Swallowtails - puderkärlek.

Teddo

Medlem
Någon mer än jag som kör swallowtail och hänger sig till puderåkning på riktiga pudergurkor till brädor?
Skulle vara intressant att höra lite om andra swallowtails än min F2 Lancelot.
Någon som varit på swallowtail-träffen i La Grave?

www.swallowtails.org

Jag var i La Grave förra året (6/2 -04) och såg en massa folk med swallowtail-brädor. TV var också där och intervjuade några. Vet inte om det var samma vecka som träffen. Själv åker jag bara "vanlig" bräda, men testar gärna swallowtail någongång.

Det är svårt att köra vanlig efter man har gått över. Svårt beroendeframkallande. Äkta freeride.

Swallowtail rockar!
Jag har en O-Sin 4807 och den är riktigt bra att köra pist med också.

Man kanske skulle titta förbi på den där träffen i LaGrave nästa år...

Jo jag funderade ju också det, men det verkar inte vara någon här som provat. (Iaf ingen som vill delge skillnaderna.)

Kunde inte svara på ett par dar eftersom jag kört orörd puder i Frankrike i en vecka... Swallowtail!

De största fördelarna är att swallowtailen sjunker baktill så att man kan behålla en normal stance och inte krampaktigt lägga all vikt på bakbenet samt att nosen är bred så att den inte dyker och ger "klotningar".

Mina polare kör O-sin 4807, de är grymma. Vi köpte dock en till 4807 i Frankrike i veckan nu, men det var en Dynastar. Är det samma tillverkare elller? Modellen är identisk, men olika grafik.

Okej, själv kör jag på en Burton floater i lössnö fullt bakmonterad. Jag upplever det absolut inte som man får köra med onaturlig stance. Men en lite smalare tail än nosen skulle jag inte tycka vore fel. Det får bli nästa gång jag köper en lössnöbräda.
Men floatern är ju riktigt bred så den flyter riktigt fint i snön.

Men det vore ju onekerligen skoj att prova en swallowtail och se om den verkligen blir så mycket bättre än en fullt bakmonterad "vanlig" puderbräda.

Ok..de verkar mkt skönare i lössnö än att som ja, ha en fullt bakmonterad bräda men endå vara tvungen att lägga tyngden på bakbenet...

Kollade upp det där med O-Sin vs. Dynastar... Från början hette Dynastars snowboardmärke O-Sin - de tyckte tydligen inte att marknadsföringen gick så bra, så nu görs samma brädor under namnet Dynastar och det klingar ju kvalitet.

Tjena, jag har lite tankar och frågor kring detta då jag själv går i tankar angående att köpa en swallowtail (kallade vi det inte för fishtail förr i tiden förresten?) ...

Jag kör på en 167-bräda där bakre bindningen står mitt på och den främre ett snäpp bakåt. Jag upplever sällan att jag behöver lägga överdrivet mycket vikt på bakbenet, utom vid de tillfällen man kommer ut på flackare partier.
De åk jag tycker är absolut skönast är lössnöåk (självklart) som är såpass branta (eller gärna lite mer) att man får upp tillräcklig fart för att kunna ligga på långa skär - alltså inte stå och hänga på bakbenet. Jag ser logiken i att ha bredare front än tail för att få upp nosen, men min "undran" är om det påverkar skären i hög fart? Vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand

/k

Bouic->
Du säger att du tror att du skulle vinna mest när det flackar ut och du tappar fart. Jag märker dock en ruggig skillnad när jag kommer upp i höga farter i puder på min swallowtail. På en traditionell bräda gjorde jag ofta riktiga Långben-klotningar när det gick fort och nosen dök. Självklart har brädan även bättre bärighet när det går lite långsammare och man slipper ofta köra fast om man ska skråa eller ta sig över en flack offpist.

De klassiska svalstjärtarna (typ. winterstick) har ju en form som är helt optimerad för puder - de fungerar dock mindre bra i princip så fort man behöver använda stålkanterna. Nya generationen av swallowtails (Rossignol Undertaker, F2 Lancelot, O-sin 4807 m.fl.) är ju mer baserade på en modern freestylebräda, men med fetare mjukare nos och styv tail. Detta medför att brädorna uppför sig "normalt" när man skär och det går fint att dra på hardboots och carva loss ordentligt i pisten också.

Vad du ska köpa beror på hur bortskämd du är med puder samt hur många brädor du kan hålla dig med... Kör du oftast i bottenlöst så ska du absolut ha en längre än 180cm - typ winterstick (http://www.winterstick.com/swallow.php). Är du som jag ett par veckor i Alperna varje säsong och lycklig varje gång det kommer ett par dm hemma i Åre så är det bättre med en allround. En bräda du inte lackar ur på när du tvingas ge dig in i pisten...
För övrigt tror jag att det är svårt att få tag i en bräda som är FÖR lång.

Pist undviker jag helst (tycker det är bland det läskigaste som finns att åka pist), men jag gillar å andra sidan skogsåkning väldigt mycket ... men där kanske det bara är dumt att kompromissa? Bättre att hålla sig med två brädor då kanske?

bouic: Bakmontera båda bindningarna fyllt så kommer brädan att bete sig betydligt bättre i lössnön. Du kommer inte att behöva hänga bakåt så mycket.

Om du skaffar t.ex. en Dynastar 4807 så kommer du att få nytändning i pisten också - och den ter sig kanske inte lika läbbig. Lång bräda = bra grepp. Det är väl bara i parken man inte har något att göra (och där kan jag ändå inte köra utan att göra bort mig). Fördelen med swallowtail är att du slipper bakmontera och att brädan uppför sig normalt när du skär.

Sen är det ju hela kapitlet med hardboots vs. softboots. Proffsen jag vet i La Grave som kör på brädor över 2 meter har hardboots - inget annat duger till att tygla såna monster. Eftersom jag själv är en inbiten carver, så föredrar jag såklart att behålla tok-greppet även på puderbrädan. Tyvärr är det ju inte alltid helt smidigt. Jag har blivit tvungen att skaffa ett par softisar för att det ska bli lite lättare att köra skoter när vi är ute och tolkar och letar ospårat. Det är ett elände att köra skoter med pjäxor kan jag säga - det är dock ett lidande för mig så fort det inte är orört puder, hardboots är överlägset så fort det blir lite tuffare.

Nordgren -> Har inga problem med att behöva hänga på bakbenet som jag skrev i tidigare inlägg.

Teddo -> Anledningen till att jag tycker det är läskigt att köra pist är inte pga greppet (har grymt grepp på min bräda och kan köra för fullt till musklerna viker sig) utan pga att det är massa människor som åker planlöst fram och tillbaka. Som att köra motorväg med massa fulla cyklister i vägbanan. :)

Hardboots = pjäxor, antar jag? Nä, pjäxor tänker jag inte gå över till ... då kör jag lagg istället. Det räcker med att ha ett par riktigt styva snowboardskor för min del. eller, varför inte ... man kan ju pröva kanske ...

Njae, jag vet inte om det är riktigt same same faktiskt. Jag har iof aldrig kört hardboot på bräda så egentligen kan jag nog inte uttala mig (men kommer såklart göra det ändå).
När man kör puder upplever jag att det är jäkligt skönt att kunna påverka rörelsen hela vägen ned i vristerna - genom att bara vrida fötterna lite ändrar min vinkel på brädan. Förlorar man inte det finliret om man kör pjäxor?

Visst har man bäst puderkänsla som du säger med softboots, men det beror också lite på hur fort man kör. Är det brant och det går undan så blir det inte så mycket finlir - då lutar man ändå med hela kroppen i svängarna. Men som jag skrev tidigare - det är bara så fort det inte är orört puder som jag blir irriterad på softbootsen, t.ex. som många snowboardåkare (läs softbootåkare) vittnat om så är det ett elände att skråa långt - det är aldrig ett problem med hardboots. Det är väl en vane- och smaksak, men själv har jag svårt att gå tillbaka till soft utan att tycka att jag tappar all kontroll.
Man har ju iaf sett en utveckling på Telemarksutrustning - från sladdriga läderkängor till styva pjäxor för att kunna köra hårdare.

Har du hittat nån swallowtail än?

jeao ... vet inte faktiskt. Vilket märke ska man köpa? Finns det något test/recension/jämförelse mellan de brädor som finns på marknaden idag?

Nja. på swallowtails.org finns mest mått på brädor. Själv är jag så svårt sugen på en Undertaker, men mest för att den ser sååå schysst ut och är längre än min F2. Har inte läst några recensioner dock. Mina tre kompisar som åker Dynastar är väldigt nöjda och har mer eller mindre lagt alla sina andra brädor på hyllan.

Vad kör ni för hardboots och bindningar på era swallowtails? Tänker då på modell och märke. För min del blir det en Undertaker eller om Rossignol kommer med nån nyare modell till nästa säsong. Vet däremot inte vad man ska köra för utrustning förutom brädan.

Jag har ett par Blaxbindningar med INTEC och ett par av sista modellen av Burton Wind som gjordes.
Äldre Burton (typ React) funkar inte med INTEC, bara Physics.

Jag har en 2005:a winterstick och den är väldigt bekväm att åka lössnö med, bärig i fram som bara den. Den är som bredast 34 cm. När man kantställer så blir anläggningslängden i snön 130 cm då 5 cm bak är uppåtböjd och nosens 50 cm hänger i luften. Det är okay att åka pistat med den men blir det isigt och hårt är det inte så skoj (men då får man ta en av sina andra brädor den dagen).
Wintersticken är en utpräglad lössnöbräda. När man sbänger med den så ökar bärigheten fram och minskar bak pga ena svalstjärten kommer upp i luften, lite som att ha en extrent smal pintail, man behöver bara stå avslappnad och låta brädan göra jobbet.

Jag hade en winetsrstick swallowtail 1978 också men det var något helt annat. Den hade konvex botten och en fet urethan/aluminiumskena under och gick absolut inte att åka med i annat än lössnö.

Jag har tyvärr inte provat O´sin/Dynastaren eller undertaker så jag kan inte ge någon jämförelse där men wintersticken beter sig betydligt mer som en vanlig bräda än man kan tänka sig. Köp den för att få nytändning eller bara som variation,,,eller för att den ser snygg ut på vägge,,Lol.

Kidsen blir väldigt förvånade när man kommer dundrande.

http://www.winterstick.com/

Tillbaka
Topp