Systemkamera eller filmkamera?

TuaB

Medlem
Tja!

Jag håller på att filma skidåkning/friåkning och tänkte köpa en ny kamera men jag kan inte så mycket om kameror så jag vet inte riktigt om jag ska köpa en system eller filmkamera.

Vilken kamera är mest värd att köpa för att filma skidåkning med?

Då skulle jag rekommendera en filmkamera. En systemkamera blir avsevärt mycket dyrare och ger dig förmodligen inget extra.

För det första, hur mycket pengar har du att lägga ner på en kamera? Det är lite skillnad på om den får kosta en tusenlapp eller tio tusen..

För det andra, kommer du verkligen BARA använda den till att filma skidåkning? En stillbildskamera med filmfunktion är bra mycket mer mångsidig än en filmkamera.
I princip alla systemkameror med filmfunktion ger dessutom bättre resultat än renodlade filmkameror tack vare att de i regel har större sensor och därmed tillåter kortare skärpedjup.

Jag hade väll kanske inte tänkt att lägga ut mer en 6-7 tusen. Köper jag en systemkamera kommer jag förmodligen att fota än del också.

Då föreslår jag ett enklare systemkamerahus som kan filma, t.ex. Canon 1100D eller Nikon D3200.

Komplettera det med ett zoomobjektiv efter vad din budget tillåter, större zoomomfång innebära högre priser. 18-55mm är i minsta laget, 18-105mm eller t.o.m 18-200mm ger mycket mer alternativ. Det går också att splitta på flera objektiv, t.ex 18-55mm + 55-200mm, men då får du vara beredd på att bära lite mer.

Som sista komplement köper du ett billigt ljusstarkt fast objektiv för att kunna få riktigt kort skärpedjup när du vill ha det. En 50mm f1.8 brukar kosta kring en tusenlapp, egentligen vill du ha något mer mer vidvinkel än så, kanske 35mm, men de brukar kosta betydligt mer.

Bra paket:
Canon 1100D 3000kr
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS 3500 kr
Canon EF 50/1.8 II 850 kr
totalt 7350 kr

Nikon D3200 med Nikon AF-S 18-105/3.5-5.6 G ED VR 5000 kr
Nikon AF-S DX 35/1.8 G 1600 kr
totalt 6600 kr

Franklin sa:
För det andra, kommer du verkligen BARA använda den till att filma skidåkning? En stillbildskamera med filmfunktion är bra mycket mer mångsidig än en filmkamera.
I princip alla systemkameror med filmfunktion ger dessutom bättre resultat än renodlade filmkameror tack vare att de i regel har större sensor och därmed tillåter kortare skärpedjup.
Då är min fråga: Varför finns det överhuvudtaget renodlade filmkameror på marknaden? Någon fördel måste ju dessa ha tycker jag.
Ska man bara ha kameran till att filma BORDE det ju vara bättre att köpa just en FILMkamera.

Tomtefar sa:
Franklin sa:
Då är min fråga: Varför finns det överhuvudtaget renodlade filmkameror på marknaden? Någon fördel måste ju dessa ha tycker jag.
Ska man bara ha kameran till att filma BORDE det ju vara bättre att köpa just en FILMkamera.
Rätta mej om jag har fel. Men nackdelen med systemkameran är väl att de inte är någon höjdare att zooma samtidigt som man filmar. (har dock hört rykten att de går att lösa med lite finare objektiv)

Alex_Sverin sa:
Rätta mej om jag har fel. Men nackdelen med systemkameran är väl att de inte är någon höjdare att zooma samtidigt som man filmar. (har dock hört rykten att de går att lösa med lite finare objektiv)
Både ja och nej.. Filmkameror brukar ha motorzoom där du trycker på en knapp och kameran zoomar i jämn takt, med systemkameror får du zooma manuellt och det ljudet brukar höras ganska bra i micken. Men helt ärligt tycker jag man får bättre resultat med manuell zoom efter lite övning, och ljudet från alla kameror är så värdelöst utan extern mick att det bästa ändå är att dränka det med musik. (Eller koppla in en riktig mick)
Tomtefar sa:
Då är min fråga: Varför finns det överhuvudtaget renodlade filmkameror på marknaden? Någon fördel måste ju dessa ha tycker jag. Ska man bara ha kameran till att filma BORDE det ju vara bättre att köpa just en FILMkamera.
Främst tack vare ergonomin skulle jag tro, men jag har själv svårt att ge bra argument för renodlade filmkameror (iaf i denna prisklass). Kvaliteten på det färdiga resultatet är i regel alltid bättre med en systemkamera, plus att det är mycket, mycket mer flexibelt med olika objektiv och externa tillbehör som du kan anpassa efter eget tycke.

Senaste fotbolls-EM direktsände TV4 ett magasinprogram under sena kvällar där allt fotades med nikon D800. Bästa bildkvaliteten av alla studioproduktioner under det mästerskapet.

Skulle inte en Canon 100d vara ett ganska bra val eftersom den är mindre och har autofokus vid filmning?

snow99 sa:
Skulle inte en Canon 100d vara ett ganska bra val eftersom den är mindre och har autofokus vid filmning?
Absolut, men den är dyrare så då spräcks din budget. En tumregel är att alltid prioritera objektiv och inte kamerahus.

Canon 100d skulle vara ett bra val, just nu är det rea på den på elgiganten och du kan dessutom köpa till ett Canon EF 50/1.8 II för bara 199 kr. Eller så köper du 600d för samma pris men då har du också en vinklingsbar skärm. Jag skulle inte köpa en 1100d då filmegenskaperna inte riktigt håller måttet på den.

Tillbaka
Topp