som är vana vid centermontering gillar. Går att drivas från -2 även i djupt puder, men kräver mer fart då än om man står lite längre bak. Precis samma grundkaraktär som trendsättaren Rocker2 från förra vintern.

Atomic Automatic: Samma typ av skida som ovanstående, men den har jag inte testat. Jag gillar shapen dock och Atomic brukar bygga bra grejor.

JJ är inget vidare som jag ser det och får pisk av samtliga ovanstående.

MnO sa:
Katana är ju helt fel skida. Den är för mycket charge.

Du bör titta precis i den kategori som du redan är inne och petar i, dvs 115mm modernt balanserade allroundstwins. En ren centermontering är få som gillar offpist, utan börja med -4 till -6 någonstans, eller välj en Jester/Griffon Demo eller Schitzo så att du kan testa dig gram. Några förslag:

Line Opus: Kanonfin skida som är en modell som har utvecklats under många år. Det mesta är väl avvägt i den och många gillar modellen. Precis som de flesta Line är dom lite distanserade från snön i känslan, men det är ändå rätt poppiga grejor, trots att den inte är speciellt lätt. Även Influence 115 är faktiskt ett tänkbart val från Line i år iom en hel del förändringar i den som har gjort den mer modern i shapen. Den har lite mer spår och pist i sig och är en stabilare skida med metallinslag om du laddar på. Framförallt har den fått tailrocker i år, vilket gör den mer lik Opusen i puder. SFB är också en bra skida som är mjuk och lättåkt. From att den fick rocker är den bra. Innan dess är den för gammal i shape. Årets modell är i princip en Opus med smalare midja, så där är det mer frågan om du vill ha lite mer rapphet och park i skidan (SFB) eller om du vill optimera för bc och puder (Opus).

Nordica Patron: Mer spårig och "carveig" än Opusen och mycket livlig och kul överlag. Lite småfladdrig i högre farter dock och därmed inget för den som riktigt laddar på. Balanserar bäst runt -5 för mig, så det är ingen ren centerinriktad jibber. Mycket trevlig i puder också för övrigt med en utpräglad lång lowrise. Ska du dra på i högre farter, välj Helldorado istället, vilket är samma shape fast med två titanallager.

Salomon Rocker2 108: Ett kliv framåt mot center i balans jämfört med Patronen. Riktigt välpresterande allroundskida som framförallt dom som är vana vid centermontering gillar. Går att drivas från -2 även i djupt puder, men kräver mer fart då än om man står lite längre bak. Precis samma grundkaraktär som trendsättaren Rocker2 från förra vintern.

Atomic Automatic: Samma typ av skida som ovanstående, men den har jag inte testat. Jag gillar shapen dock och Atomic brukar bygga bra grejor.

JJ är inget vidare som jag ser det och får pisk av samtliga ovanstående.
Men vet du om det är rocker på årsmodellen 2010 av SFB?

Samt i och med att jag har kört på riktigt mjuka parkskidor innan är rädd att opusen ska kännas jobbiga?

Här har vi alltså problemet med att subjektivt rekommendera skidor. Jag var seriös. För fan. Helvetes jävel. Och grundade det hela på TS: " Jag vill ha något som är riktigt gött i pudret men ändå funka som en allround skida och helst runt 115 i midjan."

Som vanligt blir man ödmjuk när de som är så mycket mer insatta (MnO & Co) dyker in i en tråd och talar om egenskaper för en skida. Vad som är vad och varför. Trevligt när rätt dag sammanfaller med rätt humör.

Men det är inte utan att le, man kan konstatera hur ett uttalande tolkas och vilka värden olika individer lägger i olika begrepp och formuleringar. Ett jävla gissel som örfilar upp mig dagligen när jag försöker leka mervärdesskapande epost-skickare.

Enligt mig är Völkl Katana riktigt trevliga i puder och funkar som allround skida. Och runt 115mm i midjan.

" Perhaps the most versatile super-fat ski on the market.“ =)

Därför jag brukar hålla mig borta från trådar som denna. Har fan nog att försöka lista ut vad jag själv tycker om och varför. Men jag har aldrig riktigt känt: "Fan här funkar inte mina samurajsvärd!" Tvärtom. Brukar jag känna mig som en samuraj i backen. I huvudet i alla fall. En ung samuraj i en gammal ryskbrottarkropp, är uttryck som slängts runt i olika sammanhang. Möjligen är jag mer lik den siste samurajen, innan revolutionen så att säga. Ber om ursäkt om jag misslett någon! =)

Och blir, utan ironi och sarkasm, nyfiken på MnO och Pillards sågning! Varför? Utveckla! Förklara! Lär mig!

Jibberisch sa:
Och blir, utan ironi och sarkasm, nyfiken på MnO och Pillards sågning! Varför? Utveckla! Förklara! Lär mig!
Jag håller egentligen med dig, Katana är helt underbara som allroundskidor. Jag var enormt nära att fortsätta köra dem som one-ski-quiver. Det som dock fick mig att tycka att Katana inte alls passade var det här citatet från TS:

"Sen eftersom jag nästan bara åkt parkskidor vill jag inte ha något megastyvt."

Katanan är jäkligt styv och tung, i min mening. Grymt bra skida ja men samtidigt ganska styv i relation till genomsnittet.

MnO sa:
Jag har faktiskt kört Patron i över 100 km/h utan särskilt mycket fladder i ett puckligt Idre. Bildbevis finns någonstans på min blogg (freeride.se/blog/krata). Nu är jag iofs inte så tung (~70kg). Jag kör den -2,5 (185cm), och åker den även i parken. Grymt allround och lekfull enligt mig!

Annars är Blizzard Gunsmoke ett alternativ. 114 i midjan, med rätt centrerad position. Jag har inte kört den alls lika mycket, men den är onekligen skön!

JJ har jag kört en hel säsong, och de är helt okej. Rätt bra på de flesta ställen men som MnO sa, får pisk av alla ovanstående.

Jibberisch sa:
Här har vi alltså problemet med att subjektivt rekommendera skidor. Jag var seriös. För fan. Helvetes jävel. Och grundade det hela på TS: " Jag vill ha något som är riktigt gött i pudret men ändå funka som en allround skida och helst runt 115 i midjan."

Som vanligt blir man ödmjuk när de som är så mycket mer insatta (MnO & Co) dyker in i en tråd och talar om egenskaper för en skida. Vad som är vad och varför. Trevligt när rätt dag sammanfaller med rätt humör.

Men det är inte utan att le, man kan konstatera hur ett uttalande tolkas och vilka värden olika individer lägger i olika begrepp och formuleringar. Ett jävla gissel som örfilar upp mig dagligen när jag försöker leka mervärdesskapande epost-skickare.

Enligt mig är Völkl Katana riktigt trevliga i puder och funkar som allround skida. Och runt 115mm i midjan.

Därför jag brukar hålla mig borta från trådar som denna. Har fan nog att försöka lista ut vad jag själv tycker om och varför. Men jag har aldrig riktigt känt: "Fan här funkar inte mina samurajsvärd!" Tvärtom. Brukar jag känna mig som en samuraj i backen. I huvudet i alla fall. En ung samuraj i en gammal ryskbrottarkropp, är uttryck som slängts runt i olika sammanhang. Möjligen är jag mer lik den siste samurajen, innan revolutionen så att säga. Ber om ursäkt om jag misslett någon! =)

Det kanske var lite väl hårt skrivet, men jag funderade inte nog för att vara ödmjuk just i den punkten, vilket jag annars alltid är nog med att vara. En ursäkt utdelas till dig för det, Jibberisch. Jag skulle istället ha skrivit: "Katanan är en sjuhelvetes bra skida, men jag är mycket tveksam till att trådstartaren kommer att bli nöjd med den". Det motiverar jag med att det för första är som Pillard skriver, att Katana av idag är en tung och bastant skida. Den är förvisso inte direkt svåråkt iom fullrocker, men det är ändå en dubbelmetallskida som spårar aggressivt och som måste drivas med en del kraft för att vakna till.

Katanan är också en tradbalanserad skida som, i alla fall vid rekommenderad montering, åks bäst med plöstrycksinitiering i svängen. Man sätter an trycket framåt mot tippen och låter den driva skidan in i sväng. De flesta, för att inte säga alla, parkåkare som är vana vid mittmonterade skidor åker med en annorlunda, mer upprätt position och sätter an svängen mer genom att kanta med benet, eller hur jag ska förklara det. Oftast, dock inte alltid, kombineras det också med en tydlig bakvikt. Om det är vanligt med bakvikt bland semesteråkare så är det än vanligare bland parkskolade jibbers. Det är också vanligt med mjuka och ganska dåligt sittande pjäxor i den här kategorin åkare. SPK och liknande skapelser är säkert fina att leka i parken med, men för att driva ett par stora bredlagg är de rena mardrömmen. Alternativt har han ett par 80-100-flexande whatevers från Stadium i Norrtälje. Nu vet jag iofs inte om trådstartaren har sådana pjäxor såklart, men det är ändå en del i den bild som jag fick av det han skrev först. Jag vet inte heller om han/du åker på detta sätt, utan det är rena antaganden.

Sätter man en sådan åkare på ett par skidor som Katana med två lager titanal, nära 115mm i midja, lång skärning och en montering på -8, så blir det en enorm kulturkrock. Åkaren kommer att uppleva att han har två betongblock på fötterna som inte svarar alls som han är van vid att hans mittmonterade parkstickor gör. Efter ett par dagar vänjer han sig, men det kommer att leda till en teknik som man ser alltför ofta, i form av att det svängs ett par gånger i början av linjen, och sen skenar skidan iväg med åkaren i allt större svängar som slutar i att det dras en outrun med full bakvikt och noll kontroll. Det här är inte heller någon beskrivning av perslow, utan mer en allmän bild...

Väljer man istället en skida som någon av de jag nämnde innan (eller Gunsmoke som också är ett riktigt bra förslag. Hur kunde jag glömma den?) så är det fortfarande förvisso ett rejält steg att ta uppåt i bredd och i storlek på skidor, men det kommer att gå mycket enklare.

Det kan vara du som har rätt, dock Jibberisch. Jag kanske tog i lite för mycket i min fördomsfulla analys :)

GOS sa:
Jag har faktiskt kört Patron i över 100 km/h utan särskilt mycket fladder i ett puckligt Idre. Bildbevis finns någonstans på min blogg (freeride.se/blog/krata). Nu är jag iofs inte så tung (~70kg). Jag kör den -2,5 (185cm), och åker den även i parken. Grymt allround och lekfull enligt mig!

Annars är Blizzard Gunsmoke ett alternativ. 114 i midjan, med rätt centrerad position. Jag har inte kört den alls lika mycket, men den är onekligen skön!

JJ har jag kört en hel säsong, och de är helt okej. Rätt bra på de flesta ställen men som MnO sa, får pisk av alla ovanstående.
Jag har också kört Patron en hel del, iom att det är min huvudskida den här säsongen. Visst går det att dra i hundra knyck, i alla fall så länge man inte provar något annat samma dag. Dra ett åk på det sättet och sen byter du till Katana, Helldorado eller Project 110 och drar samma repa igen. Då förstår du vad jag menar.

Patron är en kanonskida dock, så det ska inte tolkas som en sågning. Det är snarare en beskrivning av känslan i skidan. Jag har ju trots allt valt den själv för den här säsongen, så overall är det en skida som jag verkligen trivs med.

perslow sa:
Men vad säger ni är jag för lång och tung för SFB 182 (2010) ??
Jag väger som dig men är bara drygt 180 cm (vilket iofs inte spelar någon roll) och är en skolad fri skidåkare. Jag kör 2012 SFB 184 cm, går hur bra som helst men hade kört längre om det fanns.
Varför är du inne på just 2010 SFB?

Jibberisch sa:

Jibberisch, du har helt rätt. Jag kör Katana 198 och den funkar utmärkt till allt utom skogsåkning, passager där man måste sidsteppa (men det beror ju mer på 198 än på Katana - en bra grej med 198 är man slutar med sidsteppning och bara åker istället) samt *hårda*, täta och höga pucklar (alla tre egenskaperna krävs) då den är besvärlig att få runt (samma problem som i skogen).

Som vanligt har Freeride-publiken Åre-/Sälenfokus. Det är därför diskussionerna blir så meningslösa.

la_grave sa:
Som vanligt har Freeride-publiken Åre-/Sälenfokus. Det är därför diskussionerna blir så meningslösa.
Haha, eller så svarar man på frågan som ställs istället för att förklara för folk vad de istället borde vilja ha för att vara lika cool som du...

MnO sa:
GOS sa:

Jag har också kört Patron en hel del, iom att det är min huvudskida den här säsongen. Visst går det att dra i hundra knyck, i alla fall så länge man inte provar något annat samma dag. Dra ett åk på det sättet och sen byter du till Katana, Helldorado eller Project 110 och drar samma repa igen. Då förstår du vad jag menar.

Patron är en kanonskida dock, så det ska inte tolkas som en sågning. Det är snarare en beskrivning av känslan i skidan. Jag har ju trots allt valt den själv för den här säsongen, så overall är det en skida som jag verkligen trivs med.
Jag förstår precis vad du menar, kör själv Helldorado då det ska åkas större och fortare. Håller med dig på alla punkter.

la_grave: Där har vi återigen anledningen till varför jag har dina foruminlägg blockerade.

Pillard sa:
la_grave sa:
Haha, eller så svarar man på frågan som ställs istället för att förklara för folk vad de istället borde vilja ha för att vara lika cool som du...
Jag kommenterade Jibberish inlägg, jag utgav mig inte för att svara på frågan (Katana passar för övrigt bra som svar på frågan med undantag för att de är styva).

Lima-ko sa:
perslow sa:
Jag väger som dig men är bara drygt 180 cm (vilket iofs inte spelar någon roll) och är en skolad fri skidåkare. Jag kör 2012 SFB 184 cm, går hur bra som helst men hade kört längre om det fanns.
För att jag kan få hyfsat bra pris på ett par begagnade men vet inte om det är rocker på dem vet du det? samt blir dem väldigt sladdriga i pist med tanke på vår vikt? :) därför ett par 2010

perslow sa:
Lima-ko sa:
perslow sa:
För att jag kan få hyfsat bra pris på ett par begagnade men vet inte om det är rocker på dem vet du det? samt blir dem väldigt sladdriga i pist med tanke på vår vikt? :) därför ett par 2010
Det är inte rocker på 2010:an. 2011 och framåt har det och det är dessutom ganska mycket redan i den första årsmodellen med "Early rise", som Line kallar det.

perslow sa:
Hörde jag "sladdriga"?! Chop-chop.

/Den siste samurajen

Jag tycker du ska köpa JJ för att dom är Armada och henrik van xgames med ett par aramada så då måste dom skidorna vara bästa för annars hade inte henke vunnit iår samt så är JJ riktigt snygga med inspireloggan på sig och phill samt tanner kör med inspire och dom är bra så jag tror att JJ blir bäst! :cool:

perslow sa:
Ok, vad är hyfsat bra pris i sammanhanget, med vilken bindning?
Sladdriga i pist får du nog specificera lite, på kant i stora svängar, i sladdande kortsväng eller när man (eller ja, jag åker bara rakt ner när jag inte vågar svänga) åker rakt ner i mach 3?

Flekz-makkadellic sa:
Jag tycker du ska köpa JJ för att dom är Armada och henrik van xgames med ett par aramada så då måste dom skidorna vara bästa för annars hade inte henke vunnit iår samt så är JJ riktigt snygga med inspireloggan på sig och phill samt tanner kör med inspire och dom är bra så jag tror att JJ blir bäst! :cool:
Det är Magic J du tänker på. Den är lite för bred och mer BC-Jibb tror jag. Tänk på punkter, det blir lättare att läsa då. ;)

Kanske Norwalk av Armada är något?

Lima-ko sa:
perslow sa:
Ok, vad är hyfsat bra pris i sammanhanget, med vilken bindning?
Sladdriga i pist får du nog specificera lite, på kant i stora svängar, i sladdande kortsväng eller när man (eller ja, jag åker bara rakt ner när jag inte vågar svänga) åker rakt ner i mach 3?
Allt möjligt kan du som väger i min viktklass bara berätta lite allmänt vad du tycker?
Samt om du vet att de är rocker på 2010:an?
Runt 3500 med jester 16

perslow sa:
Allt möjligt kan du som väger i min viktklass bara berätta lite allmänt vad du tycker?
Samt om du vet att de är rocker på 2010:an?
Runt 3500 med jester 16
Mina kommentarer gäller 2012 SFB, 2010 har jag inte kört och de har som tidigare sagts ändrats rätt rejält till 2010. Jag tycker det är en riktigt bra allroundskida, tack vare den neutrala monteringen (bara 20 mm bak jämfört med 77 m på Influence 105 och 81 mm på I115) är de väldigt lätthanterliga i skog och överlag lättåkta. De gör för den delen inte bort sig i pisten utan är riktigt roliga på kant och svängen går att påverka och få avsevärt mkt mindre än vad svängradien (17,7 m @ 184 cm) indikerar. För sladdande sväng i hög fart och bökigt underlag eller åka rakt ner med bakåtvikt finns det dock bättre skidor.

Du som kommer från en parkbakgrund tror jag kommer känna dig bra hemma med någon av Pollards lagg, SFB eller Opus, men mitt tips är att lägga några hundringar mer så får du ett par 2012 eller 2013 istället, då de ändrats ganska mycket sen 2010, till det bättre. Bland annat får du ett par sprillans Opus från Tysken för 4300 utan bindning, 5800 med Jester 16.

Snödjup

Tillbaka
Topp