Sydvästra Schweiz, hur? vart?

sydvastlund

Ny medlem
Hej,

Har inför vinterns kommande säsong kikat på alternativet sydvästra Schweiz, tanken är att göra en uppföljare från förra vintern där jag spenderade 2 månader i bil och kanske täckte av en lite för stor yta på för kort tid. har därför tänkt att begränsa mig till just syvästra delarna av Schweiz. det jag tänkte fråga var:

Finns där något universellt liftkort som kan tänkas gälla hela kantonen? eller måste jag som i frankrike lösa dagskort/veckokort överallt?

Skall jag satsa på att hitta boende billigt, någonstans i dalen, eller skall jag med risk för att fastna på ett och sama ställe försöka hitta plats i eller nära en skidort?

Är det någon som tidigare försökt sig på konceptet, eller har erfarenhet från regionen gällande åkning att dela med sig av, var god kommentera, finns invändningar, kom gärna med andra förslag!

Du kan köpa ett säsongskort för de här orterna i kantonen Vaud: http://www.alpes.ch/en/Destinations.3

Ungefär samma sak finns för Valais, kallas för Valais SkiCard. Ett Unlimited verkar vara det du letar efter. Google ger dig en del mer info. Lista över orterna det täcker finns här: http://www.valais.ch/en/valaisskicardrem.cfm?

Hör av dig om du vill ha åk-sällskap, jag spenderar en hel del tid där under vintrarna.

Härligt!

bofast i Geneve då?
Jag har fått för mig att det är just denna ruta av alperna man skall rikta sig in på om man är intresserad av hög höjd?

sydvastlund sa:
bofast i Geneve då?
Jupps :)

Tja, det finns en hel del orter med bra åkning högt upp i den delen av Schweiz. Det finns det å andra sidan även i centrala Schweiz och neråt Tarentaise-dalen i Frankrike också, så det är inte enda stället. Men det är ett av dem :)

Om du är villig att stå ut med lite lappsjuka kan Le Chable nedanför Verbier vara ett schysst ställe att utgå från. Någorlunda rimliga hyror (åtminstone jämfört med Verbier), ägglift rakt upp till och förbi Verbier på morgonen utan köer och snabb och enkel väg ner till motorvägen som tar dig till resten av Valais. Nackdelen är som sagt att du missar väldigt mycket av det sociala livet i Verbier eftersom sista postbussen därifrån ner till Le Chable går vid 21 eller nåt sånt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp