Swiss och skidbagage genom Langley?

NinjaHawk

Ny medlem
Någon som vet hur hårda Swiss brukar vara kring incheckat skidbagage?

Jag har ett skidbagage som rymmer 2x skiduppsättningar (skidor, pjäxor och stavar) men enligt Langley behöver varje uppsättning checkas in i separata skidbagage, vilket i vårt fall medför dubbla kostnad samt inköp av ett till skidbagage. Känns rätt onödigt, trodde det var vikten på bagaget som spelade roll.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kolla Swiss hemsida? :unsure: Förr har ju deras grej varit att skidbagage ingår, men inte kollat nyligen om de har ändrat för att spara pengar...
Langley har väl någon generiskt statement eftersom de säkert jobbar med olika bolag?

NinjaHawk

Ny medlem
Kolla Swiss hemsida? :unsure: Förr har ju deras grej varit att skidbagage ingår, men inte kollat nyligen om de har ändrat för att spara pengar...
Langley har väl någon generiskt statement eftersom de säkert jobbar med olika bolag?
Ja enligt Swiss hemsida ska det ingå. Därför lite konstigt att ta betalt för det. Enligt Langley är det för att garantera att man får plats. Vad som inte framgår på Swiss hemsida, är om det är OK att ha två uppsättningar i samma skidbagage.

Drkosmos

Aktiv medlem
Låter som ett sätt att casha in lite extra från langleys håll. Flugit flera ggr med Swiss, skidbagage har alltid ingått, aldrig behövt förboka något, bara dyka upp och lämna på flygplatsen. Dock enbart flugit med en uppsättning skidor.

fredw

Aktiv medlem
Kanske enklare att boka direkt med Swiss och ett boende på orten? Blir det dyrare? Eller är det krånglig transfer på egen hand?

TailGunnar

Aktiv medlem
Ja enligt Swiss hemsida ska det ingå. Därför lite konstigt att ta betalt för det. Enligt Langley är det för att garantera att man får plats. Vad som inte framgår på Swiss hemsida, är om det är OK att ha två uppsättningar i samma skidbagage.
wvHRaHfpCHKWyEBZdhwN.png

Hawk100

Aktiv medlem
Swiss är världsklass när det gäller skidbagage. Det ingår alltid utöver ditt ordinarie bagage (Obs! UTOM för Economy light där du enbart får resa med ett handbagage!). De väger skidfodralet, men jag har (hittills) aldrig varit med om att de öppnar det! Men det bör nog inte väga mer än 23 kilo (kill-)gissar jag….

Essway

Ny medlem
Swiss är favorit när det gäller att flyga, åtminstone med skidor i bagaget. Det gäller dock att kontrollera att det verkligen är Swiss som även utför flighten (operator). I annat fall kan du ändå bli tvungen att betala extra för skidor. Att ha två par skidor i ett fodral har jag haft ett flertal gånger med Swiss. Formellt är det inte ok men ingen har ställt frågan och de har heller aldrig klagat.

Vad som gäller när Langley står för bokningen har jag dock lite svårt att uttala mig om. Jag har rest med Langley ett flertal gånger, klart prisvärda men samtidigt har bagaget varit kvar på Arlanda vid tre tillfällen.
På senare år med mer strikt kontroll på incheckade skidpar mm så har bagaget följt med planet... :) Om de har särskild överenskommelse med Swiss kring detta har jag dock ingen aning om.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp