switch,fakie eller cab

JohanDahlstedt

Aktiv medlem
switch,fakie eller cab
vilet är rätt att säga om en skidåkare åker och snurar baklänges.
själv tycker jag att switch eller fakie går bra att säga men cab det är ju näe man åker switch å snurrar frontside. men på skidor kan man inte snurra fs & bs så cab blir ju helt fel.
vad säger ni??

switch,fakie eller cab
switch o fakie är väl inte riktigt samma grej?

switch e väl när man åker in baklänges & fakie är när man landar baklänges eller är jag helt fel ute?

switch,fakie eller cab
skitsamma? men jag skulle nog säga som pell-e att man åker in SWITCH och landar FAKIE

cab är väl att åka in baklänges, snurra och sen landa baklänges också?

switch,fakie eller cab
cab kommer från sk8ten och innebär att man åker switch och sedan snurrar frontside.

Helt omöjligt att göra med skidor typ ?

switch,fakie eller cab
varför kan man inte snurra frontside på skidor? e inte frontside snurra åt vänster å backside snurra åt höger? vet att de inte har nåt att göra med snowboardåkarnas rygg fram å skit hit å dit. men de brukar ju iallfall stå så på tävlingar och sånt ..

switch,fakie eller cab
switch är när brädan är åt fel håll dvs tailen fram,fakie när man åker baklänges och poppar vanligt,cab är baklänges med fakie pop

switch,fakie eller cab
ska i min söndagskvällströtthet/likgiltighet försöka reda ut någonting här....

switch: åka med fel fot fram på skateboard

fakie: åka baklänges på skateboard, åka baklänges på snowboard, åka baklänges på skidor.

cab: fakie bs 360 på skateboard eller snowboard

där har vi det. det är allt du behöver veta.

anledningen till att det är omöjligt att åka switch på skidor eller snowboard är att du vid switchåkning flyttar
fötternas placering på skateboarden, du kan inte flytta fötterna på snowboard eller skidor.

skateboardförklaring:

vanligt: ---> (:/):::/):::) ---> om man står goofy på skateboarden.

fakie: <---- (:/):::/):::) <---- "

switch: <---- (:::/):::/):) <----- fortfarande goofy, men eftersom han åker åt andra hållet med ansiktet åt
samma håll står han regular, men switch, dvs "unnatural".

hoppas ovanstående illustration av skateboards med fötter kan göra er lite, lite klokare i ämnet...

sen säger ändå folk (inkl. jag) cab och switch om baklängesåkning på skidor, och de är idag allmänt
vedertagna synonymer. det kallas väl ord-evolution eller något. jag vet inte, jag e bara baklängesåkare.

J

switch,fakie eller cab
cab: fakie bs 360 på skateboard eller snowboard ???

är det inte lättare och säga fs då man börjar ju snurren som en frontside snurr fast man åker fakie ?

switch,fakie eller cab
jag blir helt förvirrad..kan inte ni i freeridesledningen starta ett eget snowboardforum? för jag tror att det är som PELL-E säger, men d verkar ju inte vara samma på snowboard?
lr så kan väl ni snowboardåkare starta en egen "wannabe-fr" där ni kan ha ett forum.
Thats all folks!

switch,fakie eller cab
Min erfarenhet är att alla norr om dahlälven säher fäääkie medans alla söderifrån säger switch....det har således mer med dialekt än med ordet egentliga användningsområde.

Cab gör man på skate/snow och inte med skidor.

switch,fakie eller cab
hmm... har kollat lite på Westers illustration med skateboarden.. och det stämmer ju. Men jag som åker bräda även på snön vill nog påstå att switch är allt som sker med "fel" fot framåt sålänge du inte snurrar frontside, då switch blir cab. Dvs. alla bs snurrar med "fel" fot framåt blir switch och alla fs snurrar med "fel" fot framåt blir cab. Annars har jag aldrig använt ordet "fakie" inom snöbrädesåkningen... det skulle vara om man poppar typ en baklänges-"nollie" upp på en box eller dyl... kan jag tänka mig att fakie passar bättre än switch i sammanhanget.

invecklat.. men intressant.

/ebbe

Senast ändrad:
switch,fakie eller cab
Ok.

Switch: du använder foten som du tar fart med på skateboard för att utföra trick med din tail på snowboard blir det bakfoten när du åker din vanliga stance som du använder vid switch trick.

Nollie: du använder din framfot för att poppa med nosen medans du åker framåt alltså din vänstra fot om du åker regular och högra om du är goofy åkare.

Fakie: se nollie fast du åker switch alltså åker med din bakre fot med tryck på din switch nos, alltså åker du vanligt fast baklänges.

Cab: kommer från att Steve Caballero som körde för powell började göra sköna 3:or och 1:or på skate nån ggn på 80-talet (tror jag?) åt just bs medans han åkte fakie och det fick namnet half cab eller en caballerial om jag inte minns helt fel.

Allstå är Cab ett trick istället för en beteckning för hur du står på brädan eller skaten, alltså inte som switch, fakie och nollie.

Tycker Skidåkare gör rätt i att kalla saker switch eftersom det är ju tvärtemot när du åker vanligt framåt, alltså bakåt.

Vad vet jag.

switch,fakie eller cab
men på skidor säger man väl cab, fakie och switch både när man åker in baklänges och landar baklänges.

switch,fakie eller cab
Som Wester sa så är det helt och hållet omöjligt för en skidåkare att åka switch. Ändå envisas vi med att säga det eftersom "Switch 720" ligger bättre i munnen och är lättare att säga än "fakie 720"

switch,fakie eller cab
Cab är på snowboard: Switch Frontside. Vad jag har förstått.

Sen har väl nån pajas spridit det uttrycket inom skidåkningen.

switch,fakie eller cab
Är det ingen som kan förklara thom8 inlägg?? Och föresten så tycker jag att det inte speler någon roll om man säger fakie el switch....

switch,fakie eller cab
ok, sånn som jeg har skjønt det og som alle jeg kjenner sier det så er cab, switch unatural, f.eks sw unatural 5 = cab 5, gjør det mye enklere å si.. å en ting til, vi kjører ski, ikke skateboard eller snowboard.. så hva faan har det å si at det er det på skateb eller snowb?

switch,fakie eller cab
JWester sa:

fakie: åka baklänges på skateboard, åka baklänges på snowboard, åka baklänges på skidor.

anledningen till att det är omöjligt att åka switch på skidor eller snowboard är att du vid switchåkning flyttar
fötternas placering på skateboarden, du kan inte flytta fötterna på snowboard eller skidor.

skateboardförklaring:

switch: <---- (:::/):::/):) <----- fortfarande goofy, men eftersom han åker åt andra hållet med ansiktet åt

hoppas ovanstående illustration av skateboards med fötter kan göra er lite, lite klokare i ämnet...

sen säger ändå folk (inkl. jag) cab och switch om baklängesåkning på skidor, och de är idag allmänt
vedertagna synonymer. det kallas väl ord-evolution eller något. jag vet inte, jag e bara baklängesåkare.

J
CAB= switch frontside inte bs

switch,fakie eller cab
ville bara reda ut det..
sen angående alla frågor om sitch fakie eller cab..
säg det man tycker låter bäst..
alla är egentligen rätt.

switch,fakie eller cab
JWester sa:

skateboardförklaring:

J
asså wester LOL vilken w00tig n00b du är! cab är ju switch frontside på bräda

switch,fakie eller cab
sebastian_p sa:
JWester sa:

skateboardförklaring:

J
cab = fakie bs, en fakie bs blir alltså en switch fs nollie

switch,fakie eller cab
utvecklar det lite mera, när du står fakie och gör en bs ollie..så snurrar du "frontside" eftersom du åker fakie, men hade du åkt regular så snurrar du backside. därför heter det fakie bs ollie. alltså har wester rätt.

ville bara reda ut det

switch,fakie eller cab
switch er å køre baklengs inn på hoppet, men noen kaller det fakie. Fakie er å lande baklengs og cab er å kjøre switch inn på hoppet og snurre unaturlig altså andre veien en den du snurrer naturlig altså vanlig, så en cab 360 vil si at du kjører baklengs inn på hoppet og tar en unaturlig 360

switch,fakie eller cab
Stenman sa:
sebastian_p sa:
JWester sa:

skateboardförklaring:

J
cab = fakie bs, en fakie bs blir alltså en switch fs nollie
nej CAB=switch frontside

switch,fakie eller cab
Stenman sa:
utvecklar det lite mera, när du står fakie och gör en bs ollie..så snurrar du "frontside" eftersom du åker fakie, men hade du åkt regular så snurrar du backside. därför heter det fakie bs ollie. alltså har wester rätt.

ville bara reda ut det
på snowboard

switch,fakie eller cab
Jibber13 sa:
switch er å køre baklengs inn på hoppet, men noen kaller det fakie. Fakie er å lande baklengs og cab er å kjøre switch inn på hoppet og snurre unaturlig altså andre veien en den du snurrer naturlig altså vanlig, så en cab 360 vil si at du kjører baklengs inn på hoppet og tar en unaturlig 360
nej cab är sw vanligt.. sw backside är onaturligt.. eftersom att det anses vara svårare på snowboard

Tillbaka
Topp