Ta bort denna!

Ta bort denna!
Spontant tycker jag att det ser ut att vara väldigt mycket grejer, men behovet beror ju av ändamålet. Du antyder i texten att du ska sova i hytta och handlar det om mer än en dagstur kanske du måste släpa på ett och annat. Jag utgår ifrån att det du vill ha synpunkter på är packningen för själva toppturandet, dvs att lägerbagaget lämnas i hytta/tält/pulka. I så fall tycker jag att du har för mycket grejer i din ryggsäck. Varför dra på flera olika värmeplagg t.ex. bestäm dig för vilket som blir bäst utifrån vädret och turen. Flera förpackningar med solskydd när du kan ta på det vid lägret och sedan ha ett litet stift etc att bättra med. Tre par handskar och alla mössor fattar jag inte heller vitsen med. Håller med om att membranjackor är ganska dåliga att ha till vinterturer, men en lätt skaljacka ger ju också ökad säkerhet vid en plötslig väderförsämring.

Så här gör jag:
Jag använder softshelljacka eller bara understället på vägen upp, har en Liv duntröja att dra på som värmeförstärkning och en skaljacka i tätslagen bomull att ta på om det blåser upp. Den har ju också en huva om det behövs. Annars använder jag pannband och solglasögon på vägen upp och hjälmen med goggles på vägen ned. Tunna handskar och fodrade goretexhandskar i ryggan. På benen har jag underställ och en vanlig tjock knästrumpa. Vanliga skalbyxor i goretex, med hängslen. Vad gäller byxor så tycker jag ofodrade skalbyxor funkar som enda plagg och då slipper jag ju bära extra överdragsbyxor i ryggan.

I ryggan: Mackor, termos, vätskesystem med söt saft i. Chokladkaka etc. Sond, röd ful spade i stålplåt med trähandtag från Rottefella (har äntligen hittat en spade som jag tror att jag kan gräva även i hård snö med, billig var den också). Karta kompass efter behov. Kamera. Eventuellt skarjärn. Knappast vindsäcken. Ryggskydd. Jag använder en vanlig DaKine Heli pro av gammal modell. Ser ut som en Kånken ungefär och rymmer 21 L. Min ryggsäck är lätt. Jag tänker mer på den som en "matsäck" än en "packning". Kläderna för en dagstur bär jag på kroppen i möjligaste mån. Om man ska ha grejer för replag så tillkommer förstås mycken bulkig utrustning och då kanske man behöver 40-50 L ryggsäck. Annars tycker jag som du att det inte borde behövas.

Jag tror på att tänka innan och bara ta det man verkligen behöver för turen och den marginal som behövs vid en olycka eller dåligt väder. På så vis håller jag nere vikten. Jag förstår att det inte fungerar likadant om man ska iväg på en längre tur där man inte kan ta sig ut ur området på några timmar.

EDIT: Jaja, transceivern är ju såklart inte i ryggsäcken utan på kroppen.

Senast ändrad:
Ta bort denna!
Min ryggsäck har en liten sittlapp som man kan knäppa loss och vika ut. Jag brukar nöja mig med den och så lägger jag ryggskyddet under den för att isolera lite extra mot snön.

Ta bort denna!
Min utrustning er lik liber_cacaneus: Så lite som mulig på vanlige dagsturer!
Sekk: Osprey Switch 25+5 (liten sekk = mindre plass til unødvendige greier)
Sonde, spade (metall!)
Førstehjelpspakke (inkl. nødduk)
Votter i ull + vindtrekk
Ekstra ulltrøye (det er godt å skifte til tørt etter en svett oppstigning)
Liv duntröya (deilig og varm til matpausen)
Lite sitteunderlag (30x50 cm)
Matpakke
Energybars i hoftelommen på sekken
Swiss Army Kniv og solkrem i den andre hoftelommen på sekken
Flaske med drikke og/eller 3 liter Camelbak vinterisolert drikkepose
Hodelykt
Skalljakke (har en lett HH eVent (bedre enn GoreTex?) jakke med nettingfor)
Fleece hals
Balaklava i neopren (når det virkelig blåser opp så det pisker i ansiktet er den god å ha)
Lue i strikket ull
Ekstra reim for å bære skiene på sekken i A-form

Påkledning:
Tynt ullundertøy (lange underbukser og trøye)
Skallbukse med gode luftemuligheter
Vindtett Softshell jakke (genialt plagg for de fleste situasjoner unntatt regn og sterk vind)
Gode alpinsokker
Tynne hansker i fleece
2 x Buff (en som hals og en som lue om det ikke er for kaldt. Da har jeg på ullue og tar kanskje med en ekstra vindtett foret lue i sekken)
tranceiver (den skal være på og på kroppen hele tiden og ikke i sekken!)
hjelm, goggles og kneskydd (På vei opp henger dette i en Hagløf watatite pose som jeg putter fellene (stighudar) i på vei ned)
Solbriller

Jeg burde kanskje ha med reservedeler til bindingen.

Ta bort denna!
Christian: Du har nog rätt i att det egentligen inte skiljer så mycket mellan din och min packning. När jag läste rubriken och såg det översta fotot så tänkte jag herregud så mycket saker att ha i ryggan men det mesta har du ju på kroppen ändå. Det som går i ryggsäcken är väl kanske hälften av det där på bilden. Sen fattade jag inte riktigt det där med västen men du har alltså en väst som du kan zippa fast ärmar på? Jaja, skit samma. Jag hoppas att det inte framstår som att jag är ute efter att såga dig eller din packning för det var inte det som var meningen.

Ta bort denna!
Jag tror att den stora skillnaden mellan din packning och den där det behövdes större ryggsäckar stavas 'kamerautrustning'. Alltså inte liten pocketkamera utan systemkamera med extra objektiv, blixt, batteripack, etc. Samt ett par Trekkers som tar rätt mycket plats.

I vilket fall, intressant att se vad folk tar med sig för prylar när det ska turas :)

Ta bort denna!
Hehe
Eftersom jag haft det lite tråkigt emellanåt idag men blivit lite inspirerad av Christer så grävde jag också fram turgrejorna för en liten bild.

EDIT: Nu ska vi se om det blir någon liten bild.

Här är alltså vad jag har i säcken:

Sond, skaljacka, duntröja, karta, kompass, vätskeblåsa, termos, mackor, varma handskar, skarjärn, vindsäck, solstift, kamera. Hjälm med goggles och spaden utanpå säcken.

IMG_1348.jpg

Den blir så här med grejorna i (ingen öl, inget sittunderlag!)

IMG_1349.jpg

Senast ändrad:
Ta bort denna!
alexfernstrom sa:
vitto hur orkar ni jag har en bärs o ett sittunderlag o jag lever en idag?
Du är 14 år och har fått hålla i en oöppnad burk folköl åt din storebror en gång. Sittunderlag har du med när du åker pulka i barnbacken. Den gången du var i Alperna var du aldrig längre än 200 meter från skidsystemet.

Men hav förtröstan. En vacker dag kommer kanske även du att begripa vad folk snackar om i den här tråden. När du gör det får du följande tips från mig: Craft funkar minst lika bra som Merino. Och skippa Montura-brallorna...

Ta bort denna!
Tackar Chrtur, jag hade inte packat upp min säck sen senast. Nu fick jag ett skäl att göra det.

ryggsack.gif

Vad som är lite intressant i mitt fall är att jag gått ner från 50 liter till 35 liter (?, någon katalognötare som vet hur stor en Dakine Vertex är?). Tidigare hade jag en gammal Haglöfs Climber 50 som måste vara den bästa ryggan genom tiderna, tyvärr faller den sönder allt mer och ska nu ersättas. Jag började förra året med Dakine Vertex för kortare turer och vanlig skidåkning. Håller fortfarande på att letar efter en större ersättare men har ännu inte hittat någon.

Min packning skiljer sig lite grand från de vanliga turryggorna då jag nästan alltid har med ett snökit och en snösåg.

packning.gif

En intressant sak att titta på i folks utrustning är första hjälpen-kitet. Hur många gånger ser man inte en flashigt osprättat väska med någon tysk text på. Allt för många köper färdiga första hjälpen-set och stoppar i ryggan helt utan att veta vad de egentligen bär runt på. Om man köper ett färdigt sådant set måste man börja med att sprätta alla förpackningar, kolla vad det är, om man kan använda dem. Sen går man till apoteket och köper nya saker av de man faktiskt visste hur de används.

En sak jag är dåligt på att ha med när jag går privat är reparationsgrejor. Som gammal Silveretta 404 användare är jag bortskämd med bindningar som håller hur mycket som helst. Vi får väl se hur det går nu när jag bytt upp mig till Diamir.

Senast ändrad:
Ta bort denna!
centralbyrakraten sa:
(?, någon katalognötare som vet hur stor en Dakine Vertex är?)
katalognötare? näe ;) men jag råkar ju ha en av samma modell, 1300 cu. in. (samma som stora Heli pron?) vilket enligt googles kalkylator skulle innebära 21liter, egentligen rätt litet men det funkar ju till dagsturer med grundutrustning.

Ta bort denna!
Centralbyråkraten: Jag ville ha en sådan där säck som heliguiderna i Hemavan har (Osprey Ceres 38 liter) så jag köpte en sån. Den kostade typ 1300 kr. Det har dock inte blivit så mycket turer med den eftersom jag oftast inte har behov av så stor packvolym. Sen har den faktiskt ett ganska fjantigt avbärarbälte så om man ska bära skidorna på säcken så får man bära hela tyngden på axlarna. Bärsystemet på Heli pro är rejält och passar mig väldigt bra. Säcken sitter som klistrad på ryggen.

Vart vill jag komma med det här då? Jo; det finns större säckar i Ceres-serien 50 och 70 liter och dom har bra bärsystem. Avbärarbältet är samma som på Aether 60 och en sådan har jag till vandringar på sommaren så jag har erfarenhet av det. Kvaliteten på Ospreysäckarna är också bra så jag kan tipsa dig om att ta en titt på Osprey Ceres 50 om du söker en alpin säck. Givet att den inte är lika slittålig som en Climber, men den är sannolikt lättare och har diverse praktiska detaljer.

Ta bort denna!
21 liter, där ser man. Jag fick optimera min packning lite när jag bytte men nu räcker det gott och väl till en dagspackning.

Är det glaciärtur eller lite brantare eländen man ska upp på så blir den ju självklart för liten.

Jag har tittat lite på de större Ceressäckarna men de har lite för mycket fancy funktioner för att passa mig. På den lilla säcken stör de inte så mycket men på de turer som jag gör med större säck så skulle de definitvt vara i vägen.

Ta bort denna!
Ni glömmer något viktigt!

Jag slå ett slag för det som ligger längst ner till höger i min packning. Dasspapper, det finns inget enklare sätt att bli den populäraste killen på turen. Sen är det ganska skönt att själv slippa torka sig med rivig skare.

Ta bort denna!
Och glöm inte en skräppåse, för det enda vi vill lämna efter oss är snygga spår i snön!

Micke

Ta bort denna!
Jag är mycket nöjd med min livtröja. Den använder jag i alla möjliga sammanhang. Jag har utomhus alltid en vindjacka eller skaljacka över den och dessa ska då inte sitta jättetajt. Den är också skön att dra på sig när man fryser i tältet eller i någon utkyld stuga. Den värmer bra, bättre än en vanlig tröja men framför allt har den låg vikt och ganska liten packvolym. Den måste träs över huvudet men det finns några knappar i halslinningen så det ska gå lättare. Man måste ju också av med skaljackan så det är bäst att ta på tröjan i lä om det finns. Men att ha det isolerande lagret innanför skalet är ju annars en bra idé.

Det var lite väntetid på att beställa jackan förra hösten, men tillgängligheten kanske är bättre nu.

Ta bort denna!
chrtur sa:
- Vätskesystem med påsar och slangar är bara gjort för att gå sönder.

- Saker som man använder ofta ska vara lätt åtkomliga.

- Topptura är en fysisk aktivitet där ventilationen är otroligt viktigt.

- Montura byxor rockar (Kanske inget för en jibbare om Ni råkar läsa tråden och hit .... ;) )

Med reservation för ändringar och kanske en trevlig diskussion?

Saluti Christian
Intressant att se uttalandet om vätskesystem följt av "Topptura är en fysisk aktivitet "...

Vätskesystem är guds gåva till toppturen. Allt, takten, värmen, hålls bättre om man håller vätskebalansen. Att många system är rappliga är sant men det finns vägar runt rapplighet.
Och t.om. rapplighet är bättre än att stanna hela tiden för att någon skall ta av sig ryggsäcken och ...

"montura byxor" Jag är ingen jibbare och vet ändå inte vafaan det är! Jag är väl för gammal för nymodigheter..

-fred, vind och snö!
/r

Ta bort denna!
Sen måste jag rekommendera ett extra par goggles. Trots grejer nog för en veckotur (första ryggsäcken) så fanns det inga extra goggles med.

Dont leave the valley without them.

Ta bort denna!
rabbit sa:
Kika på http://www.roncoalpinismo.it/montura-pants.htm för bilder.

När det gäller vätskesystem funkar Camelbak finfint för mig, åtminstone på sommaren. Jag är rätt elak mot min och den överlever utan problem att skakas runt tillsammans med verktyg och massa annat vasst i ryggsäcken vid nerförscykling i Alperna. Jag vet att folk haft problem med andra no-name-system men som sagt, Camelbak funkar för mig.

Ta bort denna!
centralbyrakraten sa:
Skulle nästa kunna tro att du är medlem i STF, Micke ;)

Har du tid att hänga med upp en vända och gräva lite i Östra i morgon?
STF, nja inte riktigt men du vet ju att naturen ska man ta hand om!

Håller på att bygga om i butiken så det hins inte med någo grävande i morgon!

//Micke

Ta bort denna!
Det är väl ändå bättre med en större ryggsäck som man kan välja att inte packa full(självdisciplin) vid korta turer och sedan fylla på vid längre, än en som är så liten att den bara fungerar till dagsturer? Som allmän princip tänker jag? Detta givet att man inte har massa olika ryggsäckar.

Ta bort denna!
STF:arna kommer vi alltid att hitta djup ner i dalen sakta glidande på 3 meters träskidor med snusnäsduk runt halsen mumsades på en apelsin...

Ta bort denna!
Daniel: Så tycker inte jag. Jag tycker det är viktigt att ha en liten ryggsäck för dagsturer eftersom en stor halvfull ryggsäck inte sitter lika tajt på ryggen när jag åker skidor. Dagpackningen är standardpackningen för mig och jag tycker helt klart att det är värt att ha en lagom ryggsäck till den. Sen kanske man ska fråga sig om det är värt att ha en enkom mellanstor alpin ryggsäck för de tillfällen då man behöver ha mer grejer med sig, eller om man kan använda en vanlig turryggsäck, men en DaKine Poacher eller liknande kostar bara någon tusenlapp så det bör väl vara överkomligt för de flesta.

Jag har själv flera ryggsäckar för olika behov men ingen av dom är jättestor, kanske för att jag har dålig självdisciplin? ;-D Det är ju lite fostrande med en liten ryggsäck.

Ta bort denna!
liber_calcaneus: Ok, du har säkert rätt angående det där med passformen och fostran behövs säkert. Det är väl bara det att jag resonerade på det sättet som jag beskrev ovan när jag köpte en Osprey Ceres 38 lit, haha..Apropå det så tycker jag dock att höftbältet funkat bra..

Ta bort denna!
Hej och hå!
Jag tänkte ge min syn på vätskesäckar. De är skitbra om de är riktigt gjorda som tex. Camelbak men det finns ett helt gäng halvkassa varianter som läcker, går hål på, svåra att dricka ur osv. Men vad många här inte har insett är att vid vinteranvändning så är det minus grader och vatten fryser då! Självklart kan man ha varmvatten i säcken thermomaterial runt slangen men det slutar oftast med att det nånstans fryser ändå om det är kallt. Jag har själv experimenterat flertalet gånger med att stoppa munstycket på varmare ställen men det gör det hela rätt osmidigt.Man kan även köra in slangen i armhålsventilationen och ha den i jackan men då måste du öppna jackan varje gång du ska dricka och då missar du poängen ändå.

Men om det inte är minusgrader så rekommenderar jag Camelbak Unbottle. Den är hållbar med bra munstycke och avstängningsmojäng (fryser skitsnabbt i kylan).

Ta bort denna!
Blackriverpaint sa:
Men vad många här inte har insett är att vid vinteranvändning så är det minus grader och vatten fryser då!
Nu är jag ingen kemist och kan inte ge de exakta värdena/förklaringarna men om man har påsen närmast ryggen och inte tar av sig säcken i tid och otid(då värmer ju inte kroppsvärmen vätskan längre) och sen har någon sportdrycks-blandning, gatorade fungerar bra, så klarar sig blandningen, utan att byta aggregationstillstånd till fast, ner till -15 celsius.

Skulle faktiskt vara kul att ta denna diskussion med en kemist. Det är ju litegrann samma problem som powerbars som är direkt värdelösa vid tex långa isturer eftersom dom inte ens går att såga isär när dom fryser. Och fryser verkar dom göra vid blotta åsynen av is och snö, varpå man får använda någon version av GU istället om man pallar.
(eller limpmackor med ost om man har stor ryggsäck)

-fred, vind och snö.
/r

Ta bort denna!
Blackriverpaint sa:
vad många här inte har insett är att vid vinteranvändning så är det minus grader och vatten fryser då!
Va? Är det minusgrader på vintern?!?!? Det var det värsta.

;-)

(ett tips är att blåsa tillbaka vattnet i slangen ner i säcken igen efter att man druckit klart, då är det mindre risk att slangen fryser igen)

Ta bort denna!
rabbit sa:
...Det är ju litegrann samma problem som powerbars som är direkt värdelösa vid tex långa isturer eftersom dom inte ens går att såga isär när dom fryser...
Förvara dem i jackans innerficka eller annan lagom varm ficka.
Alternativt hoppa på fansakpet så att det krossas, sen har du ett dussin måttligt delikata havrekarameller...

Ta bort denna!
Peter_K sa:
Blackriverpaint sa:
vad många här inte har insett är att vid vinteranvändning så är det minus grader och vatten fryser då!
Va? Är det minusgrader på vintern?!?!? Det var det värsta.

;-)

(ett tips är att blåsa tillbaka vattnet i slangen ner i säcken igen efter att man druckit klart, då är det mindre risk att slangen fryser igen)
Så sant så sant.....Jag må var gammal o halvt cenil då detta är lätt att glömma. Vad jag insett är att det räcker med att glömma en gång för att man ska dricka direkt ur säcken och det är jävligt osmidigt...tycker jag! ;-)

Att själva säcken fryser har jag dock aldrig menat.....bara de smalare delarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp