System vs. videokamera?

Jonsson_P

Ny medlem
System vs. videokamera?
Godkväll!

Har en Canon Legria HF200 & en GoPro HD Hero som jag har gjort en del filmer med men vad jag har förstått så använder väldigt många systemkameror när dem filmar, för att nämna en: Rackartygarna.

Vad är egentligen skillnaden? Bör jag sälja min videokamera och införskaffa t.ex. en Canon 550D?

Min personliga åsikt är att det syns när det är filmat med en Systemkamera, men jag vettetusan vad det är som gör att det syns!? Ett annat djup?

Någon som har kunskap om olika objektiv? Vilka är intressanta vid filminspelning? Prisklasser? Vad står 50-250mm, f1, 0.3 osv för?

Tips & råd snälla!

System vs. videokamera?
Visst är det fint med systemkamera när man gillar att filma OCH fota, men jag personligen tycker inte att det är klokt att byta kamera för att filma (som ser ut att vara prio nr1 för dig). Läs på lite hur systemkamerorna fungerar under filmning eftersom att de skiljer sig markant från en vanlig filmkamera som du bara slår på, trycker på REC och låter rulla.

Gillar du systemkamerans finish och är beredd på att mecka med manuella inställningar när det kommer till exponering, vitbalans och skärpa vid varje klipp ska du ju självklart köra på en system. Jag själv använder en Canon 60d när det kommer till att filma korta edits och fotografera (och det är jäkligt skönt med båda funktionerna i samma hus).

OM du kör på en system så är 550dn är en jäkligt bra kamera. "Billig" och bra :)

System vs. videokamera?
Någon som har kunskap om olika objektiv? Vilka är intressanta vid filminspelning? Prisklasser? Vad står 50-250mm, f1, 0.3 osv för?
50-250mm är zoomen på objektivet, just 50-250 tycker jag är ett bra allround objektiv att filma snowboard/skidåkning. Dock bra att komplettera med något mer å vidvinkels-hållet 11-18mm/fisheye om du ska köra followcam i parken m.m.
f/1,8 och liknande är bländartalet, anger hur mkt ljus du släpper in ju lägre desto mer ljus kan du få in och få bättre bilder i mörkare förhållanden som inomhus, lägre bländartal ger också kortare skärpdjup. När bländartalet sjunker på objektiven höjs också priserna

System vs. videokamera?
Om du bara bryr dig om ditt slutresultat och kan gå över eld och vatten (skämt å sido) för att komma dit så har du ju klara fördelar i din budget om du väljer att filma med DSLR-kameror. Vill du däremot ha fördelarna som bildstabilisator, slippa moire, lineskipping eller jelly (googla på dessa uttryck och vimeo/youtube'a det för att få se exempel) så är en videokamera att föredra.

Jag använder mig av både 7D, 550D, GoPro men även en HVX200 som är en lite rejälare videokamera från Panasonic. Jämförelsen emellan är som dag och natt men de finns även användningsområden och funktioner på båda sortens kameror som är mer lämpade, eller i vart fall blir enklare att använda, i vissa områden.

DSLR's är ju ganska smidiga att ha rent volymmässigt och gör sig i mitt tycke i varje fall, bäst på kvällar/nätter. När det gäller att filma i lowlight rent generellt så slår en DSLR de flesta kamerorna i konsumentklassen ( din HF200 som exempel).

Men det finns många gånger man önskar att man inte var begränsad med en DSLR, helt klart. Så kan du behålla de kamerorna du har och sedan komplettera med tex en 550D (som ju faktiskt är snuskigt billiga just nu!) med en del optik så tror i vart fall jag att du kommer bli nöjd.

Varför du tycker att du ser skillnad på det som är filmat med en DSLR jämfört med andra budgetalternativ tex HF200 har väl först och främst att göra med sensor samt optik. En HF200 har en sensorstorlek på 3.89 megapixlar medans tex en 550D har en sensor på 18 megapixlar. Här är 2 länkar som jag tycker är bra för att lära sig mer om just DSLR: http://nofilmschool.com/dslr/ samt: https://vimeo.com/videoschool .

Lycka till!

System vs. videokamera?
Jag har en 550D, sjukt nöjd med den! Ett litet minus är dock att om du filmar mycket followcam med 550D\'n så har den ingen autofocus... Tycker dock personligen inte att detta är något större problem då det bara är att försöka hålla samma avstånd samt att det inte blir speciellt stor skillnad men endå värt att tänka på :)

En sak du bör tänka på är att objektiven är ganska dyra och om du är som mig så nöjer du dig inte med ett objektiv :(

Annars en extremt bra filmkamera enligt mig! och glöm inte bort att den även funkar att ta foto med och då är det inga pjåkiga engångskamera foto ;)

System vs. videokamera?
En sak jag tycker väger in är att det är mycket svårare att zooma "snyggt" eller byta fokus när man filmar med en systemkamera jämfört med film-kamera

Tillbaka
Topp