systemkamera

Andnil

Ny medlem
systemkamera
Skulle vilja ha tips på bra begagnatköp av systemkamera som lämpar sig för mig som är tämligen ny på området. Kameran får inte vara allt för dyr och ska fungera hyfsat både till natur- och sportfotografering.....

systemkamera
Minolta 505! Inte så jättedyr men funkar bra och har de vanligaste funktionerna. Dynax 500 si funkar oxå men har ingen utgång för trådutlösare... Borde ligga runt 2000 beg., kanske tom lite under.

/Smurfen

systemkamera
Jag kör själv med två Canon Eos 600 hus. Dessa går nog att hitta strax under 2000:-

Eos 600 kommer från den lite äldre generationen autofocuskameror och en nackdel mot nyare är att det bara finns en autofocussensor. Detta ställer högre krav på att motivet hålls centrerat i sökaren (eller att man använder någon variant av förinställning av skärpan). Å andra sidan är autofocusen på denna kameran hyfsat snabb, vilket också gäller för motorn. Jag har en vis känsla av att Eos 600 dessutom är snäppet tåligare än de nyare modellerna i samma klass eller strax under (Eos 10, 100, 50, 30). En ytterligare nackdel kan dock vara avsaknaden av inbyggd blixt. Vidare är det ganska lätt att hitta begagnade objektiv till Canons Eos hus.

Eos 650 (eller 620), som ser snarlik ut som 600 är mycket segare i autofocusen och har betydligt långsammare motor och dessa modeller rekomenderar jag egentligen inte (om man inte får dem riktigt billigt).

Vill du lägga lite mer stålar, sikta på Eos 100, 10, 5(om du hittar), eller 1. Gamla Eos 1:or har i och för sig också en "enkel" autofocus, men är såsom varande proffkameror extremt stabila och köldtåliga etc.

HitMe

systemkamera
som svar till systemkamera?...

Jag skulle vilja rekomendera att kolla pant auktioner här brukar priserna vara (om man har lite tur) väldigt bra.
Man bör ju dock känna till lite olika modeller för att veta vilka man ska bjuda på.

Å andra sidan brukar det alltid drälla med gubbar som är jätteduktiga på kameramodeller och som ska göra klipp.
Snacka lite med dom och sedan bjuder du på dom kameror som dom bjuder på (dom vill ju göra jätteklipp och slutar därför bjuda ganska tidigt).

Det är ju lite av en chansning då vissa fel är svåra att kolla på plats men det kan ju vara värt det i bland...
Mvh Mathias Högberg

systemkamera
køp en gamal kamera utan autofokus ,zoom och automatik. då lær du dig mycket bættre.Nikon har bra billiga kameror som ær super bra før nybørjare.Kolla nikkmat FTn. den annvænde jag i tre år utan at kænna mig hindrad av att gøra allt sjælv.

dess utom slipper du va med om att kameran dør bara før att det blir minus 20(vilket det ibland blir i svenska fjællen)

systemkamera
som sagt, kolla på pant aktioner.....jag köpte min sigma sa-300 med två objetiv och väska för 1200:- Biligare går inte att komma undan, isånafall hör av er vart??

systemkamera
När det gäller köp av begnad kamera ska man fråga hur många
rullar som gått genom kameran. Normala konsumentkameror dvs
nypris under 5000 kr har mekanik som klarar ca 6-7 rullar i 10 år.
Sen måste det mesta bytas ut. Tyvärr...

Satsa däremot på en äldre kamera, själv anväder jag Olympus,
OM-1n. Den är HELT batteriOberoende! Jag servade den just för ca
2500 efter ett dopp i S:t Annas skärgård. Så nu har jag en ny
kamera inuti som håller i minst 10 år till.

Vad mer man ska tänka på när man väljer systemkamera är
kvaliten på gluggarna. Satsa hellre på en äldre Olympus, Nikon,
Leica mm ist för en ny billig Minolta eller Canon. Fast visst tänker
du satsa rejält med pengar, en ny Canon, Minolta eller Nikon för ca
15000 + gluggar så får du en bra kamera med bra optik i
gluggarna också.

systemkamera
Jag är själv ingen artist, utan fotar hellre än bra... Jag sprang över en obetydligt begagnad Pentax MZ-50. Passar mig som handen i handsken. Lätt att lära sig och lätt att få tag på nya objektiv i alla prisklasser.
Det är väll ingen proffskamera men tar hyggligt bra bilder, med tanke på min ringa kunskap...

// Mr Pink

systemkamera
själv fungerar min eos 300 bäst, den är "ganska" billig och lätt för att vara systemkamera,lätt att vära med alltså.

men minolta 505 är också bra...lätt att hanteras med.

sen köper man en kamera så ska man tänka mer på vad man tar för kort än vad för kamera man har.

lycka till =)

systemkamera
jag har en eos 1000f som jag tycker e bra. du har möjlighet att ställa in egen exponeringstid, exponeringskompensation (om det finns mycket sol som reflekteras i snön), multiexponering osv. men du kan oxå låta kameran sköta hela jobbet, vilket är lättare i början. leta på auktioner på internet! www.tradera.com eller www.qxl.com

systemkamera
CANON EOS 300!
Just det...

1) Lättanvänd, flera automatiklägen och alla manuella möjligheter +användbara program.
2) Billig, nypris/rek pris ca 4500:-
3) Riktigt bra bilder, blev årets systemkamera nåt år..(tror det var -99/00),EOS 300 har ett mycket avancerat autofokus system som mäter avståndet på sju olika punkter! Avståndsmätningen är dessutom kopplad till ljusmätarens 35 zoner för att ge så korrekt exponering som möjligt.
4) 335 g= jäkligt lätt!(kamerahus)
5) http://www.photographyreview.com/35mm/Canon+EOS+Rebel+2000-EOS+300/PRD_83218_3105crx.aspx med 157 recensioner, snittbetyg 4.45/5

osv..

systemkamera
Jag har skaffat en digital systemkamera, en Fuji4900. Jag tycker den är kanon bra!!! men dock dyr ca:9500kr när jag köpte den i höstas. Men man slipper snåla på film det e bara att trycka av. Den är desutom enhel del mindre än en vanlig systemkamera vilket e skönt. Man kan ta 5bilder/sec. vilket är perfa när man fotar hopp, bara att hålla in knappen!!!

Jag rekomenderar den varmt!!!

systemkamera
Canon EOS 30 är en rätt så schysst kamera. Den har hyffsat bra Autofocus och en motor som tar några bilder i sekunden. Nakdelen med Canon är att motorn sitter i Objektiven vilket medför att dom blir tyngre, samt att man inte kan ha ett gamalt manuellt objektiv på kameran som man kan ha på Nikon (det har och göra med fattningen på objektiven). Ska du exprimentera med blixt så är EOS 30 inte heller den bästa kameran eftersom blixtsynken inte är den bästa.

Vill du lägga ut någon tusenlapp till är Nikon F90X en kanonkamera för skidfotografering. Relativt snabb, rejäl, styktålig och skön att ta kort med. Kameran är visserligen inte den lättaste som finns men det har man igen när korten ska tas.

Lycka till med kameraköpet! /Daniel

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp